Vuorineuvos Jorma Eloranta ZenRoboticsin hallituksen puheenjohtajaksi

ZenRobotics Oy:n uudeksi hallituksen puheenjohtajaksi on valittu vuorineuvos Jorma Eloranta. Metso-konsernin toimitusjohtajan tehtävät helmikuussa jättänyt Eloranta tunnetaan vuosikymmenien panoksestaan suomalaisen teollisuuden kehittämiseksi sekä teollisuusjohtajana että eri luottamustehtävissä, mm. Teknologiateollisuuden ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n johdossa. Toimitusjohtajana Eloranta on luotsannut urallaan esimerkiksi Patria-konsernia ja Kvaerner Masa-Yards Oy:tä.

"Jätteiden teollinen lajittelu lisää kierrätystä ja vähentää kaatopaikkojen kuormitusta. Molemmat ovat tärkeitä tavoitteita kaikkialla maailmassa. ZenRobotics kehittää ainutlaatuista ratkaisua kiinteiden jätteiden lajitteluun. Yhtiön huippulahjakkaan ja sitoutuneen henkilöstön osaaminen innosti minut hallituksen puheenjohtajaksi luomaan uutta suomalaista vientituotetta. ZenRoboticsin robottilaitteiston teollistaminen vie vielä aikaa, mutta Sita Finland Oy:n Helsingin Viikissä koekäyttämä laitteisto antaa jo viitteitä huikeasta tulevaisuudesta", toteaa Jorma Eloranta.

"ZenRobotics Recycler -tuotteemme on osa kasvavaa kierrätysteollisuutta ja edustaa kestävän kehityksen ajattelua parhaimmillaan. Kierrätysteollisuutta tarvitaan, koska vastaava valmistava teollisuus tuottaa valtavan määrän tavaroita joka sekunti. Robotein toteutettu kierrätys tulee näkemyksemme mukaan ratkaisemaan osaltaan tämän epätasapainon. Alan valtavan taloudellisen potentiaalin lunastamiseksi olemme koonneet hallitukseemme huipputiimin rahoituksen, tuotteistuksen, viennin ja kierrätyksen aloilta”, kertoo ZenRobotics Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Särelä.

”Hallitustyötä johtamaan halusimme teollisuusmiehen suomalaisen valmistavan teollisuuden näköalapaikalta: vuorineuvos Jorma Elorannan. Metso-konserni, jonka toimitusjohtajan paikan Eloranta juuri jätti, on maailman suurin metallinkierrätysteknologian valmistaja, joten luotamme hänen osaamiseensa ja kykyynsä osaltaan auttaa meidät kansainväliseen läpimurtoon", Jaakko Särelä julistaa.

ZenRoboticsin uuteen hallitukseen kuuluvat Jorma Eloranta, Timo Ahopelto, Mika Nieminen, Jufo Peltomaa ja Marko Walavaara. Timo Ahopelto on kansainvälisen riskirahoituksen asiantuntija ja yrityskiihdyttämö Lifeline Venturesin perustaja. Nokia Siemens Networksin tuotehallinnon johtaja Mika Niemisen alaa on huipputeknologian tuotteistus ja kansainvälinen strategiatyö.

Asiakasnäkökulmaa hallitukseen tuo Euroopan johtavan elektroniikkakierrätysyrityksen Stena Recyclingin ympäristö- ja turvallisuusjohtaja Marko Walavaara. ZenRobotics Oy:n perustajiin kuuluva markkinointijohtaja Jufo Peltomaa on huipputeknologisten tuotteiden brändäyksen asiantuntija.

Lisätiedot:

Jaakko Särelä, toimitusjohtaja jaakko.sarela@zenrobotics.com 044 3589451

Mediayhteys:

Paraply Oy / Mikko Huttunen mikko.huttunen@paraply.fi 040 0515805

ZenRobotics Oy on suomalainen huipputeknologiayritys, joka työllistää 20 henkeä. Työntekijöistä 8 on kansainvälisen tason huipputohtoreita. Yrityksen päätuote ZenRobotics Recycler poimii robottien avulla jätevirrasta haluttuja esineitä ja raaka-aineita tekoälyn ohjaamana. Laitteiston toimituksesta on useita kansainvälisiä aiesopimuksia ja sitä markkinoi jälleenmyyjäverkosto 49 maassa. www.zenrobotics.com