Passiivirakentaminen ei pihistä luovuudesta

Valkeakosken asuntomessuille nouseva passiivitalo Paroc Lupaus rikkoo myyttejä passiivirakentamisesta. Kohteen moni-ilmeisyys ja innovatiiviset rakenneratkaisut ovat hyvä esimerkki passiivirakentamisen mahdollisuuksista. Passiivirakentaminen ei siis sido suunnittelijoiden luovuutta tai asukkaiden toiveita rakentaa yksilöllisiä, mutta energiankulutukseltaan pihejä taloja.

Tämä tuli vahvasti esille kun Valkeakosken asuntomessujen passiivitalo Paroc Lupaus esiteltiin rakentamisen ammattilaisseminaarissa Tampereella. Ammattilaisille valotettiin mm. passiivirakentamisen taustoja ja sen luomia mahdollisuuksia niin moni-ilmeiseen suunnitteluun kuin rakennusalan energiatehokkuuden tutkimukseen ja tuotekehitykseenkin. Passiivitalot olisivat yleistyessään tehokas ratkaisu myös CO2-päästöjen vähentämiseen ja sen myötä ilmastonmuutoksen torjumiseen, sillä rakennukset käyttävät 39 % Suomen energiasta.

Tehokkaampi lämmöneristys, rakennuksen tiiviys ja maksimaalinen lämmön talteenotto poistoilmasta ovat asioita, jotka suunnittelijoiden on huomioitava passiivirakentamisessa. - Rakennuksen energiatehokkuuden kannalta keskeisimmät ratkaisut tehdään jo suunnitteluvaiheessa. Rakennuksen koko ja muoto, ikkunoiden pinta-ala ja niiden suuntaus vaikuttavat olennaisesti koko rakennuksen lämmitysenergian tarpeeseen. Passiivirakentamisessa se ei kuitenkaan ole suunnittelijoiden luovuutta rajoittava tekijä. Passiivitalojen ratkaisuthan perustuvat yksinkertaiseen rakennusteknologiaan, joka ei aseta niiden arkkitehtuurille erityisiä rajoituksia, totesi Pekka Rönkkö Paroc Oy Ab:sta.

Tilaisuudessa rakennusalan ammattilaisille esitelty Valkeakosken asuntomessukohde Paroc Lupaus rikkookin myyttejä passiivirakentamisen rajoittuneisuudesta niin mitoillaan kuin moni-ilmeisyydellään: kohteessa on 250 asuinneliötä kahdessa tasossa, isot ikkunat ja erikoisuutena kaareva kattorakenne.

Paroc Lupaus on mahdollisuus yhteistyökumppaneille

Myös asuntomessukohteen yhteistyökumppanit ovat nähneet passiivirakentamisen mahdollisuutena. Paroc Lupauksen perustukset toteuttaneen Soklexin mukaan valmismuottijärjestelmä on taipunut hyvin Paroc Lupauksen ratkaisuihin. - Olemme toteuttaneet kohteeseen porrastuksia, vinoja ja kaarevia sokkeleita passiivirakentamisen vaatimuksin, kertoi Tomi Ollikainen Soklex Oy:stä.

- Puuelementtitehtaalle Paroc Lupaus on ollut positiivinen haaste ja mahdollisuus kehittää tuotantoa tulevaisuuden tarpeisiin, sanoi runkoelementit kohteeseen toimittavan Fennotalo Oy:n tuotantojohtaja Heikki Turunen. -Ratkaistuamme Paroc Lupauksen rakennusteknisen toteutuksen yhdessä asiantuntijoiden kanssa, antaa se meille erinomaisen mahdollisuuden vastata kuluttajien kasvavaan matalaenergia- ja passiivitalojen kysyntään, lisäsi Fennotalo Oy:n myyntipäällikkö Marko Isosomppi. Vaikka Fennotalo Oy on erikoistunut yksilöllisten pientalojen toimituksiin, toi Paroc Lupauksen 545 mm:n runkovahvuus omat haasteensa niin asennukseen kuin logistiikkaankin. - Kuljetimme ylä- ja välipohjaelementit työmaalle normaalista poiketen pitkällään. Näin onnistuimme puolittamaan kuormien määrän, mikä on ympäristöteko sekin, Turunen jatkoi.

Lisätietoa:
pekka.ronkko@paroc.com, p. 0400 708 034 (Passiivitalorakenteet)
johanna.veikkolainen@paroc.com, p. 040 733 0091 (Viestintä)
tomi.ollikainen@soklex.fi, p. 020 744 4142 (Perustusrakenteet)
heikki.turunen@fennotalo.com, p. 020 755 8322 (Elementtirakenteet)
www.energiaviisastalo.fi

Passiivitalon määritelmä
VTT:n (Valtion Teknillinen Tutkimuskeskus) määritelmän mukaan passiivitalo on rakennus, jonka vuotuinen lämmitysenergiantarve on 15-30 kwh/m2 riippuen maantieteellisestä sijainnista. Etelä-Suomessa passiivitalon energiankulutus on keskimäärin 20 kWh/m2/v.

Passiivitaloilla ilmastotalkoisiin
Passiivitaloja on Keski-Euroopassa jo useita tuhansia. Esimerkiksi Saksassa, passiivitalon synnyinmaassa, niitä on n. 10 000. Passiivitalot olisivat yleistyessään tehokas ratkaisu myös CO2-päästöjen vähentämiseen ja sen myötä ilmastonmuutoksen torjumiseen, sillä rakennukset käyttävät 39 % Suomen energiasta.

Paroc passiivitalohankkeet Suomessa
• Paroc Passiivitalo, Tikkurila