Paulig uudistaa toimintamalliaan tavoitellakseen kasvua

Pauligin tavoitteena on tulla yhdeksi Euroopan nopeimmin kasvavista ja kannattavista elintarvikealan yrityksistä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi Paulig suunnittelee yhtiön toimintamallin ja työskentelytapojen uudistamista. Uusi malli auttaisi Pauligia mahdollistamaan parhaiden taitojen ja kykyjen käytön koko yhtiössä, luomaan synergiaa ja panostamaan kasvuun. Osana toimintamallin uudistusta Paulig on aloittanut yhteistoimintaneuvotteluprosessin. Pauligin tavoitteena on ottaa uusi toimintamalli käyttöön kesäkuun 2019 alusta alkaen.

Uudessa organisaatiorakenteessa liiketoiminta-alueet olisi tarkoitus järjestää maantieteellisen sijainnin mukaan omiksi yksiköiksi seuraavasti: Suomi ja Baltian maat, Skandinavia ja Keski-Eurooppa sekä Venäjä ja sitä ympäröivät maat. Suunnitelmiin sisältyy myös liiketoiminta-alueen perustaminen toiminnalle, joka keskittyy asiakkaiden omiin merkkeihin. Vahvistaakseen parhaiden käytäntöjen jakamista koko Paulig-konsernissa yhtiön toimintamalliin on suunniteltu nykyisten keskitettyjen toimintojen rinnalle myös keskitetty markkinointi ja toimitusketju.

”Saavuttaaksemme kasvumahdollisuuksia ja pysyäksemme kiristyvän kilpailun kärjessä aiomme muokata organisaatiorakennettamme ja muuttaa työskentelytapaamme. Muutosten avulla haluamme luoda edellytyksiä palvella asiakkaitamme ja kuluttajia koko tuotetarjonnallamme kaikilla markkinoillamme”, Pauligin konsernijohtaja Rolf Ladau sanoo.

Uusi suunnitteilla oleva liiketoimintamalli loisi uusia tehtäviä ja vastuita liiketoiminta-alueille sekä konsernin keskitettyihin toimintoihin. Osa nykyisistä tehtävistä voisi taas poistua päällekkäisistä vastuista ja uusista työskentelytavoista johtuen. Tästä syystä Paulig on tänään aloittanut yhteistoimintaneuvottelut. Arvioitu vähennystarve on 120 henkilöä ja se koskee vain konsernin toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. Suomen osalta arvioitu vähennystarve on 40 henkilöä.

Paulig toimii 13 maassa Pohjois- ja Keski-Euroopassa, Baltiassa, Isossa-Britanniassa ja Venäjällä. Noin 58 prosenttia konsernin myynnistä/liikevaihdosta tulee Pohjoismaista. Pauligilla työskentelee yhteensä yli 2000 henkilöä, joista toimihenkilöitä tai ylempitoimihenkilöitä on yhteensä 1250 henkilöä yhtiön eri markkina-alueilla. Tällä hetkellä Pauligin liiketoiminta jakaantuu kolmeen divisioonaan: Paulig Coffee, Paulig Foods ja Paulig Snacks.

Viestintä/mediakyselyt:
Anita Laxén, viestintäjohtaja, Paulig
Puh. 040 77 00 873
Sähköposti: anita.laxen@paulig.com

Paulig on kansainvälinen elintarvikealan perheyritys, joka tunnetaan korkealaatuisista merkkituotteista ja palveluista. Yrityksen toimialat ovat Paulig Coffee, Paulig Foods ja Paulig Snacks. Sen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green ja Poco Loco. Pauligilla on 2 000 työntekijää 13 maassa ja sen liikevaihto vuonna 2017 oli 929 miljoonaa euroa. www.pauliggroup.com