Maailman muuttaminen on herkullista — Nyhtökauran alhainen hiilijalanjälki inspiroi ilmastotekoihin

Gold&Green Foods mullisti kasvipohjaiset ruokamarkkinat kehittämällä suomalaisen innovaation, Nyhtökauran®, vuonna 2016. Ainutlaatuinen kauran ja palkokasvien yhdistelmästä valmistettu Nyhtökaura® on todella ravinteikas ja lisäksi hyväksi planeetallemme. CarbonCloudin kanssa toteutetun tuoreen hiilijalanjälkilaskelman mukaan Nyhtökaura® Nuden hiilijalanjälki on merkittävästi pienempi kuin lihan.

Gold&Green Foods on alkanut tutkia tuotteittensa ilmastovaikutuksia yhdessä CarbonCloudin kanssa, ja työ aloitettiin suosituimmasta tuotteesta eli Nyhtökaura® Nudesta. Nyhtökaura® Nuden hiilijalanjälki on vain 2,4 kg CO2e/kg, ja laskelma sisältää kaikki vaiheet maataloustuotannosta ensimmäiselle asiakkaalle asti Suomessa. CarbonCloud on vahvistanut laskelman ja malli ottaa huomioon kaikki kasvihuonekaasupäästöjä tuottavat huomattavat ja olennaiset vaiheet ja prosessit.

”Uskomme läpinäkyvyyteen ja haluamme lisätä tietoisuutta ruokaan liittyvien valintojen ympäristövaikutuksista. Tavoitteenamme on, että vastuullisten valintojen tekeminen on helppoa ja herkullista. Haluamme innostaa kaikkia kokeilemaan kasvipohjaisia vaihtoehtoja entistä useammin. Hiilijalanjälkilaskelma on tärkeänä osana ilmasto- ja kehitystyötämme”, sanoo Gold&Green Foodsin viestintäpäällikkö Laura Toppinen.

Valtaosa Nyhtökauran® ilmastovaikutuksesta syntyy alkutuotannossa raaka-aineiden ja tuotteiden valmistuksen aikana. Pakkausten ja kuljetusten merkitys on vähäisempi. Tuotteen käyttäjän näkökulmasta tämä tarkoittaa, että esimerkiksi kotona syntyvän ruokahävikin aiheuttamat päästöt voivat hyvinkin olla suuremmat kuin esimerkiksi Nyhtökauran® pakkauksista syntyvät päästöt. Koska arvoketjun ensimmäisten vaiheiden ilmastovaikutukset muodostavat ison osan tuotteen kokonaisilmastovaikutuksesta, Gold&Green Foods etsii keinoja vähentää niitä yhdessä toimittajien ja muiden yhteistyökumppanien kanssa. Lisäksi Gold&Green kannustaa kaikkia tarkkailemaan ruokahävikkiä ja vähentämään sitä hyödyntäen esimerkiksi ruokahävikkilaskuria: lessfoodwaste.fi.

Ruoka on yksi yksinkertaisimmista ja herkullisimmista tavoista taistella ilmastonmuutosta vastaan

Erilaisten ruokien hiilijalanjäljissä on suuria eroja. Sillä miten, missä ja mistä ainesosista ruoka valmistetaan, on merkitystä. Eri tuotteiden hiilijalanjälkilaskelmien vertailu on kuitenkin haastavaa, koska laskelmia voidaan tehdä eri menetelmin ja oletuksin. Elintarviketeollisuudella ei vielä ole standardoitua ilmastovaikutuksen laskentamenetelmää. Yleisesti ottaen kasviproteiinien ilmastovaikutus on huomattavasti pienempi kuin eläinproteiinien, ja mitä vähemmän tuotetta on prosessoitu, sitä pienempi sen ilmastovaikutus on. Esimerkiksi ilmasto-opas.fi -sivustolla naudanlihan keskimääräiseksi hiilijalanjäljeksi ilmoitetaan 14,0–42,0 kg CO2e/kg. Suomalaisen RuokaMinimi-hankkeen mukaan suomalainen kuluttaja voisi vähentää ruokavalionsa ilmastovaikutusta helposti 30–40 % vaihtamalla kasvipohjaisempaan ruokavalioon.

