Huonekalutehdas Korhonen Oy 100 vuotta - Tarina, jolla on tulevaisuus

Huonekalutehdas Korhonen viettää 100-vuotisjuhlaa vuonna 2010. Kaarinassa Turun naapurikaupungissa on jo vuosisadan ajan valmistettu ajattomia designkalusteita huonekaluvalmistuksen puuseppä, toimitusjohtaja Otto Korhosen ja akateemikko Alvar Aallon perinteitä kunnioittaen.

Huonekalutehdas Korhonen on suomalainen perheyritys, joka tarjoaa kalusteiden tuotekehityksen, tuotannon ja logistiikan palveluita designyrityksille. Yritys on tunnettu erityisesti Aalto-kalusteiden valmistajana jo 1930- luvulta lähtien. Jo sadan vuoden ajan Huonekalutehdas Korhonen on yhdistänyt menestyksekkäästi kotimaisen käsityöperinteen ja kehittyvän teknologian. Yrityksen perustanut puuseppä, toimitusjohtaja Otto Korhonen sai innoituksensa uutta, ennen kokematonta tekemällä ja kokeilemalla. Aalto laati muodot, Korhonen loi teknologian, huonekalurakenteet, muotit ja teolliset työtavat. Mukana ovat vuosikymmenten varrella kulkeneet taitava henkilökunta sekä ajattomat, käytännölliset, ympäristöystävälliset tuotteet ja huippusuunnittelu. Nyt Korhosen neljäs sukupolvi on aloittanut työskentelyn yrityksessä ja vie yhdessä kolmannen polven johdon kanssa perheyritystä kohti tulevaisuutta vaalien sen vahvaa perinnettä. ”Ammattitaitoinen ja laatutietoinen henkilökunta varmistaa tehtaan menestyksen jatkuvasti kovenevassa kilpailussa”, toimitusjohtaja Jukka Korhonen sanoo. Huonekalutehdas Korhosen juhlavuosi huipentuu marraskuussa, jolloin järjestetään yrityksen 100-vuotisjuhlatilaisuus. Huonekalutehdas Korhonen Oy on vaikuttanut merkittävästi Suomen huonekaluteollisuudessa jo vuodesta 1910 lähtien. Yhtiön perustaja puuseppä Otto Korhonen kehitti yhdessä akateemikko Alvar Aallon kanssa täysin uusia teknisiä ratkaisuja puun taivuttamiseen ja suomalaisen koivun jalostamiseen huonekaluissa. Aalto-huonekalujen valmistamisella on yhä merkittävä rooli Huonekalutehdas Korhosen tuotannossa. Artek on toiminut Aalto-huonekalujen markkinoijana vuodesta 1935. Huonekalutehdas Korhonen osti julkitilakalusteyritys Mobelin liiketoiminnot vuonna 2007. Konserni työllistää noin 70 huonekalualan ammattilaista. Tehtaan tuotantotilat sijaitsevat Kaarinan Littoisissa ja Mobelin myyntinäyttely Helsingissä. www.hkt-korhonen.fi