Pauligin vuosikertomus 2021: Useita askeleita kohti terveellisempää ja vastuullisempaa ruokakulttuuria

Vuonna 2021 Paulig edistyi merkittävästi kunnianhimoisten vastuullisuustavoitteidensa saavuttamisessa. Paulig otti käyttöön ravitsemustavoitteilleen viitekehyksen, jolla arvioidaan yli 3 500 tuotetta ja ohjataan tuotekehityksen painopistealueita entistä terveellisempään suuntaan. Paulig aloitti myös yhteistyön Lantmännenin kanssa kestävän maanviljelyn edistämiseksi ja julkaisi ruokahävikkilaskurin suomalaisille kotitalouksille. Neljä Pauligin tehdasta sai CarbonNeutral®-sertifikaatin hiilineutraaliudesta, ja alkuvuodesta 2022 sertifioitiin hiilineutraaliksi vielä yksi tuotantolaitos.

Paulig on julkaissut vuoden 2021 vuosikertomuksensa yhdessä vastuullisuusraportin kanssa.

Vuosi 2021 oli Pauligin historian paras vuosi. Yhtiön liikevoitto jatkoi kasvuaan ja liikevaihto kasvoi 5,1 prosenttia, mihin vaikutti positiivisesti myynnin kasvu kaikissa pääkategorioissa: kahvi, Tex Mex ja mausteet. Pauligilla on siis hyvät edellytykset jatkaa myynnin vauhdittamista ja kansainvälistä kasvua entisestään. Lue lisää tulostiedotteestamme. Vastuullisuus on tärkeä osa Pauligin kasvustrategiaa. Tavoitteena on tulla alan vastuulliseksi edelläkävijäksi.

”Tämä oli toinen vuosi, kun toteutimme vastuullisuusohjelmaamme, ja se on osoittanut, että hankkeemme sekä edistävät uusien ratkaisujen kehittämistä että luovat ja mahdollistavat liiketoiminnan kasvua. Vastikään julkistettu ravitsemustavoitteidemme viitekehys on tästä yksi esimerkki. Se ohjaa kehitystyötämme kohti terveellisempiä tuotteita ja palveluita kuluttajille. Keskitymme jatkossakin toimiin, joilla on merkittävin positiivinen vaikutus sekä ihmisiin että maapalloon”, kertoo Pauligin vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Lea Rankinen.

Vuoteen 2030 asti ulottuvassa vastuullisuusohjelmassa on kolme painopistealuetta ja niihin liittyvät tavoitteet:

1. 70 % Pauligin liikevaihdosta tulee tuotteista ja palveluista, jotka edistävät ihmisten ja maapallon terveyttä ja hyvinvointia.
  2. Paulig vähentää oman toimintansa kasvihuonekaasupäästöjä 80 % ja arvoketjunsa päästöjä 50 % vuoden 2018 tasosta. Kaikki tuotepakkaukset ovat kierrätettäviä, ja ne valmistetaan uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista.
  3. 100 % riskialueilta tulevista raaka-aineista on peräisin ulkopuolisten toimijoiden varmentamista vastuullisista lähteistä.

Ravitsemustavoitteiden viitekehys edistää ihmisten terveyttä

Osana tavoitettaan, jonka mukaan 70 % liikevaihdosta tulee ihmisten ja maapallon terveyttä ja hyvinvointia edistävistä tuotteista ja palveluista, Paulig laati vuonna 2021 viitekehyksen ravitsemustavoitteilleen. Viitekehys määrittää, mitä tarkoitetaan ihmisten ”terveyden mahdollistavilla” tuotteilla. Viitekehyksen avulla arvioidaan yli 3 500 Pauligin valikoimaan kuuluvaa tuotetta ja ohjataan tulevia painopistealueita. Ihmisten terveyden mahdollistavien tuotteiden osuus Pauligin liikevaihdosta oli 49 % vuonna 2020, joka toimii yhtiön vertailuvuotena ruoka- ja juomasekoitustuotteiden osalta (ei sis. kahvi).

