Paulig ja Pelastakaa Lapset jatkavat lapsen oikeuksia edistävän hankkeen tukemista Intiassa koronapandemian aikana

Viimeisen kolmen vuoden aikana Paulig ja Pelastakaa Lapset -järjestö ovat tehneet yhteistyötä lapsen oikeuksien edistämiseksi Intiassa. Apu on tavoittanut  lapsia ja yhteisöjä jo yli 30 kylässä. Onnistuneen hankkeen myötä yli 1 200 lasta on aloittanut koulunkäynnin toiminnan kolmannen vuoden loppuun mennessä. Toiminnan jatkuminen on ensiarvoisen tärkeää nyt, kun maailmanlaajuinen koronapandemia on iskenyt voimakkaasti Intiaan. Paulig on tyytyväinen yhteistyön jatkumisesta.

Intia on maailman suurin mausteita tuottava maa ja tärkeä Pauligin Santa Maria -mausteiden ja yrttien toimittaja. Intiassa köyhyys on kuitenkin vakava ongelma, joka koettelee pahiten maaseutua.

– Meidän on tehtävä kaikkemme varmistaaksemme, ettei lapsilta viedä oikeutta koulutukseen. Koulutus antaa lapsille mahdollisuuden katkaista köyhyyden kierre ja rakentaa parempi tulevaisuus niin itselleen kuin yhteiskunnalle, jossa he elävät. Opetuksen lisäksi koulu tarjoaa suojaa väkivallalta, estää liian varhaisessa iässä solmittavia avioliittoja ja ehkäisee lapsityötä. Kouluun pääsy edesauttaa yleisesti lasten fyysistä ja henkistä hyvinvointia, sillä kouluissa lapset saavat olla lapsia ja leikkiä, nauraa ja nauttia ystäviensä seurasta, sanoo Anne Haaranen, Suomen Pelastakaa Lapset -järjestön kansainvälisten ohjelmien johtaja.

Nämä asiat huomioiden Paulig päätti jatkaa hankkeen tukemista maassa, joka tuottaa maailman parasta mustapippuria. Vuonna 2017 käynnistettiin yhteistyössä Pelastakaa Lapset ‑järjestön kanssa hanke, jonka tavoitteena on saada yhä useampi lapsi aloittamaan koulunkäynnin, jotta lasten asema ei olisi niin huono. Hankkeeseen on kuulunut monia erilaisia toimenpiteitä, kuten oppimateriaalien laadun parantaminen, 117 opettajan kouluttaminen lapsilähtöiseen pedagogiikkaan sekä lapsen oikeuksien huomioimiseen ja edistämiseen. Lisäksi vanhempia ja muita yhteisön sidosryhmiä on opastettu ja ohjeistettu hankkeen piirissä olevissa kylissä, jonka kautta on saatu vahvistettua yhteisöpohjaisia rakenteita.

Lisäksi Jayanti Herbs & Spices, yksi Pauligille mausteita ja yrttejä tuottavista yhtiöistä, on tarjonnut teknistä tukea ja koulutusohjelmia maanviljelijöille edistääkseen kestävämpien viljelykäytäntöjen käyttöönottoa ja auttaakseen viljelijöitä saamaan suurempia satoja, mikä puolestaan kasvattaa perheiden tuloja. Nämä toimet ovat mahdollistaneet kaikkiaan 1 274 lapsen koulunkäynnin aloittamisen, joista suurin osa ei ollut käynyt koulua ollenkaan, tai oli lopettanut koulunkäynnin hyvin varhaisessa vaiheessa.

– Minulla oli ilo vierailla yhdessä 30:stä hankkeeseen valitusta kylästä Intiassa juuri ennen koronapandemiaa, ja sain omin silmin nähdä, mitä Pelastakaa Lapset ‑järjestön asialle omistautunut työ on saanut alueella aikaan. Se oli upea kokemus ja on hienoa tietää, että vaikka Paulig on moniin yhtiöihin verrattuna pieni tekijä, voimme todella vaikuttaa asioihin, sanoo Pauligin toimitusjohtaja Rolf Ladau

Hankkeen toiminta lasten turvallisuuden ja koulunkäynnin edistämiseksi jatkuu myös pandemian aikana

Koronapandemialla on ollut vakavat seuraukset Intiassa, missä koronakuolleisuus on korkea, kouluja on suljettu ja liikkumista on rajoitettu.

– Koronapandemian vuoksi useat koulut ympäri maailmaa ovat yhä suljettuina ja miljoonat lapset jäävät ilman opetusta. Vaarana on, että ainakin 10–16 miljoonaa lasta ei tule palaamaan kouluun, sanoo Haaranen.

Tieto siitä, että pandemia voi vaarantaa kaiken Pauligin rahoittamassa hankkeessa tähän asti aikaansaadun kehityksen, sai Pauligin ja Pelastakaa Lapset ‑järjestön pidentämään hankkeen kestoa kylissä, joissa hanke on käynnissä.

– Kun nyt jatkamme hanketta, keskitymme varmistamaan, että lapset näissä 30 kylässä pysyvät turvassa ja jatkavat opiskelua läpi pandemian. Olemme vakaasti päättäneet tarjota heille kaikki mahdolliset työkalut, joita he tarvitsevat parempaa tulevaisuutta varten, sanoo Ladau.

Hanketta jatketaan 14 kuukaudella Pauligin 150 000 euron tuella.

– Koulutus on perustavaa laatua oleva oikeus, jonka avulla voidaan varmistaa myös muiden lapsen oikeuksien toteutuminen. Oikea-aikainen ja tärkeä tuki Paulig-konsernilta auttaa meitä varmistamaan, että lapset eivät pelkästään opi, vaan myös selviytyvät ja menestyvät tänä haastavana aikana. Kiitämme Paulig-konsernia saamastamme jatkotuesta, joka auttaa meitä kohti tavoitettamme suojella miljoonaa lasta ja perhettä, sanoo Intian Pelastakaa Lapset -järjestön johtaja Sudarshan Suchi

Suunnitelma tulevaisuutta varten

Tulevaisuudessa Paulig ja Pelastakaa Lapset toivovat voivansa hyödyntää käynnissä olevasta hankkeesta saatuja kokemuksia ja oppeja ja tarjota apua laajemmin myös muille alueille. – Tavoitteemme on, että tätä hanketta voidaan käyttää eräänlaisena pohjana myös muilla alueilla ja muissa kylissä ja maissa. Tämän toteutumiseksi on tärkeää jatkaa yhteistyötä ja saada mukaan useampia yhtiöitä, toimittajia ja yhteisöjen viranomaisia. Yhdessä voimme todella muuttaa asioita, Ladau jatkaa.

Mediayhteydenotot:

Lea Rankinen
Vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja
lea.rankinen@paulig.com
+358 41 539 46 09

Pauligista
Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green ja Poco Loco.  Vuonna 2020 Pauligin liikevaihto oli 920 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on yli 2 000 työntekijää 13 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”. www.pauliggroup.com

Pauligista