Partnera Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2024: Tilikauden voitto ja rahavarat kasvoivat merkittävästi, strategian toteuttaminen etenee suunnitelmien mukaan

Yhtiötiedote

22.8.2024 klo 11.30

PUOLIVUOSIKATSAUS TAMMI–KESÄKUU 2024 (TILINTARKASTAMATON)

TILIKAUDEN VOITTO JA RAHAVARAT KASVOIVAT MERKITTÄVÄSTI, STRATEGIAN TOTEUTTAMINEN ETENEE SUUNNITELMIEN MUKAAN

Tammi-kesäkuun 2024 ja tammi-kesäkuun 2023 luvut ovat tilintarkastamattomia ja tammi–joulukuun 2023 luvut ovat tilintarkastettuja. Suluissa esitetyt luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan kauteen, ellei toisin ilmoiteta. Puolivuosikatsauksessa esitetyt Partnera-konserniin (jäljempänä Partnera) kuuluneen KPA Uniconin tuloslaskelman luvut ovat kaudelta 1.1.2023–30.4.2023, jonka jälkeen KPA Uniconia ei yhdistellä konsernikirjanpitoon.

TAMMI–KESÄKUU 2024 LYHYESTI

• Partneran liikevaihto oli 19,6 (28,0) miljoonaa euroa.
  • Käyttökate oli 3,7 (5,9) miljoonaa euroa.
  • Liiketulos oli 1,2 (2,8) miljoonaa euroa.
  • Operatiivinen vertailukelpoinen liiketulos oli 1,2 (7,1) miljoonaa euroa.
  • Konsernin tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 6,4 (-0,5) miljoonaa euroa.
  • Emoyhtiön tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 11,8 (-14,2) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,15 (-0,00) euroa.
  • Oman pääoman annualisoitu tuotto oli 22,4 (-0,7) prosenttia.
  • Yhtiökokous päätti 28.3.2024 hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että tilikaudelta 1.1.–31.12.2023 vahvistettavan taseen perusteella ei jaeta osinkoa.
  • Partnera myi 27.5.2024 Findan ja Telebusiness InWestin osakkeet 29,1 miljoonalla eurolla.

KESKEISET TUNNUSLUVUT

Operatiivinen vertailukelpoinen liiketulos2)

7,1

2,5

Tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja

6,4

55,4

Osinko/osake, euroa

1) Tilintarkastamaton

2) Operatiivisesta vertailukelpoisesta liiketuloksesta on oikaistu liikearvon alaskirjaus.

STRATEGIA JA NÄKYMÄT VUODELLE 2024

Partneran tehtävänä on omistaja-arvon kasvattaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen aikaansaamalla mitattavia, myönteisiä vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan. Strategian olennaisena osana on edelleen Partneran kehittäminen uusilla yritysjärjestelyillä. Yhtiö on aiemmin harkinnut ja hankkinut omistus- ja sijoituskohteikseen yrityksiä, jotka toteuttavat Partneran tehtävää ensisijaisesti tuotto- ja ympäristövaikutusten osalta.

Partnera tarkastelee omistuskohteitaan tuotto- ja ympäristövaikutusten lisäksi myös yhteiskunnallisten vaikutusten osalta. Kestävään yhteiskunnalliseen kehitykseen kuuluu terveen yritystoiminnan kehittämisen lisäksi kunnoltaan heikentyneiden, mutta elinkelpoisten organisaatioiden järjesteleminen ja uudistaminen tuotannontekijöihin sijoitettujen resurssien ja työpaikkojen säästämiseksi.

Strategian mukaan Partneralla täytyy olla yhtiöissä riittävä omistusosuus ja vaikutusvalta arvonluontisuunnitelman aktiivista edistämistä varten yksin tai kumppanuuksien kautta. Omistukset voivat olla kokoluokaltaan ja omistusrakenteeltaan erilaisia. Tavoitteena on luopua nykyisistä ei-strategisista omistuksista.

Finda- ja Telebusiness InWest -omistusten myymisellä oli merkittävä vaikutus konsernin likvideihin varoihin, mikä edistää valittujen strategisten toimenpiteiden toteuttamista.

Strategian mukaiset toiminnan päälinjaukset vuodelle 2024

• Foamit Groupin arvon kasvattaminen ja toiminnan kehittäminen yhdessä muiden omistajien kanssa.
  • Jatkaa irtautumista strategian ulkopuolelle jäävistä ei-strategisista omistuksista.
  • Etsiä aktiivisesti uusia omistuskohteita, jotka tukevat kestävää kehitystä tai ovat potentiaalisia uudistuskohteita.

Partnera ei anna lyhyen aikavälin näkymiä strategian päälinjausten toteuttamisen ja liiketoiminnan luonteen vuoksi.

