Sisäpiiritieto: Partnera-konserniin kuuluva Foamit Group suunnittelee investointia vähäpäästöiseen vaahtolasinvalmistukseen Norjassa

Yhtiötiedote, sisäpiiritieto
25.11.2022 klo 10.55

Liiketoimintakonserni Partneraan kuuluvan Foamit Groupin hallitus on päättänyt tehdyn esiselvityksen pohjalta saattaa loppuun arviolta 8–10 miljoonan euron investoinnin suunnittelun. Suunniteltu investointi sisältää kaksi uutta, tehokasta ja ympäristöystävällistä sähköllä toimivaa tuotantolinjaa, sekä nykyisten tuotantolinjojen modernisoinnin sähkökäyttöisiksi Foamit Groupin norjalaisen tytäryhtiön Glasopor AS:n tehtaalla Norjassa. Foamit Groupin suurimmat omistajat Partnera (omistusosuus 63 %) ja Suomen Teollisuussijoitus Oy (32 %) tukevat päätöstä ja investoinnin eteenpäin viemistä. Lopullinen investointipäätös tehdään investointisuunnitelman valmistuttua vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla.

Suunnitellun investoinnin myötä Foamit Groupin vaahtolasin tuotantokapasiteetti kasvaa noin 20 prosenttia. Fredrikstadissa sijaitsevalla tehtaalla kapasiteetti kaksinkertaistuu ja tehtaan tuotanto on tulevaisuudessa lähes päästötöntä. Uuden kapasiteetin lisäksi nykyiset fossiilista polttoainetta käyttävät tuotantolinjat muutetaan sähköllä toimiviksi. Fredrikstadin tehdas käyttää uusiutuvaa sähköä.

Investoinnin odotetaan vaikuttavan positiivisesti Partneran liikevaihtoon ja kannattavuuteen. Suunniteltu investointi valmistuu arviolta vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.

”Partneran tavoitteena on vauhdittaa siirtymistä luonnonvarojen kestävään käyttöön ja hiilineutraaliin yhteiskuntaan. Foamit Groupin suunnittelema investointi tukee hienosti strategisia tavoitteitamme. Toteutuessaan investointi kasvattaa Foamit Groupin liiketoimintaa ja parantaa suhteellista kannattavuutta”, toteaa Jari Pirkola, Partnera Oyj:n toimitusjohtaja.

”Suunniteltu investointi vahvistaa Foamit Groupin asemaa Pohjoismaiden merkittävimpänä vaahtolasinvalmistajana ja yhtenä alan suurimmista toimijoista maailmanlaajuisesti. Sen myötä valmistuskapasiteettimme kasvaa huomattavasti ja pystymme vastaamaan paremmin vaahtolasin kysynnän kasvuun kaikilla markkinoillamme. Odotamme innolla, että voimme tarjota infra- ja kiinteistörakentamiseen vaahtolasia, joka on tuotettu uusiutuvaa energiaa hyödyntäen”, sanoo Kalle Härkönen, Foamit Groupin toimitusjohtaja.

Foamit Groupin valmistama vaahtolasimurske on kiertotaloustuote ja kevyt rakennusmateriaali, joka valmistetaan lasinkierrätyksen sivuvirroista. Foamit Groupilla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa, jossa yhtiöllä on kaksi vaahtolasitehdasta, toinen Fredrikstadissa ja toinen Skjåkissa
.

Hyväksytty neuvonantaja, EY Advisory Oy

NASDAQ Helsinki