Suomalaiset yritykset menettävät teknologia- ja brändiosaamista

Report this content

Papula-Nevinpatin rahoittaman ja Aalto-yliopiston Pienyrityskeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan teollisoikeudet ovat osittain tuntematon maailma aloitteleville yrityksille

Helsinki, Suomi – Tuoreen start-up -tutkimuksen mukaan teollisoikeuksien ymmärtäminen nuorissa yrityksissä on puutteellista. Teollisoikeusstrategia ei myöskään kulje käsi kädessä yrityksen liiketoimintastrategian kanssa. Teollisoikeustietouden lisääminen tulisikin aloittaa jo koulutuksessa ja yrityksille suunnattavaa teollisoikeusneuvontaa tulee selkiyttää.

”Tutkimustulokset vahvistivat käsityksemme siitä, että teollisoikeudet tunnetaan valitettavan huonosti nuorissa yrityksissä. Niiden hyödyntämisestä puuttuu usein suunnitelmallisuus ja riittävä osaaminen”, sanoo Papula-Nevinpatin toimitusjohtaja Markku Simmelvuo. ”Tiedonpuutteesta aiheutuvien virheiden vuoksi suomalaiset yritykset menettävät teknologia- ja brändiosaamistaan. Rahoittajat sen sijaan ymmärtävät  teollisoikeuksien arvon. Ne tuovat konkretiaa, lupauksen yrityksen valoisasta tulevaisuudesta. Pelkkä osaaminen ei riitä, vaan yrityksellä tulisi olla teknistä etumatkaa – teollisoikeudet ovat oikea työkalu ihmisten vakuuttamisessa. Liiketoiminnan alussa ei oteta riittävästi huomioon teollisoikeuksien merkitystä yrityksen liiketoimintastrategiassa.”

Tutkimuksen mukaan myös teollisoikeuksiin liittyvät termit tunnettiin vajavaisesti. Jotta aloittavilla yrityksillä olisi valmiudet hoitaa teollisoikeusasiansa kunnolla, tulee heidän ymmärtää perustermit. Teollisoikeuksista tunnetaan usein nimeltä vain patentti. Ei mielletä, että samaan perheeseen on laskettava myös tekijänoikeus, verkkotunnukset, tavaramerkit jne. Vaikka teollisoikeusasioita tunnettaisiinkin teoriatasolla, ei juurikaan ole ymmärrystä siitä, miten niitä voi liiketoiminnassa hyödyntää. Teollisoikeusmaailmassa vasta kokemus opettaa, mutta useimmiten valitettavasti vasta epäonnistumisten kautta.

Yritysten tietoisuutta teollisoikeusasioiden suunnitelmallisesta hoitamisesta voi lisätä rekrytoimalla sopivaa henkilöstöä tai hankkimalla ulkopuolista asiantuntemusta. Aloittavalle yritykselle asiantuntijan rekrytoiminen voi tosin olla mahdotonta, joten ulkopuolisen asiantuntemuksen ostaminen jää ainoaksi keinoksi. Ulkopuolista asiantuntemusta on tarjolla varsin paljon, mutta se on myös kyvykkyydeltään melko monenkirjavaa. Yritysten teollisoikeustietouden parantamiseksi on laadittu tänään julkaistu teollisoikeusopas. Oppaan runkona on ideaalimalli siitä, miten teollisoikeusasioita tulee aloittavassa yrityksessä hoitaa.

Tutkimuksen vastuullisena johtajana toimi tutkimusjohtaja, KTL Jari Handelberg ja tutkijoina FM Pertti Kiuru sekä OTK, DI Mervi Rajahonka Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksesta. Tutkimus perustui kirjallisuuskartoitukseen, asiantuntija- ja yrityshaastatteluihin sekä laajaan yrityskyselyyn. Tutkimus sekä teollisoikeusopas ovat luettavissa Papula-Nevinpatin verkkosivuilla osoitteessa: www.papula-nevinpat.com.

Papula-Nevinpat ja Aalto-yliopiston Start-Up Center –yrityshautomo aloittivat aikaisemmin tänä vuonna yhteistyön. Papula-Nevinpat tarjoaa vankan teollisoikeusosaamisensa yrityshautomoyritysten käyttöön. Lisäksi Papula-Nevinpatin asiantuntijat vastaavat hautomoyritysten teollisoikeuskoulutuksesta ja neuvonnasta Aalto Start-Up Centerin järjestämissä tilaisuuksissa.

Mikä on IPR?

Intellectual Property Rights - Immateriaalioikeudet (aineettomat oikeudet) – kattavat sekä teollisoikeuden että tekijänoikeuden.

Teollisoikeuksilla tarkoitetaan yksinoikeuksia, joilla suojataan keksintöjä, tavaroiden ja palveluiden tunnuksina käytettäviä merkkejä sekä muun muassa tavaran ulkomuodon esikuvaa. Teollisoikeuksia ovat patentit, hyödyllisyysmallit, mallioikeudet, tavaramerkit, toiminimet sekä eräät muut harvinaisemmat suojamuodot.

Papula-Nevinpat

Papula-Nevinpat on kansainvälisesti tunnettu patentti-, malli- ja tavaramerkkitoimisto. Papula-Nevinpat tunnetaan vahvana ja kokeneena Euroopan ja Euraasian teollisoikeusasioiden osaajana. Papula-Nevinpatilla on toimistoja Suomen pääkonttorin lisäksi Venäjällä, Valko-Venäjällä, Ukrainassa, Kazakstanissa ja Uzbekistanissa. Papula-Nevinpatin avulla saat suojan innovaatiollesi missä päin maailmaa tahansa.

www.papula-nevinpat.com

Lisätietoja lehdistölle: