Pauligin tulos 2021: Erinomainen vuosi liikevoiton jatkaessa kasvuaan

Vuosi 2021 jää historiaan Pauligin kaikkien aikojen parhaana vuotena. Yhtiön liikevoitto jatkoi kasvuaan ja liikevaihto kasvoi 5,1 prosenttia, johon vaikutti positiivisesti myynnin kasvu kaikissa pääkategorioissa: kahvi, Tex Mex ja mausteet. Myös Out of Home -myynti on asteittain elpymässä, ja Pauligilla on hyvät edellytykset vauhdittaa myyntiä ja kansainvälistä kasvua entisestään.

Avainluvut 2021

• Pauligin liikevaihto oli 966,3 miljoonaa euroa (919,5)
  • Kokonaisliikevaihdosta 54 (53) prosenttia tuli Pohjoismaista ja 46 (47) prosenttia muista maista
  • Liikevoitto oli 95,3 miljoonaa euroa (88,3), mikä oli 9,9 prosenttia liikevaihdosta (9,6)
  • Käyttökate oli 137,5 miljoonaa euroa (137,8)

”Pauligin suoritus vuonna 2021 oli erinomainen. Taloudellinen tulos ja edistysaskeleemme vastuullisuudessa osoittavat, että kasvustrategiamme ja toimintamallimme toimivat myös erittäin epävakaissa toimintaympäristöissä. Vuoteen vaikuttivat ennennäkemättömät raaka-aineiden hintojen nousut ja globaalien toimitusketjujen haasteet, mutta onnistuimme vastaamaan näihin muutoksiin. Pauligilla on hyvät edellytykset edelleen vauhdittaa myyntiämme ja kansainvälistä kasvuamme. Vuonna 2022 liikevaihtomme arvioidaan ylittävän miljardin euron,” sanoo Pauligin toimitusjohtaja Rolf Ladau

”Vuosi 2022 on alkanut hyvin. Paulig osti espanjalaisen Livenin ja myi Gold&Green -brändin, sen immateriaalioikeudet sekä tutkimus- ja kehitystoiminnan. Sota Ukrainassa lisää yleistä epävarmuutta maailmantaloudessa. Tämä johtaa raaka-aineiden ja energian hintojen nousuun, mikä vaikuttaa Pauligin liiketoimintaan kuluvana vuonna. Pauligin Venäjältä vetäytymisen vaikutukset jäävät kuitenkin konsernitasolla rajallisiksi, sillä Venäjä- ja ympäröivät maat -liiketoiminta-alue muodostaa vain noin viisi prosenttia liikevaihdostamme”, Ladau kertoo.

Tex Mex- ja kahvikategorioissa kasvua

Paulig otti merkittäviä askeleita kasvustrategiassaan ja tavoitteessaan olla yksi nopeimmin kasvavista ja kannattavimmista elintarvikealan yrityksistä Euroopassa.

Pauligin myynti Tex Mex -kategoriassa kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2021. Paulig on aiemmin ilmoittanut 45 miljoonan euron investoinnista uuteen tortillatehtaaseen Belgian Roeselareen. Hanke etenee suunnitelmien mukaan ja uuden tehtaan on määrä aloittaa toimintansa toisella vuosineljänneksellä. Uuden tehtaan lisäksi äskettäin hankittu Liven-yritys vahvistaa Pauligin asemaa Tex Mex -tuotteiden markkinajohtajana Euroopassa ja tukee kasvua snacking-kategoriassa. Livenin snacking- Tex Mex-tuotevalikoima on yksi Euroopan laajimmista.

Kahvikategoriassa Paulig jatkoi uusien tuotteiden ja pakkaustyyppien innovointia sekä tiettyjen premium-brändien kehittämistä. Pauligin kahvikategoria kasvoi 8,6 prosenttia. Vaikka raakakahvin hinta nousi ennennäkemättömästi ja sen myötä myös vähittäismyyntihinnat nousivat, Paulig onnistui volyymiosuuden kasvattamisessa. Out-of-home -kategoria on vähitellen toipumassa koronarajoituksista.

Edistysaskelia vastuullisuudessa

Vuonna 2021 Paulig edistyi merkittävästi myös kunnianhimoisten, YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin pohjaavien vastuullisuustavoitteidensa toteuttamisessa.  Yhtiön tavoitteena on vähentää arvoketjunsa kasvihuonekaasupäästöjä 50 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2018 lähtötasosta. Vuonna 2020 yhtiö asetti tavoitteeksi vähentää oman toimintansa kasvihuonekaasupäästöjä 80 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Paulig eteni vahvasti vastuullisuustyössä vuonna 2021. Yritys on vähentänyt oman toimintansa kasvihuonekaasupäästöjä 18 prosenttia, ja vuoden 2022 alussa peräti kuusi kymmenestä Pauligin tehtaasta oli sertifioitu hiilineutraaliksi (CarbonNeutral®). Myös yhtiön sisäinen kannustinjärjestelmä yhdistettiin tavoitteeseen saavuttaa hiilineutraalius omassa toiminnassa. Paulig solmi kestävän viljelyn kumppanuuden ruotsalaisen maatalousosuuskunnan Lantmännenin kanssa. Ruotsissa valmistettuihin Paulig Santa Maria tortilloihin käytetyt vehnäjauhot sisältävät jopa 30 prosenttia vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä tilavuusyksikköä kohti verrattuna aiemmin käytettyihin jauhoihin.

Paulig kehitti vuonna 2021 viitekehyksen ravitsemustavoitteilleen. Viitekehys määrittää, mitä Paulig tarkoittaa tuotteilla, jotka mahdollistavat ihmisten terveyden. Viitekehys auttaa arvioimaan Pauligin tuotevalikoimaa ja ohjaamaan tuotekehityksen painopistealueita.

Pauligin vuosikertomus, joka sisältää tilinpäätöksen ja vastuullisuusraportin, julkaistaan huhtikuussa.

Anu-Maaria Vaalama
Director, Communications and Brand
anu-maaria.vaalama@paulig.com

Pauligista
Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green, Poco Loco ja Liven. Vuonna 2021 Pauligin liikevaihto oli 966 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on noin 2 400 työntekijää 14 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.

Pauligista