Konica Minolta on allekirjoittanut sopimuksen Specimin osakekannan ostamisesta

Partnera-konsernin osakkuusyhtiö pääomasijoitusrahasto Nordic Option Oy on muiden omistajien kanssa päättänyt myydä Specim Spectral Imaging Oy:n (Specim) koko osakekannan optisten laitteiden globaalille valmistajalle Konica Minoltalle. Sopimus kaupasta on allekirjoitettu 27.11.2020, yrityskaupan lopullinen toteutuminen edellyttää viranomaishyväksyntöjä.

Vuonna 1995 perustettu oululainen Specim on maailman johtava hyperspektriteknologian toimittaja, joka tarjoaa alan kattavimman valikoiman hyperspektrikameroita, kuvantavia spektrografeja ja muita lisävarusteita. Specimin asiakkaita ovat muun muassa teollisuuden laitevalmistajat, jotka hyödyntävät Specimin tuotteita esimerkiksi konenäköratkaisuissa sekä tuotannon tehostamisessa ja laadun varmistamisessa. Specimin palveluksessa on noin 70 optiikan, elektroniikan, ohjelmistojen ja konenäköratkaisujen osaajaa.

”Haluan onnitella Nordic Optionin ja Specimin henkilöstöä menestyksekkäästä kumppanuudesta. Specim on paitsi kehittänyt tuoteportfoliotansa ja maailmanluokan hyperspektraaliteknologiaa, myös onnistunut kaupallistamaan toimintaansa onnistuneesti ja rakentamaan aseman alansa markkinajohtajana. Specim siirtyy seuraavaan kasvuvaiheeseensa vankalta pohjalta. Konica Minoltan vahva brändi ja kansainvälinen kokemus mahdollistavat Specimin kasvun jatkumisen entistä laajemmilla markkinoilla”, kertoo Partneran toimitusjohtaja Jari Pirkola.

puh: 0400 867 784

Partnera on liiketoimintakonserni, joka luo toiminnallaan omistaja-arvoa ja kestävämpää tulevaisuutta. Sen omistamat yhtiöt tuottavat palveluita ja tuotteita yhteiskunnan tarpeisiin ja vastaavat liiketoiminnallaan toimintaympäristöä muuttaviin megatrendeihin, joita ovat muun muassa kuluttajien arvomaailman muutos, väestön keskittyminen ja digitalisaatio. Partnera on omistamiensa yhtiöiden kumppani, jonka tavoitteena on kehittää yhtiöidensä liiketoimintaa ja arvoa pitkäjänteisesti. Rakentaessaan liiketoimintakonserniaan strategiansa mukaisesti Partnera on myös vaikuttavuussijoittaja, jonka tavoitteena on käyttää pääomaansa sellaisen liiketoiminnan kehittämiseen, jolla voidaan edistää positiivista vaikutusta yhteiskunnassa sekä kestävän kehityksen tavoitteita. Yhtiö rakentaa liiketoimintakonsernia pääasiallisesti omalla pääomalla ja pyrkii pääsääntöisesti olemaan omistamiensa yhtiöiden enemmistöomistaja.
www.partnera.fi

Nordic Option Oy

Nordic Option on osakeyhtiömuotoinen pääomasijoitusrahasto, joka kohdistaa sijoituksensa kasvuvaiheen yrityksiin Pohjois-Suomen alueella. Nordic Option on perustettu vuonna 1994 ja sen pääkonttori sijaitsee Oulussa. Liiketoimintakonserni Partnera omistaa Nordic Optionista 34 % Oulu ICT Sijoitus Oy:n kautta.
www.nordicoption.fi