Panasonicin G6 lunastaa suuret odotukset

Panasonic on julkistanut uuden Lumix DMC-G6 -järjestelmäkameran. Odotettu G6 on seuraaja viimevuotiselle G5-mallille, joka nosti hintaluokkansa järjestelmäkamerat täysin uudelle tasolle. Lähes samat ominaisuudet kuin ammattilaiskäyttöön tarkoitettu GH3 sisältävä G6 haastaa myös kehittyneemmät kilpailijansa.

Panasonicin uuden G6-järjestelmäkameran kuvanlaatu on uskomattoman hyvä myös vaikeissa valaistusolosuhteissa kuvattaessa. Uutuuskamerassa on lukuisia ammattilaistason ominaisuuksia, kuten GH3-mallista tuttu MOS-kuvakenno. G6-kameraan kuuluu myös langaton verkkoyhteys.

Loistava kuvanlaatu perustuu 16 megapikselin Live MOS -kuvakennon ja Venus Engine -kuvaprosessorin uuden version yhteistyöhön. Kun valoa on vähemmän, kennon ja kuvaprosessorin yhteistyön merkitys kasvaa. G6 tuottaa vaikuttavia tuloksia kuvakennon suuren valoherkkyyden (jopa ISO 25600 extended-tilassa) ja kuvaprosessorin tehokkaan kohinanvähennyksen ansiosta.

G6-kameran automaattitarkennus toimii sekä Accurate AF- että Low Light AF -tilassa. Kamera tarkentaa liikkuvaan kohteeseen nopeasti ja tarkasti, ja pysyy tarkennettuna myös hankalissa valaistusolosuhteissa. Sarjakuvauksessa kamera ottaa 7 kuvaa sekunnissa täydellä erottelukyvyllä, joten sillä saa täydellisiä kuvia myös nopeasta liikkeestä. Yhtä suuren vaikutuksen G6 tekee videokuvauksessa: se tuottaa stereoäänellä varustettua veitsenterävää 1080/50p Full HD -videokuvaa AVCHD Progressive -muodossa. G6-kameralla voi halutessaan kuvata myös MP4-muodossa. Kokeneet kuvaajat voivat säätää videokuvausasetuksia itse. Käytettävissä on Focus Peaking ja 24p-tila, jotta lopputuloksesta saa mahdollisimman elokuvamaisen. Kameraan kuuluu myös ulkoisen mikrofonin liitäntä.

G6-kamerassa on uusi elektroninen OLED-etsin, joka on tavallista LCD-etsintä valovoimaisempi ja nopeampi. Siksi kuva näkyy paremmin myös kirkkaassa valaistuksessa. Lisäksi akku kestää pidempään, sillä etsin kuluttaa aiempaa vähemmän energiaa. Kuvaaminen on sujuvaa, kun voi vaihdella elektronisen etsimen ja kolmen tuuman näytön välillä. Kohteeseen tai taustaan tarkentaminen sujuu nopeasti näyttöä koskettamalla silloinkin kun OLED-etsin on käytössä.

G6-kameran langaton verkkoyhteys on kaivattu uutuus. Se tuo tullessaan runsaasti käytännöllisiä ja fiksuja ominaisuuksia. Kun mobiililaitteeseen on asennettu Panasonicin Image app -sovellus, voi esimerkiksi valotusta ja zoomia ohjata älypuhelimen tai tablet-laitteen avulla. Lisäksi kuvan voi siirtää kannettavan laitteen näytölle automaattisesti esimerkiksi terävyyden ja sommittelun muokkaamista varten. LUMIX CLUB -jäsenet saavat käyttöönsä pilvipalvelun, jonka avulla kuvia voi siirtää Facebookiin, YouTubeen tai muihin sosiaalisen median kanaviin.

DMC-G6 saapuu myymälöihin toukokuussa. Se on saatavana erikseen tai pakettina, johon sisältyy tavallinen 14–42 mm:n objektiivi, motorisoitu 14–42 mm PZ-, 14–42 mm- tai 45–150 mm -objektiivi tai 14–140 mm:n superzoom-objektiivi.

Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Lisätiedot ja testilaitteet:

Viestintätoimisto Conexio
Kimmo Kuokka
panasonic@conexio.fi

Lehdistökuvat palvelimella:

ftp: 94.247.168.181
Käyttäjätunnus: press
Salasana: panasonic09

Panasonic

Panasonic Corporation on yksi maailman johtavista kuluttajille, yrityksille tai teollisuudelle tarkoitettujen teknisten laitteiden valmistajista. Yrityksen liikevaihto oli yli 70 miljardia euroa viimeisen toimintavuoden aikana. Yrityksen pääkonttori on Japanin Osakassa. Yritys noteerataan esimerkiksi Tokion, Osakan, Nagoyan ja New Yorkin (NYSE) pörsseissä.

Panasonic Nordic AB toimii Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Pohjoismaisen yrityksen liikevaihto on yli 2 miljardia Ruotsin kruunua vuodessa. Pohjoismaissa markkinoidaan ensisijaisesti audio/video-, hifi-, toimisto- ja telekommunikaatiolaitteita, kodinkoneita, paristoja, ammattikäyttöön tarkoitettuja lähetyslaitteita ja elektroniikkakomponentteja. Lisätietoja yrityksestä ja Panasonicin tuotemerkistä löytyy osoitteesta www.panasonic.fi.

Avainsanat: