Paroc Arctica – passiivitalo napapiirille

Pekka Junes rakentaa Rovaniemen Vennivaaran uudelle asuinalueelle Paroc Arctica –passiivitalon, josta tulee Suomen pohjoisin passiivitalo. Paroc on tässä rakennusprojektissa mukana passiivirakentamisen asiantuntijana ja eristetoimittajana.

”Passiivitalo toimii myös pohjoisessa”, vakuuttaa tuotepäällikkö Pekka Rönkkö Paroc Oy Ab:sta. ”Talosta tehdään äärimmäisen tiivis ja huolella eristetty.” Talon sisäilmaston laatuun on haluttu kiinnittää erityistä huomiota ja sitä varmistetaan mm. uudenaikaisella ilmanvaihtojärjestelmällä, jossa on myös lämmön talteenotto 85 % hyötysuhteella. Betonielementtitalon julkisivuratkaisuksi valittiin Tikkurilan Paroc Passiivitalon tapaan vuorivillaeristetyt PreWIS 1-elementit, jotka rapataan työmaalla.

Tavoitteena on ”normaaliolosuhteissa” saada kaikki talossa tarvittava lämmitysenergia ilmaisenergioista, kuten auringonvalosta, ihmisistä ja esimerkiksi kodin sähkölaitteista. ”Vaikka talo toteutetaan passiivitalon periaattein, eikä erillistä lämmitysjärjestelmää siis tarvita, asennetaan siihen huonekohtaisesti kuitenkin pienet sähkölämmittimet tuloilmakanaviin turvaamaan tasainen lämpö myös ääriolosuhteissa kuten ”tulipalopakkasilla”, kertoo Pekka Junes.

Paroc Arctican (152 m2) vuosittaisiksi lämmityskustannuksiksi arvioidaan 400 euroa, mikä on n. 800 euroa vähemmän kuin alueelle rakennettavan normitalon kustannus. Talon energiankulutusta tullaan seuraamaan VTT:ssä ja Rovaniemen ammattikorkeakoulussa, jonka opiskelijat mittaavat opinnäytetyönä muun muassa talon lämpöarvoja kolmen vuoden ajan talon valmistuttua vuoden 2009 toukokuun loppuun mennessä.

Paroc Arctican rakennusvaiheita voi seurata Internetissä osoitteessa energiaviisastalo.fi > passiivitalo > pilottikohteet > Paroc Arctica. Sivuilla voi käydä tutustumassa myös Parocin muihin passiivitalokohteisiin. Lisäksi kohteen etenemistä voi seurata suoraan osoitteesta www.passiivitaloarctica.fi.

Lisätiedot:
pekka.junes@veikonkone.fi, p. 0400 806 948 (Rakennuttaja)
pekka.ronkko@paroc.com, p. 0400 708 034 (Tekniikka)
nina.hyyppa@paroc.com, p. 040 577 5790 (Viestintä)

www.energiaviisastalo.fi

Passiivitalon määritelmä
VTT:n (Valtion Teknillinen Tutkimuskeskus) määritelmän mukaan passiivitalo on rakennus, jonka vuotuinen lämmitysenergiantarve Pohjoismaissa on 20-30 kwh/m2 riippuen maantieteellisestä sijainnista. Pohjois-Suomessa passiivitalon energiankulutus on keskimäärin 30 kWh/m2/v.