Suomen ensimmäinen passiivitaloksi saneerattava kerrostalo mallinnettiin laserkeilauksella - tarkat mittatiedot tehostavat saneerausprosessia

Riihimäellä toteutettava passiivikerrostalosaneeraus on edennyt hankesuunnitteluvaiheeseen. Koska Innova-hankkeen keskeisenä tavoitteena on löytää innovatiivisia ja kustannustehokkaita ratkaisuja kerrostalokohteiden energiatehokkuuskorjauksiin, käytettiin kohteen lähtötietojen mallintamiseen laserkeilausta.

-Kun lähtötiedot on mitattu tarkasti, kattavasti ja luotettavasti, suunnittelun laatu ja tuottavuus paranevat ja korjaustoimenpiteiden toteutus on yleensä ongelmatonta. Riihimäen kohteessa todettiin vanhojen piirustusten pohjalta laaditun 3D-mallin poikkeavan useissa eri yksityiskohdissa jopa noin 20 cm todellisuudesta. Tarkat lähtötiedot mahdollistavat pidemmälle viedyn esivalmistuksen, muutostöiden tarve ja aikatauluriskit vähenevät sekä koko suunnittelu- ja rakentamisprosessi nopeutuu, kertoo Riihimäen Kotikulma talo 10:n laserkeilauksen toteuttaneen Pöyry Finland Oy:n osastopäällikkö Jukka Mäkelä.

Laserkeilauksen perusideana on tuottaa mittatarkkaa ja kattavaa tietoa havaittavasta ympäristöstä itse kohteeseen koskematta. – Perinteisesti laserkeilausta on käytetty laitoskohteiden saneeraussuunnittelussa, mutta se soveltuu mainiosti myös taloyhtiöiden saneeraushankkeisiin, Mäkelä lisää.

Laserkeilauksen tuottamat tarkat rakennuksen lähtötiedot heijastuvat koko prosessiin. – Laserkeilausta hyödynnetään erityisesti ikkunoiden ja ovien tarkan sijainnin määrittämiseen. Riihimäen passiivitalokorjauksessa tavoitteena on minimoida asukkaille aiheutuva häiriö esivalmistukseen perustuvalla korjausmenetelmällä.  Tämä edellyttää tarkkoja mittatietoja, joita arkistopiirustuksista ei koskaan saada, arkkitehti Kimmo Lylykangas toteaa.

-Laserkeilauksen merkittävä etu on myös se, että kaikki mittauksen tuotokset ovat sähköisessä muodossa, ja ne ovat helposti siirrettävissä tuotantoon ja toteutukseen. Näin paras osaaminen ja teknologia on mahdollista hyödyntää passiivisaneerauksen kaikissa vaiheissa, Parocin markkinointipalvelupäällikkö Tuula Nordberg lisää.

Lisätietoa:
Paroc Rakennuseristeet, markkinointipalvelupäällikkö Tuula Nordberg, tuula.nordberg@paroc.com,  040 575 5525

Innova – kerrostalon passiivisaneeraus projektissa 1960 - 1980 –luvuilla rakennetuilla taloyhtiöillä oli tilaisuus ilmoittautua kilpailuun, jonka voittajalle on luvassa asiantuntemusta ja taloudellista tukea taloyhtiön passiivisaneerauksen toteutukseen.Riihimäen Kotikulman talo 10 saneerataan yhteisvoimin passiivitaloksi. Projektin valmistumisajankohdaksi on arvioitu v. 2011 loppu. Lisätietoa www.paroc.fi/innova

Passiivitaloista tulee merkittävä ratkaisija ilmastotalkoissa. Passiivitalo on rakennus, jonka lämmitysenergian tarve on 20 – 30 kWh/m2 vuodessa sen sijainnista riippuen. Tämä energiantarve on noin neljännes uusien kerrostalojen kulutuksesta ja vain 10 – 20 % vanhempien talojen kulutuksesta.

Paroc-konserni on edelläkävijä energiatehokkaiden eristystuotteiden ja -ratkaisujen valmistajana. Energiatehokkuuden asiantuntijuus ja sitä tukeva tehokas prosessien hyödyntäminen ovat toimintamme kulmakiviä. PAROC® -tuotteita ovat rakennuseristeet, tekniset eristeet, laivaeristeet, rakennuselementit ja akustointituotteet. Myyntitoimistoja ja edustustoja on 13 maassa Euroopassa ja tuotteita valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa ja Puolassa. Paroc-konsernin omistaa ryhmä institutionaalisia sijoittajia sekä vähemmistöomistajana Parocin henkilöstö. Liikevaihtomme vuonna 2009 oli 317 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä keskimäärin 1 992.