Rakentamisen suhdanteen odotetaan jatkuvan haastavana vuonna 2024. Foamit Groupin aseman markkinoilla arvioidaan kuitenkin pysyvän hyvänä, sillä yhtiölle merkittävämmän infrarakentamisen markkinan odotetaan pysyvän asuinrakentamisen markkinaa parempana.

PETER VAPAAMIES, TOIMITUSJOHTAJA

Uudistetun strategiamme toteutus eteni alkuvuonna hyvin. Toukokuussa myimme strategiamme mukaisesti Finda- ja Telebusiness InWest -omistuksemme 29,1 miljoonalla eurolla. Omistusten myynnin tulosvaikutus ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli Partnera-emoyhtiössä noin 12,1 miljoonaa euroa ja Partnera-konsernissa noin 7,5 miljoonaa euroa. Omistusten myymisellä oli erityisesti merkittävä vaikutus konsernin likvideihin varoihin, jotka olivat katsauskauden lopussa 29,6 (7,5) miljoonaa euroa. Lisäksi konsernin emoyhtiö maksoi katsauskaudella pois 6,0 miljoonan euron rahoituslaitoslainan vahvistaen edelleen tasetta.

Toteutunut Finda- ja Telebusiness InWest -omistuksen myynti tukee Partneran tavoitetta palata vakaaksi osingonmaksajaksi. Partneran osingonjakopolitiikan mukaisesti lähtökohtainen tavoite osingonmaksulle on 50 % konsernin vuosituloksesta kuitenkin niin, että yhtiön osingonmaksu tukee strategisten tavoitteiden saavuttamista ja vakaata taloudellista suorituskykyä.

Partneran tammi-kesäkuun liikevaihto oli 19,6 (28,0) miljoonaa euroa ja liiketulos 1,2 (2,8) miljoonaa euroa. Liikevaihdon lasku liittyi pääasiassa konsernista poistuneeseen KPA Uniconiin, jonka liiketoiminta sisältyi vertailukuihin neljän kuukauden osalta. Emoyhtiön tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja parani merkittävästi vertailukaudesta ja oli 11,8 (-14,2) miljoonaa euroa.

Partnera-konsernin pääliiketoiminnan muodostava Foamit Group sai alkuvuonna mittavia vaahtolasitilauksia pohjoismaisista infrarakennushankkeista ja yhtiö käynnisti investoinnit lisäkapasiteettiin Norjassa. Foamit Groupin tilauskanta nousi edellisestä vuodesta noin 30 prosenttia. Foamit Groupin vaahtolasia käytetään muun muassa maanvyörymässä romahtaneen E6-moottoritien korjauksessa Ruotsissa sekä merkittävissä Ruotsin ja Norjan valtatiehankkeissa. Kevään aikana Foamit Group päätti noin 10 miljoonan euron investoinneista Onsøyn tuotantolaitokselle Norjaan. Investoinnin myötä tuotantolaitoksen kapasiteetti kaksinkertaistuu ja valmistetun vaahtolasin tuotekohtaiset CO2-päästöt pienenevät noin 60 prosenttia. Lisäkapasiteetti tulee täysimääräisesti käyttöön vuoden 2025 aikana ja se avaa uusia mahdollisuuksia tarjota vaahtolasia mittaviin pohjoismaisiin infra- ja talonrakennushankkeisiin.

Foamit Groupin liikevaihto tammi–kesäkuussa 2024 oli 19,6 (21,3) miljoonaa euroa. Liikevaihdon hienoinen lasku johtui pääosin toimitusten ajoittumisesta toiselle vuosipuoliskolle. Liiketulos oli 0,6 (1,4) miljoonaa euroa. Norjan ja Ruotsin kruunujen voimakas kurssivaihtelu suhteessa euroon vaikutti alkuvuoden aikana tulokseen heikentävästi. Negatiivinen realisoitumaton vaikutus oli -0,7 miljoonaa euroa.

KPA Unicon poistui konsernista konkurssin myötä toukokuussa 2023. Valvomme edelleen Partneran oikeuksia KPA Uniconin yritysostoon ja konkurssiin liittyen.

Osakkuusyhtiömme Nordic Optionin tulos parani alkuvuonna selvästi vertailukaudesta ja onnistumisiin lukeutui muun muassa irtaantuminen sijoituksesta vesi- ja ympäristöalan yhtiössä Owatecissa. Ostajana kaupassa toimi sveitsiläinen pörssiyhtiö Sulzer AG. Pääomasijoittajana toimiva Nordic Option sijoittaa pääasiassa Pohjois-Suomen kasvuvaiheen yrityksiin ja sillä on kattava yhteistyöverkosto ja salkussa useita kiinnostavia yhtiöitä.

