Report this content

Pauligin tytäryhtiö Teriaka sai Diminicol®-tuotteelleen GRAS-statuksen Yhdysvalloissa FDA:lta lupa käyttää kolesterolia alentavaa Diminicol®-tuotetta elintarvikkeissa Pauligin tytäryhtiö Teriaka Oy on saanut GRAS*-statuksen patentoimalleen Diminicol®-tuotteelle Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkeviranomaisilta eli FDA*:lta. Tämä merkitsee, että sitä voidaan käyttää ainesosana useissa eri elintarvikkeissa. Luonnollinen, kasvisteroleja sisältävä Diminicol® on kliinisesti tutkittu ja se alentaa merkitsevästi veren kolesterolitasoa. Diminicol® sisältää kasvisteroleja ainutlaatuisessa mikrokiteisessä muodossa, minkä ansiosta se alentaa kolesterolia erittäin tehokkaasti. Tietojemme mukaan tämä on ensimmäinen kerta, kun suomalainen yritys on saanut omin voimin tuotteelleen maailmanlaajuisesti arvostetun GRAS- statuksen. Patentti useissa maissa Diminicol® on patentoitu sekä Yhdysvalloissa että monilla muilla markkinoilla. Sen markkinointi kohdistuu ensisijaisesti kansainvälisiin elintarvike- ja virvoitusjuomayhtiöihin, jotka haluavat luoda aseman terveysvaikutteisten elintarvikkeiden markkinoilla. GRAS-status merkitsee, että Diminicolin käyttö on todettu turvalliseksi ja sitä voidaan käyttää Yhdysvalloissa terveysvaikutteisten elintarvikkeiden ainesosana seuraavissa tuoteryhmissä: margariinit, levitteet, pehmeät juustot, jogurtit, maito-tuoremehujuomat, jäätelöt, terveys- ja välipalapatukat, valkoiset leivät ja sämpylät, salaatinkastikkeet ja majoneesi. Teriaka keskittyy terveysvaikutuksiin Paulig-konserniin kuuluva Teriaka Oy kehittää ja markkinoi terveysvaikutteisia valmistusaineita ja menetelmiä. Yhtiön tutkimustoiminta keskittyy turvallisiin ja tieteellisesti tutkittuihin tuotteisiin. Kaupalliset neuvottelut ovat käynnissä kiinnostuneiden osapuolten kanssa maailmanlaajuisesti. GRAS-status vahvistaa Teriakan asemaa erityisesti Yhdysvaltain markkinoilla, mutta tiukkojen näyttövaatimustensa vuoksi GRAS avaa ovia kansainvälisesti. * FDA: Food And Drug Administration * GRAS: Generally Recognised As Safe Lisätietoa: Bengt Hällsten, toimitusjohtaja, Teriaka Oy Puh. 09 3198 501, gsm 0400 461 687, e-mail: bengt.hallsten@paulig.fi Leena Morander, tuotekehityspäällikkö, Teriaka Oy Puh. 09 3198 502, gsm 040 540 2767, e-mail: leena.morander@paulig.fi Leena Miettinen, viestintäpäällikkö, Paulig Oy Puh. 09 3198 364, gsm 040 562 7302., e-mail: leena.miettinen@paulig.fi www.teriaka.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/11/20030211BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/11/20030211BIT00460/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/11/20030211BIT00460/wkr0003.jpg http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/11/20030211BIT00460/bild.html Pictures