Panasonicilta runsaasti pokkarikamerauutuuksia

Panasonic uudistaa perusteellisesti taskukameramallistoaan. Kaikki kevään uudet mallit sisältävät monia mielenkiintoisia parannuksia, mutta suurin kiinnostus kohdistuu upouuden SZ-sarjan tuloon markkinoille. SZ-pokkareissa yhdistyvät tyylikkäästi estetiikka ja ominaisuudet.

Panasonicin arvokkaimpien Lumix-mallien erityisominaisuudet ovat hiljalleen tulleet koko mallistoon. Jokaisen kameran perusominaisuuksiin kuuluvat automaattinen ohjelmanvalinta iA (Intelligent Auto) sekä näppärä Intelligent Zoom, joka parantaa optisen zoomin käyttömahdollisuutta. Nyt kompaktikameroiden perusmalleissakin on optinen kuvanvakain.

Uusien mallien ominaisuusvalikoimaan kuuluu Panorama-kuvaus, jonka avulla voi ottaa jopa 360 asteen panoraamakuvia. Panorama-toiminto auttaa kuvaajaa liittämään kuvat yhteen.

DMC-SZ7 ja DMC-SZ1

Lumix-malliston kaikkien mielenkiintoisin uutuus lienee upouusi SZ-sarja. SZ-malleissa yhdistyvät tehokas zoomiobjektiivi ja erittäin kompakti koko, joka saavutettiin pienentämällä kameran 10x zoomin tarjoavaa LEICA DC VARIO-ELMAR -objektiivia (25 mm). Kameran tarkka kolmen tuuman näyttö sovittaa kirkkauden automaattisesti ympäristön mukaan.

SZ-malliston kaksi ensimmäistä kameraa ovat SZ7 ja SZ1. Molemmat ovat superohuita – vain 21 mm paksuimmasta kohdastaan. SZ7 sisältää uuden 14,1 megapikselin MOS-kennon, joka on erittäin valoherkkä ja mahdollistaa videokuvauksen täysteräväpiirtolaatuisena (Full HD, 1080i), HDR-kuvien ottamisen sekä täyden resoluution sarjakuvauksen 10 kuvan sekuntinopeudella. Malli käyttää myös ultranopeaa automaattitarkennusta (0,1 s), joka on käytössä myös uusimmissa Lumix-järjestelmäkameroissa.

SZ-malleissa on useita esiasetuksia. Esimerkiksi Miniature Effect luo vaikutelman pienoismallista jättämällä taustan epäteräväksi ja voimistamalla valitun kohteen värikylläisyyttä ja kontrastia. Auto Retouch -toiminto puolestaan auttaa lisäämään tai säätämään kuvan valoisuutta ja kontrastia. Kameroiden käytettävyyttä lisää latausmahdollisuus USB-liittimen kautta joko tavallisesta pistorasiasta tai tietokoneen USB-liitännästä.

SZ7 on saatavilla mustana ja SZ1 viitenä eri värisävynä (musta, violetti, hopea, punainen ja sininen).

DMC-FS45 ja DMC-FS40

FS-mallisto ottaa jättiharppauksen eteenpäin edellisen laitesukupolven tasosta. Suurimmat muutokset löytyvät objektiiveista. Uuden Leica DC VARIO-SUMMARIT -objektiivin laajakulma on 24 mm ja valovoima peräti f/2.5, mikä on täysin poikkeuksellista tässä kokoryhmässä. Optisen zoomin kapasiteetti on kasvanut viisinkertaiseksi, ja siitäkin voi jatkaa kymmenkertaiseksi Intelligent Zoom -toiminnolla.

Molemmat mallit kuvaavat HD-laatuista videota (720p). MP4-muotoon tallentavalla FS45:llä on mahdollista zoomata kuvauksen aikana. Kiinteää polttoväliä videokuvauksessa käyttävä FS40 tallentaa videot MJPEG-muodossa. FS45:n LCD-näyttö on suurempi ja tarkempi, ja lisäksi kameran akun voi ladata USB-liittimen kautta. FS45 sisältää myös muutamia lisätoimintoja, kuten pienoismallien kuvausta matkivan Miniature Effectin.

FS45:n värivaihtoehdot ovat musta, samppanja, punainen, hopea ja violetti. FS40:n värivaihtoehdot ovat sininen, musta, vaaleanpunainen ja hopea.

DMC-S2

Lumix-kameroiden perusmallistoa laajennetaan uudella DMC-S2-kameralla. Sen CCD-kenno on tarkkuudeltaan 14,1 megapikseliä, video on HD-laatuista (720p) ja uusi Intelligent Resolution -tekniikka mahdollistaa optisen zoomin käytön jopa 8-kertaisena (Intelligent Zoom-tilassa). Muotoilultaan kamera on superkompakti, ja sen ominaisuuksia on helppo käyttää. Esimerkiksi Lumix Image Uploader auttaa lataamaan tuoreimmat otokset Facebookiin ja YouTubeen.

S2 on saatavilla mustana ja vaaleanpunaisena.

Uudet Panasonic Lumix -pokkarikamerat tulevat myyntiin maaliskuussa. Kameroiden hintoja ei ole vahvistettu.

Lisätiedot ja testilaitteet:

Viestintätoimisto Conexio
Kimmo Kuokka
panasonic@conexio.fi

Lehdistökuvat palvelimella:

ftp: 94.247.168.181
Käyttäjätunnus: press
Salasana: panasonic09

Panasonic
Panasonic Corporation on maailman suurin elektroniikkatuotteiden valmistaja, jolla on kattava valikoima tuotteita kuluttajien, yritysten ja teollisuuden tarpeisiin. Yhtiön liikevaihto oli viime tilivuoden aikana tilikaudella 79 miljardia euroa. Panasonicin pääkonttori sijaitsee Osakassa, Japanissa ja sen osakkeet noteerataan Tokion, Osakan, Nagoyan ja New Yorkin pörsseissä (NYSE:PC).

Panasonic Nordic AB on Panasonicin kokonaan omistama tytäryhtiö, joka toimii Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Pohjoismaissa toimivan yhtiön vuosittainen liikevaihto on noin 268 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa työskentelee yli 100 henkilöä. Pohjoismaissa markkinoidut Panasonicin tuoteryhmät ovat audio/video, hifi, kamerat, toimistolaitteet, tietoliikenne, kotitalouslaitteet, paristot, ammattikäyttöön tarkoitetut lähetyslaitteet sekä sähkökomponentit. Lisätietoja yrityksestä ja Panasonicin tuotemerkistä löytyy osoitteesta www.panasonic.fi.