LIIKETOIMINNAN KEHITYS JA TOIMINTAYMPÄRISTÖ

Foamit Group

Pohjoismainen Foamit Group Oy on lasinkierrätys- ja vaahtolasinvalmistusyhtiö, jonka tytäryhtiöt Uusioaines Oy, Hasopor AB ja Glasopor AS muodostavat yhdessä yhden maailman johtavista vaahtolasivalmistajista. Foamit Group vastaanottaa ja käsittelee kierrätyslasia sekä valmistaa lasinkierrätyksen sivuvirroista vaahtolasia, joka on kevenne- ja eristemateriaali sekä 100-prosenttisesti kierrätystuote. Partnera omistaa Foamit Groupista noin 63 prosenttia ja Suomen Teollisuussijoitus noin 32 prosenttia.

Foamit Groupin liikevaihto tammi–kesäkuussa 2024 oli 19,6 (21,3) miljoonaa euroa. Liikevaihdon lasku johtui pääosin konsernin puhdistetun kierrätyslasin toimitusten ajoittumisesta toiselle vuosipuoliskolle.

Ruotsin maayhtiön vaahtolasiliiketoiminnan myynti kehittyi vahvasti johtuen vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana saaduista useista merkittävistä vaahtolasitilauksista. Myös Suomen ja Norjan maayhtiöt tekivät sopimukset mittavista vaahtolasitoimituksista, jotka toimitetaan vuoden 2024 toisella vuosipuoliskolla. Infrarakentamisen markkina jatkui katsauskaudella vahvana kaikissa Pohjoismaissa ja konsernin yhtiöiden pitkäjänteinen työ toimitussopimusten voittamiseksi tuotti tulosta. Sen sijaan talonrakentamisen matalasuhdanne vaikutti kaikkien maayhtiöiden liikevaihdon kehittymiseen heikentävästi.

Foamit Group -konsernin lasiliiketoiminnan liikevaihto laski edelliseen vuoteen verrattuna 36 prosenttia johtuen toimitusten ajoituksista eri vuosipuoliskoille. Kiertotaloustuotteiden kysyntä kasvaa edelleen Euroopassa ja Pohjoismaissa. Tähän Foamit Group on vastannut muun muassa nostamalla laaduntuottokykyä tuotantolaitoksellaan. Sen ansiosta voidaan tarjota entistä parempilaatuisia lasituotteita laajemmalle asiakaskunnalle. Vastaanotetun kierrätyslasin määrä laski edelliseen vuoteen verrattuna 13 prosenttia, johtuen sekä rakentamisen hiljentymisen aiheuttamasta tehtaiden sivuvirtojen määrän pienenemisestä että muuttuneesta pakkaustuottajarakenteesta. Foamit Groupiin kuuluva Uusioaines Oy vastaanotti katsauskaudella 35 990 (41 065) tonnia kierrätyslasia.

Foamit Groupin käyttökate tammi-kesäkuussa 2024 oli 3,0 (3,9) miljoonaa euroa. Vertailukaudelle kohdistui Ruotsin maayhtiöön saama sähkötuki 0,9 miljoonaa euroa. Myyntihintojen kehitys oli positiivista kaikissa toimintamaissa ja erityisesti Ruotsin tytäryhtiön myynti kehittyi erittäin hyvin. Norjan ja Ruotsin kruunujen voimakas kurssivaihtelu suhteessa euroon vaikutti alkuvuoden aikana tulokseen heikentävästi. Vaikutukset olivat pääosin laskennallisia ja realisoitumattomia. Yhtiön kannattavuutta pyritään parantamaan paitsi vähentämällä energiakustannuksia, myös Suomen, Norjan ja Ruotsin maayhtiöissä toteutettujen ja edelleen jatkuvien tehostamistoimenpiteiden kautta. Lisäksi Ruotsin ja Norjan maayhtiöissä on aloitettu uusien jakelukanavien rakentaminen uusille vaahtolasituotteille.

Foamit Groupin tilauskanta oli katsauskauden lopussa 22,5 (17,5) miljoonaa euroa ja se nousi edellisestä vuodesta noin 30 prosenttia. Foamit Group sai vuoden 2023 lopulla mittavan tilauksen vaahtolasin toimittamisesta Suomen Vihdissä sijaitsevaan rakennushankkeeseen, joka toimitetaan vuoden 2024 aikana. Lisäksi Foamit Group on mukana yhteiskunnallisesti merkittävissä pohjoismaisissa infrarakennushankkeissa kuten maanvyörymässä romahtaneen E6-moottoritien korjauksessa Ruotsissa sekä merkittävissä Ruotsin ja Norjan valtatiehankkeissa. Foamit Groupin viimeaikaisten poikkeuksellisen suurten tilausten koko on yhteensä 155 000 m3. Määrä vastaa yhden tehtaan tuotantokapasiteettia vuodessa ja siitä toimitetaan noin 60 prosenttia vuoden 2024 aikana.

