Vuosi 2017 oli Pauligille uudistusten vuosi

Vuosi 2017 oli Paulig-konsernille tapahtumarikas ja mielenkiintoinen. 142-vuotias perheyritys katsoo vakaasti tulevaisuuteen ja aikoo olla aktiivisesti mukana elintarvikealan kehittämisessä. Konsernin liikevaihto oli 928,9 miljoonaa euroa (916,9). Liikevoitto jäi hieman tavoitteesta, mikä johtuu pääasiassa panostuksesta Naturally Healthy Food -divisioonan kasvuun.

Konsernin tuotemerkkivalikoimaan kuuluvat nykyään Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green ja Poco Loco.

”Kahvista, mausteista ja kansainvälisistä ruokakonsepteista koostuvalla ydinliiketoiminnallamme on markkinoilla vahva asema, ja pidämme sitä hyvänä perustana tulevalle kasvullemme. Se mahdollistaa myös uusien kasvualueiden luomisen”, sanoo vt. konsernijohtaja Tina Andersson.

Paulig osti vuonna 2016 enemmistöosuuden Nyhtökauran™ lanseeranneesta Gold&Green Foods Oy:stä. Kasvipohjaisten proteiininlähteiden tuotekategoria jatkoi kasvuaan, ja Gold&Greenin Nyhtökaura™ valittiin Suomessa vuoden 2017 elintarvikkeeksi. Kesän jälkeen tämä ”täydellinen kasvipohjainen proteiini” tuotiin myös Ruotsin markkinoille.

Paulig lähti osake-enemmistöllä mukaan myös ruotsalaiseen Mode Cold Brew -nimiseen startup-yritykseen. Paulig vahvistaa investoinnilla asemaansa Ruotsissa ja kasvattaa tuotevalikoimaansa ainutlaatuisella kylmäuutetulla kahvijuomalla.

”Haluamme olla edistämässä elintarvikealan kehitystä ja uskomme voivamme oppia paljon startup-yrityksiltä. Kumppanuus on osa strategiaamme ja tarjoaa meille mahdollisuuden kasvaa tuomalla markkinoille uusia tuotteita”, kertoo Tina Andersson.

Paulig määritteli vuonna 2017 visionsa vuodelle 2030 ja ryhtyi sen innostamana perustamaan innovaatiohautomoa, joka tukee vahvoja innovaatioita ja tulevaisuuden kasvua. Innovaatiohautomo avasi ovensa huhtikuussa 2018 nimellä PINC (sanoista Paulig Incubator).

”Pitkäjännitteinen kasvu ja uusien makuelämyksien luominen edellyttää ns. radikaaleja innovaatioita. Tällaiset innovaatiot voivat myös kasvattaa liiketoimintaamme”, sanoo Tina Andersson.

Vuosi 2017 lukuina

• Liikevaihto oli 928,9 miljoonaa euroa (916,9).
  • Liikevoittoa oli 62,3 miljoonaa euroa (76,9), mikä on 6,7 prosenttia liikevaihdosta (8,4).
  • Vuoden 2017 tulos oli 42,2 miljoonaa euroa (55,1).
  • Konsernin omavaraisuusaste oli 74,2 prosenttia (71,6).
  • Työntekijöitä oli keskimäärin 2 042 (1 903).

Liikevaihto

Paulig-konsernin liikevaihto oli viime vuonna 928,9 miljoonaa euroa (916,9), eli liikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna 1,3 prosenttia. Liikevaihdon kasvu oli 0,9 prosenttia, jos huomioidaan vain yhtiöt, jotka olivat konsernissa molempien kokonaisten tilikausien aikana.

Divisioonien kehitys

Paulig-konsernin toiminta jakautui vuonna 2017 neljään divisioonaan: Kahvi, Maailman Ruoka & Mausteet, Snack Food ja Naturally Healthy Food. Kolme suurinta divisioonaa – Kahvi, Maailman Ruoka & Mausteet ja Snack Food – saavuttivat tulostavoitteensa. Naturally Healthy Food -divisioonan tulosta heikensivät vahva panostus Risenta-tuotemerkkiin sekä ylimääräiset kustannukset uuden tehtaan käynnistämisestä ja uusien tuotteiden kehittämisestä Gold&Green-tuotemerkille.

• Kahvi-divisioonan liikevaihto oli 350,6 miljoonaa euroa (343,8).
  • Maailman Ruoka & Mausteet -divisioonan liikevaihto oli 310,1 miljoonaa euroa (309,4).
  • Snack Food -divisioonan liikevaihto oli 257,0 miljoonaa euroa (247,4).
  • Naturally Healthy Food -divisioonan liikevaihto oli 37,3 miljoonaa euroa (38,1).

Kaiken kehityksen täytyy olla kestävää

Kuluttajat toivovat tänä päivänä etenkin kansainvälisiä makuja. Paulig on tarjonnut ihmisille yrityksen perustamisesta lähtien eksoottisia makuja maailman eri kolkista. Kun yritys perustettiin vuonna 1876, valikoimaan kuuluivat muun muassa kahvi, tee, mausteet, kuivatut hedelmät ja konjakki.

Nykyään 58 prosenttia Paulig-konsernin myynnistä tapahtuu Pohjoismaissa ja 42 prosenttia konsernin muilla markkina-alueilla. Liikevaihdosta 38 prosenttia tuli Kahvi-divisioonasta, 32 prosenttia Maailman Ruoka & Mausteet -divisioonasta, 26 prosenttia Snack Food -divisioonasta ja 4 prosenttia Naturally Healthy Food -divisioonasta.

”Jatkoimme vuoden aikana työskentelyä kestävän kehityksen edistämiseksi koko arvoketjussamme. Olemme myös pyrkineet määrittelemään, miten voisimme vastaisuudessa parhaiten tukea kestävää kehitystä. Muun muassa tästä työstä kerromme tänään verkkosivuillamme julkaisemassamme yritysvastuuraportissa”, kertoo Tina Andersson.

”Vuosi on ollut tapahtumarikas myös itselleni virkaa toimittavana konsernijohtajana. Nyt odotan paluuta entiseen rooliini, jossa vastaan konsernin strategian ja liiketoiminnan kehittämisestä. Toivotamme Pauligilla uuden toimitusjohtajan ja konsernijohtajan Rolf Ladaun lämpimästi tervetulleeksi 1. kesäkuuta alkaen”, Tina Andersson toteaa lopuksi.

Paulig-konsernin vuoden 2017 vuosikertomus ja yritysvastuuraportti on julkaistu PDF-muodossa osoitteessa www.pauliggroup.com.

Lisätietoja:
Konsernijohtaja Tina Andersson, puh. +46 70 085 2219, tina.andersson@paulig.com

Viestintä:
Viestintäjohtaja Anita Laxén, puh. +358 40 770 0873, anita.laxen@paulig.com

Pauligista:
Paulig on kansainvälinen elintarvikealan perheyritys, joka tunnetaan korkealaatuisista merkkituotteista ja palveluista. Yrityksen toimialat ovat Kahvi, Paulig Foods ja Snack Food. Sen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green ja Poco Loco. Pauligilla on 2 000 työntekijää 13 maassa ja sen liikevaihto vuonna 2017 oli 929 miljoonaa euroa.
www.pauliggroup.com