• Partnera/

Partnera Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2020: Liiketoimintakonsernin rakentaminen etenee

Partnera Oyj    Lehdistötiedote 31.8.2020 kello 23.59

Tämä tiedote on tiivistelmä Partneran puolivuosikatsauksesta tammi–kesäkuu 2020 (tilintarkastamaton). Puolivuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä ja saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.partnera.fiSuluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan kauteen, ellei toisin ilmoiteta.

TAMMI–KESÄKUU 2020 LYHYESTI

• Partnera-konsernin liikevaihto oli 24,4 miljoonaa euroa 1.1. – 30.6.2020 (8,5 miljoonaa euroa 1.1. – 30.6.2019), kasvua 185,1 prosenttia vertailukaudesta. Konsernin liikevaihdosta 14,2 miljoonaa euroa muodostui Foamit Groupin liikevaihdosta ja 10,0 miljoonaa euroa emoyhtiön arvopaperikaupasta.
  • Konsernin tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 2,2 (9,1) miljoonaa euroa, muutos
    -75,6 prosenttia vertailukaudesta. Tulos muodostui Foamit Groupin operatiivisesta toiminnasta, jota painoi emoyhtiön negatiivinen liiketulos. Vertailukauden 1-6/2019 tuloksesta merkittävä osa syntyi emoyhtiön arvopaperi- ja kiinteistökaupasta.
  • Osakekohtainen tulos, ilman vähemmistöosuutta ja liikearvopoistoja oli 0,06 (0,22) euroa
  • Oman pääoman annualisoitu tuotto oli 4,4 (22,1) prosenttia. Vertailukauden 1-6/2019 oman pääomantuotosta merkittävä osa syntyi emoyhtiön arvopaperi- ja kiinteistökaupasta.
  • Huhtikuussa 2020 Partnera ilmoitti selvittävänsä listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. Mahdollinen listautuminen toteutettaisiin niin sanottuna teknisenä listautumisena, eli sen yhteydessä ei suunnitella järjestettävän osakeantia tai -myyntiä
  • Kesäkuussa 2020 Partnera maksoi osinkoa yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti 0,14 euroa osakkeelta. Osingon maksupäivä oli 1.6.2020.
  • Kesäkuussa 2020 Partneran yhtiömuoto muuttui julkiseksi yhtiöksi yhtiökokouksen 20.5.2020 tekemän päätöksen mukaisesti.

Partneran Foamit Group -konserni hankki kesäkuussa 2019 vaahtolasin tuotantoon keskittyvän Hasopor AB:n, joten vertailukauden raportoidut tuloslaskelman erät sisältävät kyseisen kokonaisuuden luvut ainoastaan hankinnasta eteenpäin.

NÄKYMÄT VUODELLE 2020

Partnera jatkaa strategiansa mukaista toimintaa ja rakentaa liiketoimintakonsernia yhteiskunnan murroksessa olevilla toimialoilla toimivista liiketoiminnoista. Konsernin liiketoiminnan tuloksen odotetaan olevan vuonna 2020 positiivinen ja liikevaihdon odotetaan kasvavan.

KESKEISET TUNNUSLUVUT

Miljoonaa euroa 1-6/2020 1-6/2019 Muutos, % 1-12/2019
Liikevaihto 24,4 8,5 185,1 22,8
Käyttökate 3,0 8,5 -65,1 10,6
     % liikevaihdosta 12,2 99,3 46,7
Liikevoitto 1,3 7,6 -82,2 8,1
     % liikevaihdosta 5,5 88,5 35,8
Tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja 2,2 9,1 -75,6 9,2
     % liikevaihdosta 9,1 106,9 40,3
Tilikauden tulos 1,5 7,8 -80,3 7,2
     % liikevaihdosta 6,3 91,4 31,8
Taseen loppusumma 110,2 115,0 -4,1 114,0
Oma pääoma 67,9 72,0 -5,7 71,4
Investoinnit 1,1 0,3 289,4 0,9
Henkilöstön lukumäärä̈ kauden lopussa 70 68   67
Tulos/osake, eur 0,04 0,22 -80,3 0,20
Tulos/osake, ilman vähemmistöosuutta, eur 0,05 0,22 -77,3 0,21
Tulos/osake, ilman vähemmistöosuutta ja liikearvopoistoja, eur 0,06 0,22 -74,6 0,22
Omavaraisuusaste 63,6 64,3   64,4
Maksuvalmius 4,5 4,6   5,2
Oman pääomantuotto annualisoitu, % 4,4 22,1   10,3
Oma pääoma/osake, eur 1,88 1,99   1,97
Osinko/osake, eur       0,14