Vastatakseen kasvavaan kysyntään pohjoismaisilla infra- ja talonrakennusmarkkinoilla Foamit Group sekä sen omistajat päättivät maaliskuussa 2024 noin 10 miljoonan euron investoinneista Foamit Groupin Onsøyn tuotantolaitoksella Norjassa. Investointiohjelman myötä tuotantolaitoksen kapasiteetti kaksinkertaistuu ja tuotanto tulee olemaan lähes päästötöntä. Lisäkapasiteetti avaa Foamit Groupille uusia mahdollisuuksia tarjota vaahtolasia isoihin ja merkittäviin pohjoismaisiin infra- ja talonrakennushankkeisiin. Tuotantolinjojen laitetoimitussopimukset on allekirjoitettu ja investointi etenee sopimuksen mukaan tehdasinfrastruktuurin muutoksilla, sähköistystöillä sekä raaka-aineen hankinnan riittävyyden varmistamisella. Investointiohjelman tuoma lisäkapasiteetti tulee käyttöön vuoden 2025 aikana.

Foamit Group kierrättää yrityksiltä ja kuluttajilta tulevan lasijätteen uusiksi tuotteiksi ja takaisin hyötykäyttöön. Kierrätyslasin käyttö tuotteiden raaka-aineena säästää luonnonvaroja ja lasijätteestä tuotettu vaahtolasi on erinomainen kevenne- ja eristemateriaali. Kestävä kehitys on siten Foamit Groupin ytimessä ja sitä edistetään kaikissa toimissa. Foamit Group tekee pitkäjänteistä ja tuloksellista vastuullisuustyötä, josta yksi osoitus on Uusioaines Oy:lle vuonna 2023 myönnetty EcoVadiksen Silver-tason tunnustus, joka kohosi keväällä 2024 Gold-tasolle. Toinen osoitus on investointi Onsøyn tuotantolaitokseen. Kaikki Foamit Groupin käyttämä sähkö on fossiilitonta, mikä tarkoittaa, että Onsøyssä valmistetun vaahtolasin tuotekohtaiset CO2-päästöt pienenevät noin 60 prosenttia.

Rakentamisen suhdanteen odotetaan jatkuvan haastavana vielä loppuvuoden 2024. Foamit Groupilla on kuitenkin vahva tarjouskanta, joka sisältää useita vuosille 2024–2026 ajoittuvia suuria infrarakennus- ja rakennushankkeita. Foamit Groupin aseman markkinoilla arvioidaan pysyvän hyvänä, sillä yhtiölle merkittävämmän infrarakentamisen markkinan odotetaan pysyvän asuinrakentamisen markkinaa parempana ja tämän ansiosta Foamit Group konsernin tilauskanta on erittäin korkealla tasolla.

Muut omistukset

Partnera myi 27.5.2024 Finda Oyj:n sekä Telebusiness InWest Oy:n osakkeet helsinkiläiselle Rival Invest III Oy:lle ja oululaiselle OTC-Sijoitus Oy:lle. Käteiskauppasumma oli 29,1 miljoonaa euroa.

Partneran muihin omistuksiin kuuluu osakkuusyhtiö Nordic Option Oy, jonka osakkeista yhtiö omistaa noin 34 prosenttia Oulu ICT Sijoitus Oy:n kautta. Nordic Option on osakeyhtiömuotoinen pääomasijoitusrahasto. Nordic Optionin tulos vaikuttaa Partnerassa osuuteen osakkuusyritysten voitosta.

TALOUDELLINEN KEHITYS

Liikevaihto

Konsernin liikevaihto tammi-kesäkuussa 2024 oli 19,6 (28,0) miljoonaa euroa. Foamit Groupin osuus liikevaihdosta oli 19,6 (21,3) miljoonaa euroa.

Liikevaihto, miljoonaa euroa *)

21,3

43,7

6,7

28,0

50,4

Kannattavuus

Konsernin käyttökate tammi–kesäkuussa 2024 oli 3,7 (5,9) miljoonaa euroa. Telebusiness InWest -omistusten myyminen vaikutti konsernin käyttökatteeseen positiivisesti 1,2 miljoonaa euroa. Käyttökate sisältää yhteensä -4,4 (1,1) miljoonan euron osuuden osakkuusyritysten vaikutuksesta. Foamit Groupin käyttökate oli 3,0 (3,9) miljoonaa euroa. KPA Unicon – ja Muu konserni -riveillä esitettyyn vertailukauden lukuun sisältyy KPA Uniconin konkurssiin liittyviä kirjauksia.

Käyttökate, miljoonaa euroa *)

3,0

3,9

7,6

6,0

Osuus osakkuusyritysten voitosta

1,1

5,1

3,7

5,9

8,2

1) KPA Uniconia koskevat luvut ovat kaudelta 1.1.–30.4.2023.

Konsernin liiketulos tammi–kesäkuussa 2024 oli 1,2 (2,8) miljoonaa euroa. Telebusiness InWest -omistusten myyminen vaikutti konsernin liiketulokseen positiivisesti 1,2 miljoonaa euroa. Foamit Groupin liiketulos oli 0,6 (1,4) miljoonaa euroa. KPA Unicon – ja Muu konserni -riveillä esitettyyn vertailukauden lukuun sisältyy KPA Uniconin konkurssiin liittyviä kirjauksia.

