Panasonic julkisti älykkäät videokamerauutuudet

Panasonicin kevään videokamerauutuuksissa on lukuisia älykkäitä ominaisuuksia. Useimpiin uutuusmalleihin kuuluu langaton verkkoyhteys, joka avaa täysin uusia mahdollisuuksia, kuten live-lähetykset sekä kodin valvonnan älypuhelimella. Panasonic julkisti myös uudet HX-sarjan action-kamerat.

Langaton tekniikka tuo uusia toimintoja

Panasonicin uusiin videokameroihin kuuluu liiketunnistuksella varustettu etävalvonta ja älypuhelinohjaus. Kodin tapahtumia voi seurata mistä vain, ja perheen vanhemmat voivat tarkastaa esimerkiksi työpaikalta käsin, tekevätkö lapset kotona läksynsä. Liiketunnistimen ansiosta kamera voi lähettää älypuhelimeen viestin, jos vaikka perheen koira hyppää kotona olohuoneen sohvalle. Koiran voi myös komentaa alas sohvalta, sillä älypuhelimen ja videokameran välillä on kaksisuuntainen yhteys.

Kameran etsimessä näkyviä tapahtumia voi seurata puhelimen näytöltä, ja tallennuksen voi aloittaa helposti näyttöä napauttamalla. Toiminto tulee tarpeeseen erityisesti luontokuvaajien ja lintutarkkailijoiden käytössä.

Uusiin älykkäisiin toimintoihin kuuluu myös NFC-tekniikkaa hyödyntävä (Near Field Communication) langaton verkkoyhteys. Yhteys muodostuu, kun älypuhelinsovellus käynnistetään ja kameraa liikutetaan puhelimen läheisyydessä (V720- ja V520-mallit).

Yksi uutuuskameroiden kehittyneimpiä toimintoja on Ustream, jolla voi jakaa videokuvaa reaaliajassa verkon kautta. Kameroiden ominaisuuksiin kuuluu myös viestitoiminto, joka lähettää sähköpostiviestin valmiiksi syötettyihin osoitteisiin ilmoituksena live-lähetyksen alkamisesta.

HC-X920

Kehittynyt X920 on Panasonicin vuoden videokameramalliston lippulaiva. Sen uuden 3MOS System PRO -järjestelmän kolme erittäin herkkää BSI-kuvakennoa ja f/1,5 LEICA Dicomar -optiikka varmistavat upean kuvanlaadun myös hämärässä valaistuksessa. X920 ottaa valokuvia 20,4 megapikselin erottelukyvyllä ja siinä on käännettävä 3,5-tuumainen kosketusnäyttö. Lisäksi kamerassa on useita liitäntöjä, manuaaliset asetukset sekä langaton verkkoyhteys.

HC-V720

Suurin syy V700-mallien suosioon on laadukas f/1,8 Leica Dicomar -optiikka, jonka ansiosta kuvaus onnistuu vähäisessäkin valaistuksessa. Uudessa V720-mallissa on aiempaa valovoimaisempi MOS-kuvakenno ja laajempi zoom-alue, jopa 50-kertainen Intelligent Zoom -tilassa. Lisäksi kamerassa on NFC-ominaisuus ja langaton verkkoyhteys, ja siihen voi yhdistää ulkoisen mikrofonin sekä videokuvausvalon.

HC-V520

Myös viime vuoden myyntimenestys, HC-V500, on saanut seuraajan. HCV-520 sisältää valovoimaisemman BSI-kuvakennon, ja sen optiikka pystyy jopa 80-kertaiseen zoomaukseen Intelligent Zoom -tilassa. Kamera käyttää älykkäitä streaming-tekniikoita sekä NFC-tekniikkaa langattoman verkkoyhteyden muodostamiseen.

HX-WA30

WA30-videokamera on vesitiivis kymmeneen metriin saakka ja kestää jopa kymmenen asteen pakkasta sekä pudottamisen 1,5 metrin korkeudesta. Uutuusvideokameraa voi käyttää missä tahansa olosuhteissa rauhallisin mielin. Se on DLNA-yhteensopiva ja siinä on langaton verkkoyhteys. Kameraa voi kauko-ohjata älypuhelimella, ja kuvan voi jakaa joko tablet-laitteeseen tai televisioon. Pistoolikahvalla varustettu vankkarakenteinen WA30 soveltuu erityisesti aktiiviselle käyttäjälle.

HX-A100

Panasonic siirtyy täysin uudelle alueelle A100-seikkailukameralla, jonka uskomattoman kevyt objektiivi painaa vain 30 grammaa. Kameran objektiivi ja tallennusyksikkö ovat vesitiiviitä (IPX7), joten sen voi ottaa mukaan esimerkiksi melontaretkelle tai laskettelumäkeen. Lisäksi A100-videokamerassa on sanka, jonka avulla sitä voi pitää päässä kuin kuulokkeita. Kypäräkiinnike on saatavana lisävarusteena. Kun kameran objektiivi on silmien lähellä, kamera kuvaa mitä käyttäjä näkee ja kädet pysyvät vapaina. Tästä on hyötyä, kun halutaan esimerkiksi ikuistaa lasten leikkiä vanhemman näkökulmasta. Langaton verkkoyhteys auttaa esittelemään kuvauksen tuloksia ystäville ja tutuille älypuhelimella tai tablet-laitteella. Kun älypuhelimessa on Panasonicin sovellus, elämykset voi jakaa reaaliajassa teräväpiirtona.

Tuotteet tulevat markkinoille helmi–huhtikuussa.

Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Lisätiedot ja testilaitteet:

Viestintätoimisto Conexio
Kimmo Kuokka
panasonic@conexio.fi

Lehdistökuvat palvelimella:

Käyttäjätunnus: press
Salasana: panasonic09

Panasonic

Panasonic Corporation on yksi maailman johtavista kuluttajille, yrityksille tai teollisuudelle tarkoitettujen teknisten laitteiden valmistajista. Yrityksen liikevaihto oli yli 70 miljardia euroa viimeisen toimintavuoden aikana. Yrityksen pääkonttori on Japanin Osakassa. Yritys noteerataan esimerkiksi Tokion, Osakan, Nagoyan ja New Yorkin (NYSE) pörsseissä.

Panasonic Nordic AB toimii Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Pohjoismaisen yrityksen liikevaihto on yli 2 miljardia Ruotsin kruunua vuodessa. Pohjoismaissa markkinoidaan ensisijaisesti audio/video-, hifi-, toimisto- ja telekommunikaatiolaitteita, kodinkoneita, paristoja, ammattikäyttöön tarkoitettuja lähetyslaitteita ja elektroniikkakomponentteja. Lisätietoja yrityksestä ja Panasonicin tuotemerkistä löytyy osoitteesta www.panasonic.fi.