Pauligin uusi Blend 2080 näyttää kahvin synkän tulevaisuuden

”Tämä on tuote, jota emme halua valmistaa enää ikinä.”

Nykylaskelmien mukaan laadukasta kahvia ei riitä enää kaikille vuonna 2080 muun muassa ilmastonmuutoksen takia. Jos näin käy, mitä sitten juomme? Näistä lähtökohdista syntyi Blend 2080 – kahvi ilman kahvia, jonka Paulig kehitti yhdessä australialaisen kahvivaikuttaja Matt Pergerin kanssa. Vuoden 2080 blendillä Paulig herättää keskustelua vastuullisesta toiminnasta, jolla kahvin synkkä tulevaisuus voidaan välttää.

Kahvinviljelyä uhkaavat monet suuret haasteet, kuten ilmastonmuutos ja kahvinviljelijän usein riittämätön toimeentulo. On mahdollista, että kahvista tulee tulevaisuudessa vain harvojen herkku. Suomalaisten suosiman, herkän arabica-kahvin uhkana on ilmastonmuutoksen mukanaan tuoma kuivuus, rankkasade, halla ja myrskyt sekä tuholaiset ja kasvitaudit. Jos maapallon keskilämpötilan 2–2,5 asteen nousu toteutuu, arabica-kahvin viljelyyn soveltuva maa-ala vähenee 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Vuonna 2080 kahvinviljelyn asema yli 25 miljoonan kahviviljelijän tulonlähteenä on vaakalaudalla.

”Valmistamamme Blend 2080 näyttää välähdyksen kahvin tulevaisuudesta, jota kukaan meistä ei halua, mutta onneksi se on vältettävissä. Uskomme, että kahvin vastuullinen arvoketju – aina pensaasta kuppiin – on avainasemassa kahvin valoisan tulevaisuuden varmistamisessa. Tämän eteen teemme Pauligilla hartiavoimin työtä”, kertoo Senior Manager Minna Lampinen Pauligilta.

Kahvin yli 800 aromia on mahdotonta jäljitellä

Paulig kutsui tulevaisuuden kahvin visiointiin ja kehittämiseen mukaan australialaisen kansainvälisesti tunnetun kahvivaikuttajan Matt Pergerin. Perger ja Pauligin asiantuntijat, päämaistaja Marja Touri, Paulig Barista Instituten kouluttaja Jori Korhonen, Paulig Kulman paahtaja Tomi Nieminen ja Paulig-kahvien tuotekehityksessä työskentelevä Annina Hildén suunnittelivat ja valmistivat Blend 2080 -tuotteen, jollaista kahvi voi synkkien arvioiden mukaan olla tulevaisuudessa.

Tuotetta kehitettiin pitkään, ja Blend 2080 syntyi lopulta ohramaltaasta, kuivatuista viikunoista, fermentoidusta pu’er-teestä ja johanneksenleipäpuujauheesta. Reseptiikassa on hyödynnetty historiatietoa ja kokemusta Pauligin pula-aikana valmistamista korvikekahveista.

”Vuoden 2080 blendi muistuttaa etäisesti kahvia. Se on mustaa ja märkää, mutta maku on tylsä ja kaukana hyvästä kahvista. Kahvissa on yli 800 aromia, joita on mahdotonta jäljitellä keinotekoisesti tai korvata muilla luonnontuotteilla. 2080 blendin maku on herättelevä kokemus: toivomme, ettemme joudu valmistamaan tämänkaltaista tuotetta enää koskaan, vaan tulevat sukupolvet saavat kokea samanlaisia kahvin makunautintoja kuin me tänä päivänä. Vain vastuullisesti toimimalla varmistamme, että Blend 2080:n kaltainen tuote ei enää ikinä näe päivänvaloa”, Lampinen toteaa.

Vuoden 2080 blendiä maistettavissa nyt ensimmäisen ja viimeisen kerran
Paulig valmisti Vuoden 2080 blendiä vain yhden erän alkuvuodesta 2018. Tulevaisuuden kahvin korviketta pääsee maistamaan Paulig Kulmassa 15.3. järjestettävässä Torstaimaisto-tapahtumassa, Helsinki Coffee Festivaleilla 20.–22.4. sekä Baltiassa Vilnan Coffee Festivaleilla 23. –25.3. ja Tallin Coffee Festivaleilla 27.–28.4. Tuotteen tarinaan voi perehtyä tarkemmin case-videossa sekä Pauligin sosiaalisen median kanavissa, joissa kevään aikana käynnistyy keskustelu kahvin onnellisesta arvoketjusta.

Blend 2080:n suunnittelussa ja Paulig-brändin markkinoinnin kumppanina toimii mainostoimisto Bob the Robot.

Lisätiedot:

Minna Lampinen, Senior Manager, Paulig Brand, Kahvi-divisioona, p. 09 319 8236
Pirjo Hästbacka, viestintäpäällikkö, Kahvi-divisioona, Paulig Group, p. 050 356 8359

Instagram: @pauligin_paula @PauligFi

Snapchat: pauligin_paula

Facebook: @pauligcafe

Youtube: pauligsuomi

Kuvat ja video:
Ladattavissa Paulig Groupin uutishuoneesta, osoitteesta https://news.cision.com/fi/paulig-group

Parhaiden makujen etsiminen on meille kaikille Paulig-konsernissa yhteinen tavoite. Kansainvälisenä elintarvikealan perheyrityksenä meidät tunnetaan korkealaatuisista merkkituotteista ja palveluista. Päätoimialojamme ovat Kahvi, Maailman Ruoka & Mausteet, Snack Food ja Naturally Healthy Food ja vahvoja brändejämme muun muassa Paulig, Santa Maria ja Risenta. Konsernillamme on noin 1 900 työntekijää 13 maassa ja liikevaihtomme vuonna 2015 oli 905 miljoonaa euroa. www.pauliggroup.com