Liiketulos, miljoonaa euroa *)

0,6

1,4

2,5

0,6

0,2

2,8

Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät2)

4,3

Operatiivinen liiketulos, vertailukelpoinen

7,1

1) KPA Uniconia koskevat luvut ovat kaudelta 1.1.–30.4.2023.

2) KPA Uniconin liikearvon alaskirjaus.

Konsernin tulos tammi–kesäkuussa 2024 oli 5,3 (-0,1) miljoonaa euroa. Foamit Groupin tulos oli -1,0 (-1,8) miljoonaa euroa. Tulos sisältää -4,4 (3,4) miljoonaa euroa vähemmistöomistusten vaikutusta sekä rahoitustuottoihin ja -kuluihin kirjattua laskennallista realisoitumatonta valuuttakurssivaikutusta -0,7 (-1,8) miljoonaa euroa. Finda ja Telebusiness InWest -omistusten myymisen vaikutus tulokseen ennen veroja oli 7,5 miljoonaa euroa positiivinen osakkuusyhtiövaikutus huomioiden. Osakekohtainen konsernin tulos oli 0,15 (-0,00) euroa osakkeelta. KPA Unicon – ja Muu konserni -riveillä esitettyyn vertailukauden lukuun sisältyy KPA Uniconin konkurssiin liittyviä kirjauksia.

Tulos, miljoonaa euroa *)

Osuus osakkuusyritysten voitosta

1,1

Vähemmistöomistusten osinkotuotot

0,0

2,3

10,7

5,3

Tase, rahoitus ja investoinnit

Konsernin taseen loppusumma oli 84,2 (86,8) miljoonaa euroa katsauskauden päättyessä. Konsernin oma pääoma oli 49,7 (45,0) miljoonaa euroa eli 1,37 (1,24) euroa osakkeelta. Konsernin omavaraisuusaste oli 60,7 (53,6) prosenttia. Konsernin osakekohtaista omaa pääomaa määritettäessä kiinteistöt sekä tytär- ja osakkuusyritykset on arvostettu hankintamenoon.

Konsernin investoinnit olivat katsauskaudella 1,0 (1,2) miljoonaa euroa. Kassavarat katsauskauden lopussa olivat 29,6 (6,8) miljoonaa euroa. Katsauskauden nettokassavirta oli 23,4 (-3,0) miljoonaa euroa.

Konsernilla on likvidejä varoja matalariskisinä arvopapereina ja muina sijoitusinstrumentteina sekä raha- ja pankkisaamisina yhteensä 29,6 (7,5) miljoonaa euroa. Konsernilla on lisäksi käyttämättömiä limiittejä noin 10 miljoonaa euroa.

Konsernin oman pääoman tuotto oli 22,4 (-0,7) prosenttia katsauskaudella.

Rahoituskovenantit

Konsernin rahoitusjärjestelyihin sisältyy mm. taloudellisiin tunnuslukuihin liittyviä irtisanomisehtoja, jotka liittyvät omavaraisuusasteeseen, käyttökatteeseen sekä korollisten velkojen ja käyttökatteen suhteeseen. Kovenanttiehdot täyttyivät tarkasteluhetkellä 30.6.2024.

*) KPA Uniconin konkurssin vaikutus konserniin

KPA Uniconia koskevat tuloslaskelman luvut on yhdistelty konserniin katsauskaudella ajanjaksolta 1.1.–30.4.2023. KPA Uniconin konkurssin seurauksena yhtiön merkittävän suurta tasetta ja kertyneitä tappioita ei enää yhdistellä konsernilukuihin.

KPA Uniconin konkurssin myötä Partnera on menettänyt tytäryhtiöiden määräysvallan, ja kyseiset tytäryhtiöt ovat irtautuneet Partnerasta konkurssihetkestä 25.5.2023 alkaen. Partnera katsoo, että sillä on ollut määräysvalta konkurssiin menneisiin tytäryhtiöihin 30.4.2023 saakka.

Partnera kirjasi vertailukaudelle konserniin konkurssista johtuvasta määräysvallan menettämisestä positiivisen liiketulosvaikutuksen 5,6 miljoonaa euroa. Tulosvaikutus koostuu pääosin KPA Uniconin tappiollisten nettovarojen poistumisesta konsernista. Liiketulosvaikutus sisältää 4,3 miljoonan euron suuruisen liikearvon alentumisen. Esitetyissä tunnusluvuissa vertailukelpoisesta operatiivisesta liiketuloksesta on oikaistu liikearvon alaskirjaus. Konkurssin ei odoteta aiheuttavan negatiivisia tulosvaikutuksia. Tehdyt kirjaukset eivät pidä sisällään mahdollisia Partneralle maksettavia varoja yritysjärjestelyvakuutuksesta, myyjätahoilta tai konkurssipesältä.

