Panasonicin Changing Playgrounds -projekti heittää haasteen ammattivalokuvaajille

Markkinoiden uusimmat peilittömät kamerat yltävät jo perinteisen kameratekniikan tasolle. Hiljattain Lumix G5- ja GH3-mallit julkistaneella Panasonicilla on käynnissä projekti, joka näyttää suuntaa tulevaisuuden valokuvaamiselle, kun valokuvauksen ammattilaiset haastavat itsensä sekä uuden tekniikan.

Panasonic käynnisti hiljaisen vallankumouksen vuonna 2008 esitellessään peilittömät DSLM-kamerat (Digital Single Lens Mirrorless). Nykyään yhä useammat kameravalmistajat panostavat peilittömien järjestelmäkameroiden kehittämiseen, mutta Panasonicin Lumix-kameroiden etumatka on säilynyt. Merkittävä syy Lumix-kameroiden etumatkaan on yhdessä Leican kanssa kehitetty laadukas optiikka. DSLM-tekniikka on edennyt tasolle, joka tekee vaikutuksen vaativimpiinkin ammattilaisiin.

Näyttääkseen mihin uusin tekniikka pystyy Panasonic järjestää kiehtovan valokuvauskokeen nimeltään Changing Playgrounds. Kokeessa kolme kokenutta valokuvaajaa jättää tutut ammatilliset ympyrät taakseen ja ryhtyy valokuvaamaan täysin uudella tavalla ja uusilla varusteilla. Kolmikko saa eteensä haasteita, jotka poikkeavat heidän arkityöstään mahdollisimman paljon. Lisäksi he testaavat uuden sukupolven Lumix G5 -kameratekniikkaa, ja heidän kameralaukkuunsa pakataan uusimmat valovoimaiset X-zoom-objektiivit.

Changing Playgrounds -projektiin osallistuvat valokuvaajat:

Ranskalainen Mel Karch on muotivalokuvaaja. Hänen arkensa täyttyy assistenttien kanssa toteutetuista studiokuvauksista New Yorkissa, Pariisissa ja Lontoossa. Nyt hän matkustaa Islannin karuille lakeuksille mukanaan vain Lumix G5, joka on erinomainen valinta erämaahan näppäryytensä ja keveytensä ansiosta. Myös Lumix G -kameroiden optiikka tunnetaan keveydestään ja pienestä koostaan. Mel kantaa vaivatta mukanaan kattavaa objektiivivalikoimaa kaikkia tilanteita varten, jolloin hän voi kuvata esimerkiksi mielenkiintoisia lähikuvia sekä panoraamakuvia Islannin laajoilta jäätiköiltä.

Englantilainen Andy Barter tunnetaan still-kuvistaan ja hienoista sommitelmistaan. Hänen täydellisesti valaistussa studiossaan Lontoossa on otettu upeita kuvia Voguen ja Elle Decorationin kaltaisille asiakkaille. Nyt hän lähtee kuvaamaan studionsa sijaan Istanbulin kaoottiseen keskustaan. Hallittu ympäristö vaihtuu vilkkaiksi kaduiksi täynnä liikettä ja tunnelmaa. Andyn työtä helpottaa G5-kameran salamannopea ja erittäin tarkasti toimiva automaattitarkennus sekä käännettävä kolmen tuuman näyttö. Kameran valovoima yltää ISO 12 800:aan asti, joten Barter pääsee ikuistamaan turkkilaisen kansan elämä sekä päivällä että yöllä.

Kolmikon täydentää saksalainen tyylivalokuvaaja Christian Stoll, joka on tullut tunnetuksi arkkitehtuurin, teollisuuden ja kaupunkien kuvaamisesta utuisessa ja uskalletussa perspektiivissä. Hän saa tehtäväkseen matkustaa Italian eteläkärkeen kuvaamaan paikallisia ihmisiä. Hänen tavoitteenaan on vangita kuviin sisilialainen sielunelämä. Christian kiinnittää G5-kameraansa uuden Lumix G -objektiivin, jotta hän saa vangittua kuviinsa pienimmätkin yksityiskohdat.

Changing Playgrounds -kokeen tuloksia voi seurata osoitteessa www.panasonic.fi/lumixg5.

Lisätietoja projektiin osallistuvista valokuvaajista

Mel Karch http://www.melkarch.com/

Andy Barter http://www.andybarter.com

Christian Stoll http://www.christian-stoll.com/website/about.php

Lisätietoja ja testilaitteet:

Mac Berggren
Senior Nordic Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
mac.berggren@eu.panasonic.com

Viestintätoimisto Conexio
Kimmo Kuokka
panasonic@conexio.fi

Suuriresoluutioiset tuotekuvat:

ftp://94.247.168.181/

Käyttäjätunnus: press

Salasana: panasonic09

Panasonic

Panasonic Corporation on yksi maailman johtavista kuluttajille, yrityksille tai teollisuudelle tarkoitettujen teknisten laitteiden valmistajista. Yrityksen liikevaihto oli yli 70 miljardia euroa viimeisen toimintavuoden aikana. Yrityksen pääkonttori on Japanin Osakassa. Yritys noteerataan esimerkiksi Tokion, Osakan, Nagoyan ja New Yorkin (NYSE) pörsseissä.

Panasonic Nordic AB toimii Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Pohjoismaisen yrityksen liikevaihto on yli 2 miljardia Ruotsin kruunua vuodessa. Pohjoismaissa markkinoidaan ensisijaisesti audio/video-, hifi-, toimisto- ja telekommunikaatiolaitteita, kodinkoneita, paristoja, ammattikäyttöön tarkoitettuja lähetyslaitteita ja elektroniikkakomponentteja. Lisätietoja yrityksestä ja Panasonicin tuotemerkistä löytyy osoitteesta www.panasonic.fi.