Paroc Lupaus – ilmeikäs passiivitalo Valkeakosken asuntomessuille

Mäkisten perhe rakentaa ensi kesän asuntomessuille Paroc Lupaus -nimisen passiivitalon, josta tulee paitsi äärimmäisen energiatehokas myös arkkitehtonisesti mielenkiintoinen kaarevine kattoineen. Paroc toimittaa rakennusprojektiin lämmöneristeet ja konsultoi passiivirakentamisen ratkaisuissa.

Nimensä mukaisesti taloon liittyy lupauksia, jotka sen tulee lunastaa elinkaarensa aikana. Lupaukset liittyvät mm. energiansäästöön, ympäristöön ja omanoloiseen ja miellyttävään asumiseen. ”Odotamme tältä passiivitalolta pientä lämmitysenergialaskua ja mukavaa asumista vedottomassa ja puhtaassa sisäilmastossa, sanoo Vesa Mäkinen.” Talon suunnittelu lähti liikkeelle rakennuttajien toiveista. ”Halusimme avarat tilat, joissa viihtyä. Lisäksi miellyimme pääsuunnittelija Kimmo Lylykankaan ehdotukseen persoonallisesta kaarevasta kattoratkaisusta”, Mäkinen jatkaa.

Passiivitalorakentaminen on luovaa siinä missä muukin rakentaminen parhaimmillaan, sillä VTT:n passiivitalomääritelmän mukaiseen 25 kWh/m2/v (Keski-Suomessa) energiantarpeeseen voi päästä monella tavalla. ”Passiivitaloja voidaan toteuttaa erilaisilla runko- ja tilaratkaisuilla ja rakennusmateriaaleilla”, kertoo tuotepäällikkö Pekka Rönkkö Parocista. ”Ilmatiivis ja huolellisesti eristetty vaippa ja hallittu ilmanvaihto tehokkaalla lämmöntalteenotolla on olennaista Paroc Lupauksen energiatehokkuudessa. Lämmönjako hoidetaan ilmanvaihtolämmityksellä. Perinteistä lämmitysjärjestelmää ei Paroc Lupaukseen tule, kuten ei passiivitaloihin yleensäkään”, jatkaa Rönkkö.

Paroc Lupaukseen tulee asuinneliöitä yhteensä 250 kahteen tasoon. Perustuksena on Soklex -valmismuotti. Alapohjaratkaisu on maanvarainen. Puurunkoisen talon ulkoseinät tehdään kertopuusta ja niihin tulee 450 mm paksuinen PAROC eXtra -lämmöneristys. Julkisivun pinta rapataan. Harjaltaan kaarevaan kattorakenteeseen tehdään puiset kattotuolit, joihin asennetaan 600 mm paksuinen yläpohjaeristys (PAROC eXtra eristelevyjä ja/tai PAROC BLT 6 -puhallusvuorivillaa).

Lisätiedot:

pekka.ronkko@paroc.com, p. 0400 708 034 (Passiivitalorakenteet)
nina.hyyppa@paroc.com, p. 040 577 5790 (Viestintä)
www.energiaviisastalo.fi

Passiivitalon määritelmä
VTT:n (Valtion Teknillinen Tutkimuskeskus) määritelmän mukaan passiivitalo on rakennus, jonka vuotuinen lämmitysenergiantarve Pohjoismaissa on 20-30 kwh/m2 riippuen maantieteellisestä sijainnista. Keski-Suomessa passiivitalon energiankulutus on keskimäärin 25 kWh/m2/v.