HENKILÖSTÖ

Kesäkuun 2024 lopussa konsernin palveluksessa oli 101 (103) henkilöä, joista emoyhtiön palveluksessa oli 3 (5). Konsernin palveluksessa oli katsauskaudella keskimäärin 101 (230) henkilöä. Emoyhtiössä henkilöstön keskimääräinen lukumäärä katsauskaudella oli 3 (4).

Henkilöstön lukumäärä kauden lopussa

Partnera

YHTIÖKOKOUS JA HALLINNOINTI

Partnera Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 28.3.2024 Oulussa.

Yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle tilikaudelta 1.1.–31.12.2023.

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että tilikaudelta 1.1.–31.12.2023 vahvistettavan taseen perusteella ei jaeta osinkoa.

Yhtiökokous päätti osakkeenomistajien nimitysvaliokunnan ehdotuksen mukaisesti hallituksen jäsenmääräksi viisi (5). Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Mirja Illikainen, Jari Pirinen ja Erja Sankari sekä uusina jäseninä Jenni Heino ja Pirjo Kivari. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Jari Pirinen ja varapuheenjohtajaksi Erja Sankari.

Yhtiökokous vahvisti hallituksen jäsenten vuosi- ja kokouspalkkiot nimitysvaliokunnan ehdotuksen mukaisesti. Hallituksen jäsenille ja varapuheenjohtajalle maksetaan vuosipalkkiona 10 000 euroa ja hallituksen puheenjohtajalle 18 000 euroa. Vuosipalkkioiden lisäksi hallituksen kokouksiin osallistumisesta maksetaan hallituksen jäsenille ja varapuheenjohtajalle kokouspalkkiota 400 euroa ja hallituksen puheenjohtajalle 800 euroa hallituksen kokoukselta ja valiokuntien puheenjohtajille 800 euroa ja valiokuntien jäsenille 400 euroa valiokuntien kokoukselta. Hallituksen ja valiokuntien jäsenten matkakulut korvataan yhtiön noudattaman matkustussäännön mukaisesti.

Tilintarkastajaksi valittiin uudelleen tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy ja päävastuullisena tilintarkastajana jatkaa KHT Jari Karppinen. Tilintarkastajalle päätettiin maksaa palkkio yhtiön hyväksymän kohtuullisen laskun mukaan.

HALLITUKSEN VOIMASSA OLEVAT VALTUUTUKSET

Yhtiökokous myönsi 28.3.2024 Partnera Oyj:n hallitukselle valtuudet päättää yhteensä enintään 7 480 000 osakkeen antamisesta osakeannilla tai antamalla osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisia osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia yhdessä tai useammassa erässä valtuutuksen voimassaoloaikana. Hallitus voi päättää antaa joko uusia osakkeita tai yhtiön hallussa olevia omia osakkeita. Ehdotettu valtuutuksen enimmäismäärä vastaa noin 20 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista.

Valtuutusta voidaan käyttää yhtiön pääomarakenteen kehittämiseen, omistuspohjan laajentamiseen, yrityskauppojen tai muiden järjestelyjen rahoittamiseen tai toteuttamiseen, osakepalkkiojärjestelmän toteuttamiseen taikka muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin.

Valtuutus sisältää hallituksen oikeuden päättää kaikista osakeannin sekä osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisten erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien osakkeiden tai osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien saajat ja maksettavan vastikkeen määrän. Valtuutus sisältää siten myös oikeuden antaa osakkeita tai erityisiä oikeuksia osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen laissa määritellyin edellytyksin.

Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2025 saakka, ja se päättää varsinaisen yhtiökokouksen 20.4.2023 hallitukselle antaman vastaavan valtuutuksen.

OSAKKEET JA OSAKKEENOMISTAJAT

Partnera Oyj:n osakepääoma ja osakkeiden lukumäärä pysyivät katsauskauden aikana muuttumattomina. Partnera Oyj:n osakepääoma oli 30.6.2024 6 413 182,05 euroa ja osakkeiden lukumäärä 37 401 966. Yhtiöllä on yksi osakesarja ja kaikilla osakkeilla on yksi ääni sekä yhtäläinen oikeus osinkoon. Emoyhtiön omistuksessa oli katsauskauden lopussa yhteensä 1 240 772 osaketta.

Partnera Oyj:llä oli 30.6.2024 yhteensä 24 666 (25 616) osakkeenomistajaa. Kymmenen suurinta rekisteröityä osakkeenomistajaa omistivat yhteensä 65,94 (65,84) prosenttia osakkeista.

