Teema-Passiivitalo on Suomen ensimmäinen passiivitalopaketti

Passiivitaloja saa jatkossa myös talotehtaalta. Suomen ensimmäistä passiivitalopakettia, Teema-Passiivitaloa rakennetaan parhaillaan Teema-Talot Oy:ssä Seinäjoella. Paroc on mukana kehittämässä puurunkoisista suurelementeistä pystytettävien passiivipientalojen konseptia.

”Passiivitalopakettimme tavoitteita ovat järkevä hinta sekä laadukas ja yksilöllinen kokonaisuus. Passiivitalon pitää olla normaalin suomalaisen perheen saavutettavissa”, Antti Mylläri Teema-Taloista toteaa. Tavoitteisiin päästään Myllärin mukaan yksityiskohtaisella tuotekehitysprosessilla ja systemaattisella ja huolellisella toteutuksella. Paroc on ollut miettimässä talon rakenteita ja lämmöneristystä.”Olemme tehneet yhdessä laskelmia passiivitalon energia-asioista”, Mylläri vahvistaa. ”Teema-Talojen seinäelementit tehdään aina kuivissa ja lämpimissä sisätiloissa. Detaljit ja liittymät rakennetaan huolellisesti ja kustannustehokkaasti”, Mylläri jatkaa.

”Sijoitus passiivitaloon maksaa käytössä itsensä takaisin sitä nopeammin mitä kovemmaksi energian hinta nousee”, toteaa rakennuttaja ja Teema-Talojen suunnittelija Jarmo Akkala. ”Talosta riippuen puhutaan noin 5 - 15 prosenttia vakiorakenteista talopakettia kalliimmasta kokonaisuudesta. Hintaan vaikuttavat olennaisesti rakennuksen arkkitehtoniset ratkaisut”.

Passiivitalon rakenteita muuntelemalla voidaan vaikuttaa kiinteistön lämmitysenergian tarpeeseen ja rakentamiskustannuksiin. Mylläri kertoo, että Teema-Taloilla jokainen talohanke arvioidaan aina tapauskohtaisesti asukkaan toiveet huomioon ottaen. Pohjaratkaisut ovat melko vapaasti muokattavissa. ”Passiivitalosta kannattaa kuitenkin suunnitella varsin kompakti kokonaisuus, koska rakennuksen monimuotoisuus ja tilavuus lisäävät kustannuksia ja energiankulutusta”, painottaa Mylläri. Teema-Passiivitalojen ulkoverhoukseksi voidaan valita puu, tiili tai rappaus.

Suomen ensimmäisen passiivitalopaketin rakentaminen alkoi viime syyskuussa. Yksikerroksisen passiivitalon perustukset ovat valmiina. Talopaketti pystytetään ja vesikate asennetaan vielä joulukuussa 2008. Talosta tulee niin tiivis ja hyvin eristetty, ettei perinteistä lämmitysjärjestelmää tarvita. Kosteisiin tiloihin tulee lattialämmitys ja olohuoneeseen hitaasti lämpöä luovuttava takka. Lisäksi ilmanvaihtokanaviin on mahdollista asentaa lisälämpövastukset, joita voidaan käyttää kylmällä ilmalla talon lämmittämiseen. Taloon on valittu normaalit nelikerroksiset matalaenergiaikkunat ja vakiomalliset ulko-ovet, sillä niiden on todettu olevan sopivan hintaisia ja riittävän lämmönpitäviä.

Teema-Passiivitalon tiiveys tullaan aikanaan varmistamaan erillisellä mittauksella. Talon rakenteita tutkitaan tarvittaessa vielä lämpökamerakuvauksella. Talopaketti valmistuu Ilmajoelle vuonna 2009.

Lisätiedot:

antti.myllari@teematalot.com, (markkinointi) p. 050 465 4466
jarmo.akkala@teematalot.com, (rakennuttaja, suunnittelija) p. 040 769 5559
www.teematalot.com

nina.hyyppa@paroc.com, p. 040 577 5790 (viestintä)
www.energiaviisastalo.fi > Passiivitalo >Pilottikohteet

Passiivitalon määritelmä
VTT:n (Valtion Teknillinen Tutkimuskeskus) määritelmän mukaan passiivitalo on rakennus, jonka vuotuinen lämmitysenergiantarve Pohjoismaissa on 20-30 kWh/m2 riippuen maantieteellisestä sijainnista.