Partneran tytäryhtiön Foamit Groupin vaahtolasi valittiin Ruotsin ja Norjan merkittäviin valtatiehankkeisiin

Lehdistötiedote 18.6.2024

Foamit Groupin saamat uudet toimitussopimukset jatkavat sarjaa merkittävistä pohjoismaisista infrarakennushankkeista, joissa käytetään Foamit Groupin vaahtolasia. Toimitukset E20- ja E18-valtatiehankkeisiin käynnistyvät Foamit Groupin Ruotsin ja Norjan tuotantolaitoksilta kuluvan vuoden aikana.

”Foamit Groupin tilauskanta jatkuu vahvana ja tilausten arvo erinomaisella tasolla. Nämä rakennushankkeet vahvistavat entisestäänkin Foamit Groupin asemaa merkittävänä vaahtolasivalmistajana. Foamit Group on saanut viimeisen kuuden kuukauden aikana useita merkittäviä infrarakentamisen vaahtolasitilauksia. Tytäryhtiömme pitkäjänteinen ja aktiivinen työ suurten hankkeiden toimitussopimusten voittamiseksi tuottaa ilahduttavaa tulosta”, sanoo Peter Vapaamies, Partneran toimitusjohtaja.

Foamit Groupin vaahtolasitoimitusten suuruus Ruotsin ja Norjan E18- ja E20-tiehankkeisiin on yhteensä 75 000 m3. Kun mukaan lasketaan myös Vihti Nummelan uusi yritysalue sekä aiemmin tiedotettu Ruotsin E6-tien korjaushanke, Foamit Groupin viimeaikaisten poikkeuksellisen suurten tilausten koko on yhteensä 155 000 m3. Määrä vastaa yhden tehtaan tuotantokapasiteettia vuodessa.

”Olemme erittäin iloisia valinnastamme näihin merkittäviin pohjoismaisiin infrarakennushankkeisiin. Valinta todistaa, että strateginen työmme sen eteen, että vaahtolasista muodostuu suositeltava raaka-aine vastuullisessa rakentamisessa, ottaa huimia askelia eteenpäin. Moottoritiehankkeiden kaltaiset suurprojektit ovat merkittäviä Foamit Groupin mittakaavassa, ja osoittavat, että meillä on kapasiteettia osallistua yhä suurempiin rakennushankkeisiin yhä nopeammalla toimitusaikataululla. Tätä tukee myös maaliskuussa tiedottamamme Norjan tehtaan investointi, joka kaksinkertaistaa vaahtolasin valmistuskapasiteettimme”, toteaa Foamit Groupin toimitusjohtaja Kalle Härkönen.

Vaahtolasi valikoitui infrarakennushankkeisiin materiaaliksi hyvän eristävyyden, edullisuuden ja helpon työstettävyyden takia. Lisäksi vaahtolasi on huomattavasti perinteistä mursketta kevyempää.

Ruotsissa vaahtolasi on mukana paikallisen liikenneviraston, Trafikverketin, käynnistämässä hankkeessa Länsi-Göötanmaalla, jossa E20-moottoritien Hindsberg–Muggebo-osuus Mariestadin lähellä muutetaan nelikaistaiseksi. Hanke on yksi kolmesta jäljellä olevasta vaiheesta E20-tien laajentamisessa, jolla parannetaan liikenneturvallisuutta, edistetään alueellista kasvua ja luodaan paremmat liikenneolosuhteet yhdelle Ruotsin tärkeimmistä teistä. Rakennushankkeesta vastaa rakennuskonserni Veidekke, joka valitsi Foamit Groupin tierakenteiden kevennemateriaalitoimittajaksi. Vaahtolasi toimitetaan Foamit Groupin ruotsalaisen tytäryhtiön Hasopor AB:n tuotantolaitokselta vuosien 2024–2025 aikana.

Norjassa liikennevirasto, Statens Vegvesen, on rakentamassa Oslon lähiseudulla uutta E18-väylää välillä Fornebukrysset–Strand. Virasto on vastuussa sekä väylän suunnittelusta että rakentamisesta. Projektin ensimmäinen vaihe on aloitettu yhdessä rakennuskonserni Skanskan kanssa syyskuussa 2023 ja alustavien arvioiden mukaan rakennustyöt jatkuvat tammikuuhun 2030 asti. Vaahtolasi toimitetaan Foamit Groupin Norjassa sijaitsevan tytäryhtiön Glasopor AS:n tuotantolaitokselta vuosien 2024–2026 aikana.

Foamit Group Oy
Kalle Härkönen, toimitusjohtaja
puhelin: +358 40 838 5196

Partnera on kansainvälinen liiketoimintakonserni, joka toiminnallaan edistää kestävää kehitystä omistusyhtiöidensä kautta. Partnera Oyj on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. www.partnera.fi