Osakkeenomistaja

Osakkeita yhteensä

Osakkeet, %

Oulun kaupunki

Arvo Invest Nordic Oy

Pakarinen Janne Heikki Petteri

Japak Oy

Haloan Oy

Oulun Kulta Oy

Mininvest Oy

Pohjanmaan Arvo Sijoitusosuuskunta

Osuuskauppa Arina

10 suurinta omistajaa yhteensä

Muut

Yhteensä

KAUPANKÄYNTI YHTIÖN OSAKKEELLA

Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla vaihdettiin 1.1.–30.6.2024 yhteensä 835 477 Partneran osaketta eli 2,2 prosenttia osakkeiden määrästä. Vaihdon arvo oli 0,5 miljoonaa euroa.

Osakkeen päätöskurssi katsauskauden viimeisenä kaupankäyntipäivänä oli 0,68 euroa per osake. Katsauskauden alin kaupankäyntikurssi oli 0,53 euroa per osake, ylin 0,80 euroa per osake ja kauden keskikurssi 0,66 euroa per osake. Partneran markkina-arvo katsauskauden lopussa oli 25,2 miljoonaa euroa.

OSAKEPOHJAISET KANNUSTINJÄRJESTELMÄT

Partnera Oyj:n hallitus on päättänyt lakkauttaa vuonna 2021 perustetun avainhenkilöiden pitkäjänteisen kannustinjärjestelmän. Järjestelmässä oli kolme ansaintajaksoa, kalenterivuodet 2021–2023, 2022–2024 ja 2023–2025. Käynnissä olevan ansaintajakson 2022–2024 palkkio perustui Partnera Oyj:n osakkeen kokonaistuottoon ja maksettavat palkkiot vastasivat yhteensä enintään 74 968 Partnera Oyj:n osakkeen arvoa sisältäen myös rahana maksettavan osuuden.

RISKIENHALLINTA JA MERKITTÄVIMMÄT LÄHIAJAN RISKIT

Partneran riskienhallinnan tavoitteena on riskien kokonaisvaltainen ja ennakoiva hallinta riskienhallintapolitiikan mukaisesti. Yhtiö pyrkii havaitsemaan ja tunnistamaan tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti yhtiön tavoitteiden saavuttamiseen pitkällä tai lyhyellä aikavälillä, ja käynnistää tarvittavat toimet tällaisten tekijöiden hallitsemiseksi. Riskienhallinnassa olennaisessa roolissa on riskienhallinta konserniyhtiötasolla, joka on keskeisiltä osin järjestetty tytär- ja osakkuusyritysten toimesta. Partnera edistää konserniyhtiöiden riskienhallintaa harjoittamalla aktiivista omistajaohjausta ja osallistumalla niiden hallitustyöskentelyyn.

Partnera altistuu harjoittamansa toiminnan kautta yleisille markkinariskeille, konserniyhtiöiden liiketoimintaan liittyville riskeille, rahoitusriskeille sekä konsernin kasvustrategian toteuttamiseen liittyville riskeille.

Markkinariskit

Kasvava kansainvälisen talouden ja politiikan epävarmuus voivat vaikuttaa Partneran ja sen tytäryhtiön Foamit Groupin tuotteiden ja palveluiden kysyntään ja kustannuksiin. Näiden seurauksena investointeja voi siirtyä tai peruuntua kokonaan. Kustannusten nousulla ja materiaalien saatavuudella on vaikutusta tytäryhtiön kilpailukykyyn ja kannattavuuteen.

Partneran tytäryhtiön Foamit Groupin asiakaskuntaan kuuluu muun muassa julkisesti omistettuja yhtiöitä tai tahoja, joiden rahoitus tapahtuu julkisista menoista, tästä syystä tytäryhtiö altistuu julkisten investointien suhdannevaihteluille. Foamit Groupin asiakaskuntaan kuuluu myös rakentamisliiketoimintaa harjoittavia asiakkaita, joiden kautta Foamit Group altistuu rakentamisen suhdannevaihteluille.

Liiketoimintariskit

Partnera altistuu harjoittamansa toiminnan kautta tytäryhtiö Foamit Groupin liiketoimintariskeille, joihin vaikuttaa kasvava talouden ja kansainvälisen politiikan epävarmuus. Konserniyhtiöiden liiketoiminnan riskit liittyvät muun muassa sopimuksiin, kustannusten arviointiin, aikatauluun, laatuun, suorituskykyyn, alihankkijoihin ja materiaalinhallintaan. Edellä mainitut riskit voivat johtaa kustannusten nousuun ja maksuviivästyksiin ja ne voivat lisätä luottotappioiden riskiä.

Partneraan ja sen tytäryhtiö Foamit Groupiin kohdistuu yhtiön asiakkaiden tai muiden yhteistyökumppanien sijaintimaihin liittyviä juridisia, taloudellisia, poliittisia ja sääntelyllisiä riskejä, jotka voivat johtaa toimitusten viivästyksiin tai siihen, ettei tilauksia tule ennustettuja määriä, valuuttakurssitappioihin, asiakkaiden maksukyvyn ja maksukäyttäytymisen muutoksiin, kohonneisiin kustannuksiin tai oikeudenkäynteihin ja niihin liittyviin kustannuksiin.