Viitekehys perustuu riippumattomien tutkijoiden kehittämään Nutri-Score ravintoarvomerkintään, joka on laajimmin EU-alueella käytetty tuotepakkausmerkintä. Pauligin viitekehyksessä Nutri-Score-kriteerejä on kehitetty vastaamaan vielä paremmin ravitsemussuosituksia ja huomioimaan kaikentyyppiset elintarvikkeet, joiden avulla voidaan kehittää terveellisempiä tuotteita. Ravitsemustavoitteiden viitekehys otetaan osaksi ohjaamaan yhtiön tulevaisuuden tuotekehitystä ja innovointiprosesseja, huomioiden samalla asiaan liittyvä mahdollinen tuleva EU-lainsäädäntö.

Kuusi yhdestätoista tehtaasta on nyt hiilineutraaleja

Pauligin tehtaille myönnettiin neljä uutta CarbonNeutral®-sertifikaattia vuonna 2021, ja alkuvuodesta 2022 saatiin vielä yksi. Nyt kaikkiaan kuusi yhdestätoista tehtaastamme on hiilineutraaleja. Tavoitteena on, että kaikki tehtaat ovat hiilineutraaleja vuoden 2023 loppuun mennessä. Lisäksi tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä kaikki yhtiön pakkaukset ovat myös kierrätettäviä, ja ne valmistetaan uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista. Ensimmäisessä vaiheessa Paulig keskittyy saamaan kaikki pakkaukset kierrätettäviksi vuoteen 2025 mennessä. Tällä hetkellä 85 % Pauligin kuluttajapakkauksista on kierrätettäviä.

Lokakuussa Paulig julkisti myös uuden yhteistyön kestävän viljelyn edistämiseksi pohjoiseurooppalaisen maatalousosuuskunnan Lantmännenin kanssa. Pauligille toimitettavasta vehnäjauhosta valmistetaan 400 miljoonaa Santa Maria tortillaa vuodessa, ja yhteistyön myötä jauhojen kasvihuonekaasupäästöt vähenevät jopa 30 prosenttia tilavuusyksikköä kohden.

Nämä hankkeet tukevat yhtiön tavoitetta vähentää oman toimintansa kasvihuonekaasupäästöjä 80 % ja arvoketjunsa päästöjä 50 % vuoden 2018 tasosta.

56 000 suomalaista kotitaloutta on käyttänyt ruokahävikkilaskuria

Ruokahävikkiä ja elintarvikejätettä syntyy ruoan arvoketjun jokaisessa vaiheessa, ja kotitalouksien osuus on tässä merkittävä – tutkijoiden mukaan vähintään yksi kolmasosa. Vuonna 2021 Paulig kutsui suomalaiset kotitaloudet mukaan vähentämään ruokahävikkiä. Paulig ja Luonnonvarakeskus (Luke) julkaisivat ruokahävikkilaskurin, jolla jo yli 56 000 suomalaista on laskenut oman hävikkinsä määrän. Pauligin tavoitteena on vähentää arvoketjussaan syntyvää ruokahävikkiä ja elintarvikejätettä 50 % vuoteen 2030 mennessä.

Lisäksi vuonna 2021 Paulig ja Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutti HELSUS toteuttivat ainutlaatuisen perustutkimusprojektin, jossa tutkittiin ruokahävikin syntymistä Pauligin raaka-aineiden toimitusketjussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ruokahävikin tilaa raaka-aineiden tuotannon alkupäässä ja löytää uusia tapoja vähentää ruokahävikkiä toimitusketjussa.

Pauligin vuosikertomus on julkaistu yhdessä vastuullisuusraportin kanssa tänään 4.4.2022. Vuosikertomus on julkaistu kolmella kielellä: englanniksi, suomeksi ja ruotsiksi. Vastuullisuusraportti on julkaistu englanniksi.

Linkit:

Lisätietoja:

Anu-Maaria Vaalama
Director, Corporate Communications and Brand
anu-maaria.vaalama@paulig.com

Pauligista
Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green, Poco Loco ja Liven. Vuonna 2021 Pauligin liikevaihto oli 966 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on 2 400 työntekijää 14 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.

Pauligista
Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green, Poco Loco ja Liven. Vuonna 2021 Pauligin liikevaihto oli 966 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on noin 2 400 työntekijää 14 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.