Partnera-konserniin kuuluvan Foamit Groupin norjalainen Glasopor AS toimittaa vaahtolasia Drammenin sairaalahankkeeseen Norjassa

Lehdistötiedote 27.1.2022 klo 9.00

Partnera-konserniin kuuluvan Foamit Groupin norjalainen tytäryhtiö Glasopor on sopinut mittavasta vaahtolasimurskeen toimituksesta Norjan Drammenissa sijaitsevaan sairaalahankkeeseen. Tilauksen kokonaismäärä on 53 000 m3 vaahtolasimursketta. Drammenin uusi sairaala rakennetaan 122 000 m2 alueelle.

• Tämä on Glasoporille merkittävä tilaus, joka alleviivaa materiaalin erinomaisia teknisiä ominaisuuksia ja roolia kestävän kehityksen materiaalina, sillä sairaalahankkeen tavoitteena on vähentää CO2-päästöjä 25 prosentilla. Tilaus toimitetaan ja tilauksen arvo kirjataan pääosin vuonna 2022, kertoo toimitusjohtaja Jari Pirkola, Partnera Oyj.

Sen lisäksi, että vaahtolasi on tehty 100 % kierrätetystä materiaalista, se on markkinoiden kevyin murskemateriaali. Vaahtolasin ainutlaatuisiin ominaisuuksiin kuuluu pienen ympäristövaikutuksen lisäksi se, että se vähentää kuljettamiseen ja rakentamiseen tarvittavaa aikaa, mikä puolestaan laskee kustannuksia.

Vaahtolasi valittiin materiaaliksi sairaalahankkeeseen sekä sen teknisten että ympäristöominaisuuksien takia. Vaahtolasia tullaan käyttämään kevennemateriaalina sairaalan perustuksia rakennettaessa.

• Olemme erittäin hyvillämme siitä, että meidät on valittu merkittäväksi materiaalitoimittajaksi suuren sairaalan rakentamishankkeessa. Tämä todistaa sen, että strateginen työmme kierrätysmateriaalin jalkauttamisessa ensisijaiseksi valinnaksi vastuullisessa rakentamisessa etenee. Konsernina Foamit voi palvella entistä suurempia rakennushankkeita ja siten omalta osaltamme pienennämme hiilijalanjälkeä. Drammenin sairaalahanke on Foamit-konsernin mittapuulla erittäin iso hanke ja antaa positiivisen lähdön vuodelle 2022, toteaa toimitusjohtaja Kalle Härkönen Foamit-konsernista.

Yleiskuva uudesta Drammenin sairaalan alueesta. Kuvituskuva: DARK Design Group

puhelin: +358 400 867 784

Foamit Group Oy
Kalle Härkönen, toimitusjohtaja