Partneran ja sen tytäryhtiö Foamit Groupin operatiiviseen toimintaan ja liiketoiminta-alueiden kehitykseen voi liittyä liiketoimintaympäristön rakenteellisia muutoksia, jotka toteutuessaan voivat laukaista näiden riskien toteutumisen. Tämänkaltaiset muutokset ja tapahtumat ovat esimerkiksi teknologinen kehitys, digitalisaatio, kestävyysriskit sekä kyberturvallisuuteen liittyvät riskit, jotka toteutuessaan saattavat johtaa siihen, etteivät tuotteet ja palvelut vastaa asiakkaiden odotuksia, käyttökatkoihin palveluissa ja prosesseissa, taloudellisiin menetyksiin esimerkiksi rikollisen toiminnan seurauksena ja/tai mainehaittoihin. Lisäksi muutokset sääntely-ympäristössä voivat vaikuttaa merkittävästi liiketoimintaan.

Partneran tytäryhtiöllä on merkittäviä asiakasprojekteja, joiden jatkuminen ennakoidusta poikkeavasti voisi johtaa myös merkittäviin poikkeamiin tulevaisuuden näkymissä. Projektiliiketoimintaan liittyviä tyypillisiä riskejä ovat riippuvuus toteutuvista tilaus- ja toimitusmääristä, ajoitusriskit ja mahdolliset projektien viiveet. Edellä mainitut tekijät voivat ilmentyä heikompana kannattavuutena tai kassavirtavaihteluna.

Strategian toteutuksessa on olennaisena osana Partneran laajentaminen uusilla yritysjärjestelyillä. Yritysjärjestelyihin liittyy riskejä, joita hallitaan toteuttamalla hankinnat yhtiön määrittämän viisivaiheisen prosessin mukaan hyödyntäen ulkopuolisia asiantuntijoita.

Rahoitusriskit

Partnera altistuu liiketoiminnassaan korko- ja valuuttakurssiriskeille, luottotappioriskeille, maksuvalmiusriskeille ja hintariskeille sekä sijoitus- ja rahoitusmarkkinariskeille muun muassa likvidejä varoja sijoittaessaan. Sijoitus- ja rahoitusmarkkinoiden muutoksilla on vaikutus Partneran emoyhtiön likvidien varojen arvostuksiin. Likvidit varat on sijoitettu strategian mukaisesti vähäriskisiin sijoitusinstrumentteihin.

Partnera rahoittaa liiketoimintaansa operatiivisen liiketoiminnan tulorahoituksen lisäksi markkinaehtoisella lisärahoituksella. Yhtiöllä on lainoja ja luottolimiittisopimuksia, joissa on tavanomaisia muun muassa omavaraisuusasteeseen, käyttökatteeseen sekä omaisuuden luovuttamiseen ja panttaamiseen liittyviä rahoitusehtoja. Rahoitusehtojen rikkominen ja muiden rahoitussopimusvelvoitteiden täyttämättä jättäminen voisi nostaa rahoituksen kustannuksia merkittävästi ja jopa vaarantaa Partneran tai sen tytäryhtiön rahoituksen jatkumisen. Lisäksi kiihtyvä inflaatio saattaa nostaa korkoja, mikä nostaa rahoituskustannuksia ja heikentää Partneran ja sen tytäryhtiön kannattavuutta.

Liiketoimintariskien realisoituminen tai liiketoiminnan odotettua heikompi kehittyminen voi heikentää rahoituksen saatavuutta ja ehtoja, sekä voi johtaa lisärahoitus- ja lisäkäyttöpääomatarpeisiin.

KATSAUSKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Yhtiöllä ei ole ollut olennaisia tapahtumia katsauskauden päättymisen jälkeen.

Oulussa, 22.8.2024

sähköposti: peter.vapaamies@partnera.fi

Hyväksytty neuvonantaja
Augment Partners AB

puhelin: +46 8 604 22 55

sähköposti: info@augment.se

Yhtiön verkkosivut

Partnera on kansainvälinen liiketoimintakonserni, joka toiminnallaan edistää kestävää kehitystä omistusyhtiöidensä kautta. Partnera Oyj on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla.

TAULUKKO-OSA

Laadintaperiaatteet

Tammi-kesäkuun 2024 ja 2023 luvut ovat tilintarkastamattomia ja ne on laadittu kansallisen lainsäädännön (FAS) mukaisesti. Tammi-joulukuun 2023 luvut ovat tilintarkastettuja. Taulukko-osan luvut esitetään tuhansina euroina ja ne on pyöristetty tarkoista luvuista. KPA Unicon on yhdistelty konserniin kaudelta 1.1.–30.4.2023, jonka jälkeen KPA Uniconia ei yhdistellä konsernikirjanpitoon.

KONSERNITULOSLASKELMA

1.1.2024
-30.6.2024

-30.6.2023