”Ruokavalintojen ympäristövaikutusten läpinäkyvyyden lisääminen on yhä tärkeämpää. Vaikka eri tuotteiden hiilijalanjälkilaskelmien vertailemiseen liittyy yhä haasteita, mielestämme on tärkeää tarttua toimeen ja ohjata kehitystä aktiivisesti kohti yhtenäisempiä laskentatapoja. Siksi olemme mukana myös Luonnonvarakeskuksen (Luke) hankkeessa, jonka tavoitteena on yhtenäistää elintarvikealan ympäristöjalanjälkien laskentamenetelmiä”, sanoo Pauligin vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Lea Rankinen.

Osana Pauligia Gold&Green Foods on sitoutunut konsernin vastuullisuusohjelmaan ja pitkän tähtäimen tavoitteisiin, kuten tieteeseen perustuviin ilmastotavoitteisiin. Yksi edistysaskel Gold&Green Foodsin vastuullisuustyössä oli hiilineutraaliudesta kertova rakennusten CarbonNeutral®-sertifikaatti, joka myönnettiin Järvenpään tehtaalle toukokuussa 2021.

Lue lisää & ja liity kasvipohjaiseen vallankumoukseen!

Sydäntä lämmittäviä ja maapalloa viilentäviä reseptejä:
Vastuullisuus Gold&Green Foodsilla: https://goldandgreenfoods.com/fi/vastuullisuus/
Vastuullisuus Pauligilla: https://www.pauliggroup.com/fi/vastuullisuus

Tietoa CarbonCloudista
CarbonCloud on tutkimukseen pohjaava foodtech-yritys, jonka disruptiivinen, verkkopohjainen alusta mahdollistaa elintarvikkeiden ja niiden tuotantoprosessien ilmastojalanjälkien yksityiskohtaiset laskelmat. CarbonCloudin alusta tarjoaa elintarviketuottajille eri puolilla maailmaa keinon laskea, eritellä ja parantaa tuotteidensa ilmastojalanjälkiä ja tehdä samalla toiminnastaan läpinäkyvämpää kuluttajille.

Lisätietoja:
Laura Toppinen
Gold&Green Foods, Viestintäpäällikkö
laura.toppinen@gg.fi

Nyhtökaura® on suomalainen innovaatio. Se on täydellinen proteiini, joka valmistetaan kaurasta ja palkokasveista Järvenpäässä. Gold&Green Foodsille on tärkeää tarjota ihmisille terveellistä ja vastuullisesti tuotettua ruokaa, mausta ja nautinnosta tinkimättä. Nyhtökaura® on täydellinen monin tavoin: ei ainoastaan ravintoarvoiltaan ja aminohappokoostumukseltaan, vaan myös koska se on herkullista ja helppoa valmistaa – ja kaiken lisäksi hyväksi maapallolle. Ainesosalista koostuu tutuista raaka-aineista eikä se sisällä mitään eläinperäistä, ei geenimuunneltuja raaka-aineita tai lisäaineita.

Gold&Green Foods on 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää innovatiivisia, terveellisiä ja kestävästi tuotettuja elintarvikkeita kaurasta ja palkokasveista. Liikeidean ydin on pohjoismainen kaura yhdistettynä ainutlaatuiseen tuotantomenetelmään. Gold&Green Foods on osa Paulig-konsernia vuodesta 2016 lähtien. Lue lisää osoitteesta https://goldandgreenfoods.com/

Paulig-konserni sai alkunsa vuonna 1876 perustetusta perheyrityksestä, kun Gustav Paulig aloitti liiketoiminnan Helsingissä. Tänään Paulig-konserni tarjoaa kahvi-tuotteita ja -palveluja, ruokakonsepteja, mausteita, kasvisperäisiä tuotteita sekä snacks-tuotteita. Yhtiön brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green ja Poco Loco. Paulig-konsernilla on liiketoimintaa 13 maassa ja liikevaihto vuonna 2020 oli 920 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on noin 2 100 henkeä. www.pauliggroup.com