Pauligin Vuosaaren kiinteistö saavutti energiatehokkuustavoitteet neljä vuotta etuajassa

Paulig on saavuttanut energiatehokkuustavoitteensa Vuosaaren kiinteistössä neljä vuotta etuajassa. Tavoitteet perustuvat Suomen valtion kestävän kehityksen yhtiön Motivan energiatehokkuussopimukseen. Vuosaaren kiinteistössä sijaitsee Pauligin pääkonttori ja kahvipaahtimo, jossa tuotetaan vuosittain 100 miljoonaa kahvipakettia ja yli 200 erilaista tuotetta. Kahvipaahtimo on ollut hiilineutraali vuodesta 2020, ja kiinteistön uniikki hukkalämmönhyödyntämisprojekti palkittiin Energianerokas 2020 -kilpailussa.

Pauligin energiatehokkuustavoite oli vähentää Vuosaaren kiinteistön energiankulutusta 7,5 % (1 946 MWh) vuoden 2025 loppuun mennessä, vuoden 2016 tasoon verrattuna. Tavoite ylittyi neljä vuotta etuajassa ja nyt säästöä vuoden 2016 tasoon verrattuna on lähes 10 % (2 589 MWh).

Säästön mahdollistivat ennen kaikkea Pauligin määrätietoinen ja pitkäjänteinen energiatehokkuustyö. Tehokkuutta on parannettu aloittamalla lämpöenergian talteenotto ja hyödyntäminen. Lisäksi on siirrytty uusiutuviin energialähteisiin: kiinteistössä käytetään biokaasua sekä uusiutuvista lähteistä tuotettua sähköä ja kaukolämpöä.

Olemme todella iloisia ja ylpeitä Vuosaaren saavutuksista. Meillä on yksi Euroopan moderneimpia kahvipaahtimoja, ja työ energiatehokkuuden parantamiseksi on kunnianhimoista. Pauligin tavoitteena on vähentää vuoteen 2030 mennessä oman toimintansa kasvihuonekaasupäästöjä 80 prosenttia. Kiinteistöjemme energiatehokkuuden parantaminen on tässä keskeistä", kertoo Pauligin kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Timo Tuukkanen

Hukkalämpö hyötykäyttöön

Hukkalämmön hyödyntämiseen siirryttiin Vuosaaressa loppuvuonna 2020. Ensimmäisessä vaiheessa kahvipaahtimon paahtokoneista saatua hukkalämpöä alettiin hyödyntää ottamalla se talteen ja ohjaamalla Helenin kaukolämpöverkkoon. Ratkaisu on ainutlaatuinen ja ensimmäinen pääkaupunkiseudulla. Uniikki projekti palkittiin työ- ja elinkeinoministeriön, Energiaviraston ja Motivan järjestämässä Energianerokas 2020 -kilpailussa.

Vuosaaren paahtimosta talteen kerättävän energian määrä on merkittävä, sillä se riittäisi lämmittämään 1 000 kerrostalokaksiota vuoden ajan.

Hukkalämmön hyötykäytön toisessa osassa alettiin hyödyntää paineilmakompressoreiden lauhdelämpöä. Tämä lämpöenergia ohjataan suoraan Vuosaaren kiinteistön lämmittämiseen.

Paineilmakompressoreiden hukkalämpöprojektin ansiosta kaukolämmön ostotarpeemme tippui 4 kuukauden aikana yli 40 %. Olemme päässeet hyviin tuloksiin vahvalla ja sitoutuneella vastuullisuustyöllä, ja aiomme jatkaa innovatiivisten ideoiden hyödyntämistä”, Tuukkanen jatkaa.

Energiatehokkuustyö jatkuu edelleen, ja Pauligilla on kunnianhimoiset tavoitteet parantaa sitä entisestään. Parhaillaan Vuosaaressa selvitetään mahdollisuutta jäähdytyskoneiden hukkalämmön hyötykäyttämiseen.

Yhteensä paahtimorakennuksen päästöjä on vähennetty 98 prosenttia vuodesta 2014 ja vuonna 2020 se sai hiilineutraaliudesta kertovan CarbonNeutral®-sertifikaatin. Jäljelle jäävät päästöt kompensoidaan kolmansien osapuolien verifioimien metsänhoitohankkeiden kautta.

Lue lisää Pauligin vastuullisuustyöstä täällä

Lisätietoja:

Janna Viisterä
Communications Manager, Corporate Communications
janna.viistera@paulig.com

Pauligista

Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green, Poco Loco ja Liven. Vuonna 2021 Pauligin liikevaihto oli 966 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on 2 400 työntekijää 14 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.

Pauligista
Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco ja Liven. Vuonna 2021 Pauligin liikevaihto oli 966 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on noin 2 200 työntekijää 13 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.