Luvut 1-6/2020 ja 1-6/2019 ovat tilintarkastamattomia, luvut 1-12/2019 ovat tilintarkastettuja. Luvut on laskettu katsauksessa esitettyjen kaavojen mukaisesti, ja osa luvuista saattaa poiketa aiemmin raportoiduista.

TOIMITUSJOHTAJAN KATSAUS

”Partneran strategian mukainen liiketoimintakonsernin rakentaminen eteni vuoden 2020 ensimmäisellä vuosipuolikkaalla koronaviruspandemian aiheuttamista yhteiskunnallisista haasteista huolimatta.

Partnera-konsernin liikevaihto kasvoi huomattavasti strategian mukaisten arvopaperisalkkujen myynnin ja Foamit Groupin vahvan liikevaihdon kasvun ansiosta. Foamit Groupin ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihtoa kasvatti kausivaihtelua tasoittanut leuto talvi. Katsauskaudella Foamit Group välttyi koronaviruspandemian merkittäviltä vaikutuksilta.

Partnera-konsernin liiketulos laski edellisen vuoden vastaavasta ajasta. Vuoden 2020 ensimmäisellä vuosipuoliskolla Partneran emoyhtiön tulosta heikensivät koronaviruspandemiasta johtuneet arvopaperisalkun arvonmuutokset. Vertailukaudella Partneran emoyhtiön tulosta vahvistivat Hoivatilat Oyj:n osakkeiden ja Arkistokatu 4 -kiinteistön myynti. Konsernin ensisijainen mittari on oman pääomantuotto, joka oli annualisoituna 4,4 prosenttia. Vertailukauden 1-6/2019 oman pääomantuotosta merkittävä osa syntyi emoyhtiön arvopaperi- ja kiinteistökaupasta.

Huhtikuussa 2020 Partnera tiedotti mahdollisesta listautumisesta Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalle. Yhtiö on yhdessä hallituksen ja neuvonantajien kanssa jatkanut listautumisen edellytysten selvittämistä.

Suomen ja maailmantalouden näkymät ovat tällä hetkellä poikkeuksellisen haastavat. Tämä vaikuttaa Partneran strategian toteuttamiseen, mutta jatkamme liiketoimintakonsernin rakentamista suunnitellusti.”

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Jari Pirkola, Partnera Oyj
puhelin: 0400 867 784

sähköposti: jari.pirkola@partnera.fi

Jakelu:

Yhtiön omat sijoittajasivut

Partnera lyhyesti:

Partnera on liiketoimintakonserni, joka luo toiminnallaan omistaja-arvoa ja kestävämpää tulevaisuutta. Sen omistamat yhtiöt tuottavat palveluita ja tuotteita yhteiskunnan tarpeisiin ja vastaavat liiketoiminnallaan toimintaympäristöä muuttaviin megatrendeihin, joita ovat muun muassa kuluttajien arvomaailman muutos, väestön keskittyminen ja digitalisaatio. Partnera on omistamiensa yhtiöiden kumppani, jonka tavoitteena on kehittää yhtiöidensä liiketoimintaa ja arvoa pitkäjänteisesti. Rakentaessaan liiketoimintakonserniaan strategiansa mukaisesti Partnera on myös vaikuttavuussijoittaja, jonka tavoitteena on käyttää pääomaansa sellaisen liiketoiminnan kehittämiseen, jolla voidaan edistää positiivista vaikutusta yhteiskunnassa sekä kestävän kehityksen tavoitteita. Yhtiö rakentaa liiketoimintakonsernia pääasiallisesti omalla pääomalla ja pyrkii pääsääntöisesti olemaan omistamiensa yhtiöiden enemmistöomistaja.

www.partnera.fi