Palavaa asiaa: PIR-ytimiset metallisandwichelementit osoittivat potentiaalisia riskejä palotestissä

Paloluokitus ei takaa paloturvallisuutta: Tuore IF Vakuutusyhtiön tekemä tutkimus viittaa siihen, että PIR-sandwichelementit saattavat reagoida palossa luokitustaan heikommin.

IF Vakuutusyhtiö on kohdannut useita suuria tulipaloja kiinteistöissä, joissa on käytetty muoviytimisiä metallisandwichpaneeleita. Joissakin tapauksissa vahingot ovat olleet laajoja. Tehtyjen huomioiden johdosta IF teetti tutkimuksen, jossa vertailtiin kahta käyttökohteeltaan samanlaista metallisandwichelementtiä ja niiden palo-ominaisuuksia. Testiin valittiin palo-ominaisuuksiltaan parasta muoviytimistä elementtiä edustava PIR-elementti sekä palamattomasta kivivillasta valmistettu elementti. Kumpikaan testattavista tuotteista ei saa nykyisen paloluokituksensa mukaan vaikuttaa juurikaan tulipalon kasvuun, tuotteesta ei saisi lähteä palon aikana palavia pisaroita ja savunmuodostuksen tulisi olla hyvin rajoitettua.

Testi tehtiin ISO 13784-1 standardiin pohjautuen, mutta joitakin muutoksia tehtiin vastaamaan olosuhteita, jotka Ifin tarkastusinsinöörit olivat huomioineet kiinteistöjä tarkastaessaan. Rakenteisiin tehtiin mm. putki- ja kaapeliläpivientejä. Testiä jatkettiin myös standardimenetelmää pitempään.  Testi tehtiin Lancashire Fire and Rescue -tutkimuskeskuksen tarkkailun alaisuudessa Prestonissa Isossa-Britanniassa.

Vertailevan testin mukaan PIR-elementtien suorituskyky ei vastannut niille annettua paloluokittelua. Testissä havaittiin erityisesti,  että PIR-elementit osallistuivat merkittävästi palon kehitykseen ja tuottivat palaessaan suuria määriä savua, mikä ei ole johdonmukaista niiden paloluokittelun (Euroluokka B S(2), d0) kanssa. Tässä paloluokassa tuotteen osallistuminen paloon tulisi olla hyvin rajoittunutta. Kivivillaelementit on yleensä luokiteltu palo-ominaisuuksiltaan Euroluokkaan A2-S1, d0 ja ne käyttäytyivät testissä sen mukaisesti. Tulokset osoittivat, että samaan käyttökohteeseen tarkoitettujen metallisandwichelementtien palokäyttäytymisessä on suuria eroja.

"Ifin teettämä palotesti vahvistaa epäilyksemme siitä, että palotestimenetelmissä on kehitettävää. Ulkoseinärakenteiden palokäyttäytymisen testaamiseen olisi saatava menetelmä, jonka teho vastaisi todellista, kehittynyttä palotilannetta”, Parocin kehityspäällikkö Susanna Tykkä-Vedder toteaa.

Lue koko raportti täältä:

(Risk Consulting Magazine 1/2014)

Kyselyt ja haastattelupyynnöt:

Susanna Tykkä-Vedder, kehityspäällikkö, Paroc Oy, Ab, puh. 040 705 4999,susanna.tykka@paroc.com

Juha Laihonen, Business Area Manager, Paroc Panel System Oy Ab, puh. 0400 902 759,juha.laihonen@paroc.com

Olga van Iterson, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Paroc Group, puh. 050 325 2376,olga.vaniterson@paroc.com