Pauligin vuosikertomus 2020: Uuden vastuullisuusohjelman voimin kohti kestävämpää ruuan tulevaisuutta myös poikkeusaikana

Pauligin kunnianhimoinen vastuullisuusohjelma on ollut voimassa vuoden ja se on tuonut jo konkreettisia tuloksia. Vuonna 2020 kasvihuonekaasupäästöt vähenivät Pauligin omassa toiminnassa 18 % ja Vuosaaren paahtimosta tuli hiilineutraali. Pauligilla kokeiltiin myös uusia, ympäristöystävällisempiä pakkausmateriaaleja ja otettiin käyttöön hiilineutraalit kuormalavat.

Pauligin vuosikertomus 2020 on julkaistu yhdessä vastuullisraportin kanssa. YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin pohjautuva vastuullisohjelma julkaistiin noin vuosi sitten ja nyt käsillä on ensimmäinen vastuullisuusraportti ohjelman julkistuksen jälkeen.

Pauligin liiketoimintaan vuosi 2020 toi koronapandemian myötä ennennäkemättömiä haasteita, mutta poikkeusoloista huolimatta Pauligin myynti oli vahvaa ja liikevoitto parani selvästi. Tex Mex -kategoria kasvoi 7,6 % ja kasvua tukeakseen Paulig ilmoitti 45 miljoonan euron investoinnista tortillatuotantolaitokseen Belgian Roeselareen. Investointipäätös vahvistaa yhtiön asemaa Euroopan Tex Mex -markkinoiden johtajavana toimijana. Lue lisää tulostiedotteestamme

Vastuullisuus on kiinteä osa Pauligin kasvustrategiaa ja yhtiön tavoitteena on tulla alan vastuulliseksi edelläkävijäksi. Vastuullisuusohjelmassa on kolme vuoteen 2030 ulottuvaa ydintavoitetta:

1. 70 % yrityksen liikevaihdosta tulee tuotteista ja palveluista, jotka mahdollistavat ihmisten ja planeetan terveyden ja hyvinvoinnin.

2. Vähennämme kasvihuonekaasupäästöjä omassa toiminnassamme 80 % ja arvoketjussamme 50 % vuoden 2018 lähtötasoon nähden. Kaikki pakkauksemme ovat kierrätettäviä ja valmistettu uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista.
  3. 100 % korkean riskin alueiden raaka-aineista tulee vastuullisista, ulkopuolisten tahojen varmentamista lähteistä.

Ohjelmasta johdetut strategiset vastuullisuusaloitteet vuosille 2021-2023 ovat osa yhtiön kasvustrategiaa.

Heinäkuussa 2020 Pauligista tuli ensimmäinen elintarvikealan yritys Suomessa, joka asetti tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet eli yllä mainitut prosentuaaliset vähennykset kasvihuonekaasupäästöihin. Ensimmäiset konkreettiset tulokset saavutettiin jo samana vuonna, sillä kasvihuonekaasupäästöt vähenivät Pauligin toiminnassa 18 %, ja Vuosaaren paahtimosta tuli Pauligin tuotantolaitoksista ensimmäinen CarbonNeutral®-sertifioitu rakennus.

Vuonna 2020 Paulig teki päätöksen siirtyä käyttämään hiilineutraaleja kuormalavoja. Näin hiilidioksidipäästöjen määrä vähenee 2000 tonnia ja jätteen määrä vähenee 145 tonnia vuosittain. Pakkausmateriaaleissa otettiin testiin metsäteollisuuden tähteenä syntyvä mäntyöljy. Ensimmäinen testierä Paulig Café New Yorkia pakattiin onnistuneesti ja vietiin markkinoille.

”Pauligin vastuullisuustyö harppasi viime vuonna ison askeleen eteenpäin, kun lanseerasimme kunnianhimoisen vastuullisuusohjelman. Vuosi oli kaikkiaan innostava ja tuottava. Prosessi, jossa sovimme etenemissuunnitelman ja määrittelimme strategiset aloitteet sitoutti koko organisaatiota mukaan vastuullisuustyöhön. Asetimme kunnianhimon korkealle, koska Paulig haluaa olla vastuullisuuden edelläkävijäyritys elintarvikealalla”, sanoo Pauligin vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen

Haasteellisena koronapandemia vuotena Paulig tuki myös vaikeassa asemassa olevia perheitä sekä terveydenhuollon henkilökuntaa ruokalahjoituksilla. Lisäksi Paulig on SOS- Lapsikylän pääyhteistyökumppani ja yhteistyö jatkui vahvasti vuonna 2020.

Pauligin vuosikertomus, tilinpäätös ja vastuullisuusraportti 23.4.2021. Löydät PDF-muotoisen raportin ja lisätietoja vastuullisohjelmasta verkkosivuiltamme: www.pauliggroup.com

Mediayhteydenotot:
Anu-Maaria Vaalama
Viestinnästä ja yritysbrändistä vastaava johtaja
anu-maaria.vaalama@paulig.com
+358 40 766 78 34

Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green ja Poco Loco.  Vuonna 2020 Pauligin liikevaihto oli 920 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on yli 2 000 työntekijää 13 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”. www.pauliggroup.com

Pauligista