Pauligin rakastettu kylmä kahvinautinto Frezza täyttää 20 vuotta – brändi loi aikoinaan kokonaan uuden segmentin Suomen markkinoille

Frezza-maitokahvien 20-vuotissynttäreitä vietetään tänä vuonna. Herkulliset, kylmät heti nautittavaksi valmiit kahvijuomat ovat olleet ihmisten arjen hemmotteluhetkissä jo 2000-luvun alusta. Juhlavuoden kunniaksi Paulig haluaa pienentää Frezza-tuotteiden hiilijalanjälkeä ja siirtää juomat täysin kierrätysmuovista valmistettuihin pulloihin.

Paulig Frezza toi 20 vuotta sitten Suomeen täysin uuden kylmien kahvijuomien segmentin ja ensimmäinen Frezza-maku oli suklainen Mocca (aiemmin Mocha). Frezza-kahvijuoman lanseeraus oli suuri menestys ja voittikin esimerkiksi AC Nielsenin vuoden päivittäistavaralanseeraus palkinnon kyseisenä vuonna.

Paulig Frezza -tuoteidea syntyi ajatuksesta luoda nuoria puhutteleva kahvituote. 2000-luvun alussa Pauligilla huomattiin, että kylmille kahvijuomille oli selkeästi tilausta.

”Pauligin tuotekehitys onnistui löytämään herkullisen makuisen, espressopohjaisen kylmän maitokahvijuoman. Myös nimessä onnistuttiin loistavasti. Frezza ei sanana tarkoita mitään erityistä, mutta kuluttajat yhdistävät sanan Italiaan ja viileään, mikä sopii tuotteelle täydellisesti”, kertoo Paulig Frezza-tuotteiden Brand Manager Tyrsky Ylppö.

Tuoteryhmän ykkönen, hemmotteluhetkien kunkku

Nykyään kaupoista löytyy kylmiä kahvijuomia kokonainen hyllyllinen. Paulig Frezza on Suomen ja Viron suosituin kylmäkahvijuoma*, ja sen pääkohderyhmä ovat erityisesti nuoret, mutta Frezza-rakastajia löytyy kaikista ikäryhmistä.

”Lähes kolmannes suomalaisista juo kylmiä kahvijuomia kuukausittain, ja määrän odotetaan nousevan”, Ylppö sanoo.

Brändin vahvuudesta kertoo se, että pandemia-aikakin vaikutti vain vähän Frezza-tuotteiden myyntiin, vaikka useiden niin sanottujen impulssituotteiden kysyntä selkeästi väheni, kun ihmiset pysyttelivät enemmän kotona.

”Tutkimusten mukaan tärkein syy kylmien kahvijuomien juomiseen on hemmottelu. Frezza-kahvijuomien menestyksen salaisuus onkin ainutlaatuinen herkullinen maku ja että se koetaan täydelliseksi hemmotteluhetkeksi, josta halutaan pitää kiinni.”

Pullon materiaali muuttuu yhä vastuullisemmaksi

Nyt täyteläiseen ja makeaan Frezza-tuoteperheeseen kuuluu seitsemän herkullista makua – kaikki tietysti laktoosittomia. Ensimmäinen Frezza-maku Mocca on edelleen mukana ja on näyttävästi esillä juhlavuoden mainonnassa.

”Alkuvuosina Frezza-kahveja oli muutamia makuja. Sitten aloimme tuoda markkinoille Limited Edition -kausimakuja, mutta monista niistä tuli niin tykättyjä, että ne jäivät valikoimaan. Uusin tulokas on banaaninmakuinen Crazy Banana.”

Ensimmäiset, nostalgiset Frezza-kahvijuomat nautittiin pienestä, sympaattisesta lasipullosta. Vuosien myötä pakkaus muuttui kevyemmäksi ja helpommin mukaan otettavaksi pantilliseksi pet-muovipulloksi, ja samalla pakkauskokoa kasvatettiin – jotta makunautinto ei lopu kesken.

Nyt 20-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Paulig haluaa pienentää Frezza-tuotteiden hiilijalanjälkeä vielä lisää.

”Vaihdamme tänä vuonna Frezza-pullot 100-prosenttisesti kierrätetystä muovista valmistettuihin pulloihin ja Frezza-kahvijuomiin tulee Rainforest Alliance -tunnus. Vastuullisuus on Pauligille vahva arvo, ja jatkamme tiiviisti sekä trendien seuraamista että tuotteidemme vastuullisuuden kehittämisen mahdollisuuksia.”

Kokeile Frezza-kahvijuomia leivonnassa

Frezza-moussekakku
23cm irtopohjavuokaan

pohja
75g voita
150g digestivejä

mousse
5 dl kuohukermaa 35%
500g  leivonta maitosuklaata
250g Frezza Choco Loco maitokahvijuomaa
5 liivatelehteä

1. Murskaa keksit ja lisää sula voi joukkoon. Painele seos leivinpaperilla vuorattuun irtopohjavuokaan tasaisesti.
  2. Laita liivatelehdet likoon kylmään veteen. Liota vähintään 5min.
  3. Sulata suklaa vesihauteessa tai pakkauksen ohjeen mukaan.
  4. Lämmitä kattilassa Frezza Chocoloco melkein kiehuvaksi ja ota sivuun. Purista liivatelehdet kylmästä vedestä ja lisää ne kuumaan maitokahvijuoman sekaan, sekoita hyvin. Anna seoksen jäähtyä kädenlämpöiseksi, ennen kun lisäät sen sulaan suklaaseen. Jos liivateseos on liian kuuma, suklaa paakkuuntuu.
  5. Lisää kädenlämpöinen maitokahvi-liivateseos jäähtyneeseen sulaan suklaaseen. Sekoita tasaiseksi.
  6. Vaahdota kuohukerma kovaksi vaahdoksi.
  7. Lisää suklaaseokseen vaahdotettu kuohukerma. Sekoita tasaiseksi.
  8. Kaada suklaamousse keksipohjan päälle ja laita jääkaappiin tekeytymään. Anna hyytyä 4 tuntia tai yön yli ennen koristelua.
  9. Koristele kakku suklaa kuulilla tai muilla herkuilla.

Pauligin vastuullisuusohjelma: https://www.pauliggroup.com/fi/vastuullisuus/maistatko-muutoksen

*Lähde: Cold drinks category study, Finland & Estonia weeks 30-33, 2020, N (FI & EE) = 1011 & 1379, Nepa.

Pirjo Hästbacka
viestintäpäällikkö, Paulig

Pauligista
Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green, Poco Loco ja Liven. Vuonna 2021 Pauligin liikevaihto oli 966 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on noin 2 400 työntekijää 14 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.

Pauligista