Yt-neuvottelut optikkoliikeketju EYEN:ssä

Optikkoliike EYEN on kutsunut henkilöstönsä edustajat yt-neuvotteluihin, jotka koskevat 50 hengen supistamistarvetta taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla. Yrityksen suunnitelmissa on henkilöstön lomauttamisia, irtisanomisia ja osa-aikaistamisia. Työnantaja on ilmoittanut yt-neuvottelujen alkavan 5.11.2008.

DirektOptiker Oy:n omistamalla EYEN -optikkoliikeketjulla on 74 optikkoliikettä eri puolilla Suomea ja henkilökuntaa yhteensä 244. Yt-neuvottelut kohdistuvat 20 prosenttiin koko henkilöstöstä.

Ammattiliitot tuomitsevat jyrkästi EYEN:n suunnittelemat henkilöstövähennykset. Yrityksen lyhytjänteinen toiminta järkyttää sekä työntekijöitä että Optikoiden Ammattiliiton ja Palvelualojen ammattiliiton asiantuntijoita.

EYEN on kasvuhakuisesti avannut toistakymmentä uutta myymälää tämän vuoden aikana. Yritys on palkannut vajaassa vuodessa uusia työntekijöitä lähes yhtä paljon kuin nyt ilmoittaa vähennystarpeeksi. Uusista työntekijöistä huomattavalla osalla ei koeaika ole ehtinyt edes vielä päättyä.

Markku Väänänen, Suomen Optikoiden Ammattiliitto ry, puh 040 5174 282
Lassi Ojanen, Palvelualojen ammattiliitto PAM ry, puh 050 386 3337