Panasonicin objektiivit avaavat uusia näkökulmia

Panasonic tuo markkinoille kompaktien lisälinssien sarjan, joka mahdollistaa aiempaa luovemman valokuvauksen Micro 4/3 -standardin Lumix-järjestelmäkameroilla.

Yksi tärkeimmistä syistä Panasonicin Micro 4/3 -standardin kameroiden ja objektiivien menestykseen on niiden keveys, kompakti koko ja käytön helppous. Nyt Panasonic tuo markkinoille sarjan muunnoslinssejä, joiden avulla on helppoa ja sujuvaa kuljettaa mukana kaikkiin valokuvaustilanteisiin sopivaa objektiivisarjaa.

Idea perustuu kevyeen ja kompaktiin lisälinssiin, joka kiinnitetään kameran vakio-objektiiviin sovittimen avulla. Näin kameran peruslinssi saa täysin uudet toimintamahdollisuudet. Kalliiden ja raskaiden objektiivien sijaan on mahdollista etsiä luovuuden rajoja vähemmällä vaivalla.

Laajakulmajatke DMW-GWC1. Ensimmäisenä markkinoille tulee laajakulmamuunnin DMW-GWC1, jonka tehtävänä on mahduttaa kuvaan enemmän nähtävää. Kun kameran moottoroituun 14-42 mm X-objektiiviin (H-PS14042) tai kiinteään 14 mm pancake-objektiiviin (H-H014) on kiinnitetty DMW-GWC1, jonka kerroin on 0,79x, pääsee kamera erittäin leveään laajakulmaan 11 mm (vastaa 35 mm:n filmikamerassa 22 mm). Vakio-objektiivien laajakulma on vain 14 mm, joten eron huomaa erityisesti maisemakuvauksessa ja sisätiloissa otetuissa ryhmäkuvissa, kun kuvaajallakin on vain vähän tilaa käytettävänään. Laajakulmajatkeen mukana toimitetaan sovitinrengas.

Telejatke DMW-GTC1. 14-42 mm X-sarjan objektiiviin (H-PS14042) kiinnitettävä telejatke mahdollistaa pääsyn todella lähelle kohdetta. Kertoimella 2x vakio-objektiivin 42 mm muuttuukin lukemaan 84 mm, joka 35 mm filmikamerassa vastaa arvoa 168 mm. Muutos tehdään yksinkertaisesti kiertämällä lisäobjektiivi kiinni vakio-objektiiviin. Telejatkeen mukana toimitetaan sovitinrengas.

Makrolinssi DMW-GMC1. Kun halutaan kuvata lähikuvia, mutta vakio-objektiivin avulla ei päästä riittävän lähelle kohdetta, tulee avuksi makrolinssi DMW-GMC1, jonka kerroin on 0,35x. Normaalizoomauksella 14-42 mm X-sarjan objektiivi (H-PS14042) pääsee jopa 16 cm:n etäisyydelle ja 14 mm pancake-objektiivi (H-H014) peräti 14 cm:n etäisyydelle kohteesta. Pisin tarkennusetäisyys on pancake-objektiivilla 23 cm ja X-sarjan objektiivilla 26 cm.

Kalansilmälinssi DMW-GFC1. Valokuvauksessa ei aina riitä, että kohde ikuistetaan ihmissilmin nähtynä. Uusi kalansilmälinssi DMW-GFC1 tarjoaa täysin uuden perspektiivin sekä valokuvaukseen että kuvan ilmaisuvoimaan. X-sarjan moottoroituun 14-42 mm objektiiviin tai 14 mm pancake-objektiiviin kiinnitettävä muunnin mahdollistaa ainutlaatuisen kuvakulman (120 astetta) ja erittäin hyvän syväterävyyden.

Suositushinnat:

Laajakulmajatke DMW-GWC1 - 160 euroa

Telejatke DMW-GTC1 - 160 euroa

Makrolinssi DMW-GMC1 - 120 euroa

Kalansilmälinssi DMW-GFC1 - 180 euroa

Tuotteet tulevat saataville huhtikuussa.

Lisätiedot ja testilaitteet:

Viestintätoimisto Conexio
Kimmo Kuokka
panasonic@conexio.fi

Lehdistökuvat palvelimella:

Käyttäjätunnus: press
Salasana: panasonic09

Panasonic
Panasonic Corporation on maailman suurin elektroniikkatuotteiden valmistaja, jolla on kattava valikoima tuotteita kuluttajien, yritysten ja teollisuuden tarpeisiin. Yhtiön liikevaihto oli viime tilivuoden aikana tilikaudella 79 miljardia euroa. Panasonicin pääkonttori sijaitsee Osakassa, Japanissa ja sen osakkeet noteerataan Tokion, Osakan, Nagoyan ja New Yorkin pörsseissä (NYSE:PC).

Panasonic Nordic AB on Panasonicin kokonaan omistama tytäryhtiö, joka toimii Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Pohjoismaissa toimivan yhtiön vuosittainen liikevaihto on noin 268 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa työskentelee yli 100 henkilöä. Pohjoismaissa markkinoidut Panasonicin tuoteryhmät ovat audio/video, hifi, kamerat, toimistolaitteet, tietoliikenne, kotitalouslaitteet, paristot, ammattikäyttöön tarkoitetut lähetyslaitteet sekä sähkökomponentit. Lisätietoja yrityksestä ja Panasonicin tuotemerkistä löytyy osoitteesta www.panasonic.fi.