Tehokas jätevoimala vähentää ympäristöhaittoja

Vantaan Energian jätevoimala

Tehokas jätevoimala vähentää ympäristöhaittoja

Sekajätteestä sähköä ja kaukolämpöä tuottava Vantaan Energian uusi jätevoimala pääsee vuoden mittaan tositoimiin, kun laitoksen käyttöönottovaiheesta siirrytään suunniteltuun päiväjärjestykseen. Silloin paikalle ajaa päivittäin jopa 180 roska-autoa, jotka tuovat poltettavaksi kaatopaikalle muutoin päätyvää kotitalouksien tuottamaa sekajätettä pääkaupunkiseudulta ja Uudeltamaalta.

Arinapolttotekniikalla toimivan lämpökattilan ja putkistojen eristystöiden osalta urakoitsijoiden tärkein työvaihe ajoittui vuoteen 2013. Jätevoimalan on määrä rakennustöiden osalta valmistua kesäkuussa 2014. Eristetuotteiden asentamisesta vastasivat HL Eriste Oy ja KSPT-Insulation Oy, jotka molemmat ovat Paroc Teknisten eristeiden pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita. Myös hallintorakennuksessa käytetyt energiatehokkaat ulkoseinien paneelit ovat Parocin valmistamia.

HL Eriste: ”Kattilan asennus ja eristystyöt aikataulussaan”

HL Eristeen projekti-insinööri Mikko Turkki kertoo yhtiön vastanneen noin 70 prosenttisesti laitoksen teollisuuseristyksistä. Voimalaitosten eristäminen, petrokemian ja laivateollisuuden ohella, on yksi HL Eristeen ydinosaamisalueista, joten Vantaan Energian työmaa ei tuonut varsinaisia yllätyksiä.

”Työ piti sisällään myös laitoksen ’sydämen’, eli sveitsiläisen jätekattilan sekä sen kanavien, putkien, laitteiden ja säiliöiden eristämisen”, Turkki sanoo. Jätteenpolttolinjoja Vantaan laitoksella on rinnakkain kaksi.

HL Eristeen vastuulle kuului lisäksi ranskalaisen LAB:in toimittaman savukaasun suodatusjärjestelmän ja Valmetin savukaasujen lauhdutinlaitteiston eristäminen. Urakassa hyödynnettiin Parocin verkkomattoja, yksi- ja kaksikerroskouruja sekä prosessilaitelevyjä.

”Sveitsiläinen asiakas pyysi joitain Suomen standardeista poikkeavia ratkaisuja, jotka toteutettiin heiltä saatujen ohjeiden mukaisesti.” Yhteistyö suuren kansainvälisen kattilalaitostoimittajan kanssa sujui muutenkin mallikkaasti, vaikka saksankielentaito olikin välillä koetuksella.

HL Eristeellä työturvallisuuteen panostettiin yhtiön turvallisuuskäytäntöjen mukaisesti. ”Pidimme Toolbox’in HSE-asioista 2-4 kertaa kuukaudessa, jolloin kävimme läpi mahdollisia muutoksia työskentelyolosuhteissa sekä työmaalla havaittuja ongelmakohtia. Vantaalla käytössämme oli myös asiakkaan työturvallisuusasioista vastaava HSE Manager, jonka kanssa yhteistyö työturvallisuusasioissa oli tiivistä”, Turkki kertoo.

KSPT-Insulation: ”Työturvallisuudessa nollalinja”

Eristysurakointia eri toimialoille tekevä jyväskyläläinen KSPT-Insulation Oy on työskennellyt Vantaan Energian jätevoimalatyömaalla viime kuukaudet parinkymmenen hengen suomalaistiiminsä kanssa.

Yhtiön vastuulla oleva putkistojen eristäminen ajoittuu tälle keväälle. Työ tehdään Parocin kouruilla, verkkomatoilla ja levyeristeillä, joita yhtiö on käyttänyt yli 30 vuoden ajan.

KSPT-Insulationin työmaapäällikkö Olli Lassila kertoo jätevoimalan käyttöönoton olevan hyvässä vauhdissa, vaikka putkistojen asennuksen osalta kaikki ei vielä valmista olekaan. ”Kyseessä on iso työmaa, joten pienet myöhästymiset kuuluvat asiaan. Loppua kohden tahti varmasti tiivistyy ja valmista tulee aikataulun mukaan kesäkuussa”, Lassila arvioi.

”Muuten asiat ovat sujuneet hyvin. Työturvallisuuteen on panostettu erityisesti, joten olemme selvinneet ilman tapaturmia”, Lassila kertoo.

Tähtien sota -elokuvasta vaikutteita arkkitehtuuriinsa saanut ja uusinta tekniikka sisältävä Vantaan Energian jätevoimala täyttää tiukat ympäristövaatimukset.  Fossiilisten polttoaineiden käyttö sähkön ja lämmön tuotannossa vähenee Vantaalla noin 30 prosentilla ja hiilidioksidipäästöt 20 prosentilla. Kaukolämpöä voimala tuottaa noin 920 gigawattituntia ja sähköä 600 GWh vuodessa.

Parocille jättihanke

Paroc toimitti Vantaan Energian jätevoimalaan teollisuuden kourueristeitä yhteensä 14 kilometriä, verkkomattoja 42 000 m². Eristelevyjä ja muita eristeitä toimitettiin lisäksi 5000 m². Hallintorakennuksen ulkoseinien paneeleita asennettiin 2600 m². Asiakkaiden yhteyshenkilöinä toimivat Parocin teknisten eristeiden piiripäällikkö Antti Lahtonen ja Panel Systemsin aluemyyntipäällikkö Timo Ruotsalainen.

Lisätietoa:

Antti Lahtonen, piiripäällikkö, Tekniset eristeet,
etunimi.sukunimi@paroc.com,  040 723 1828

Timo Ruotsalainen, aluemyyntipäällikkö
etunimi.sukunimi@paroc.com, 040 180 1559

Paroc on Itämeren alueen johtava energiatehokkaiden eristeratkaisujen valmistaja. Toimintamme kulmakiviä ovat asiakas- ja henkilöstölähtöisyys, jatkuva innovaatio, kannattava kasvu sekä kestävä kehitys. Paroc-tuotteita ovat rakennuseristeet, tekniset eristeet, laivaeristeet, rakennuselementit ja akustointituotteet. Tuotteet valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Liettuassa ja Puolassa sekä vuodesta 2013 eteenpäin myös Venäjällä. Myyntitoimistoja ja edustustoja on 14 maassa Euroopassa. Paroc Groupin omistaa ryhmä pankkeja ja muita institutionaalisia sijoittajia sekä vähemmistöomistajana Parocin henkilöstö. Liikevaihtomme vuonna 2012 oli 430 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä keskimäärin 2019. http://www.paroc.fi/