Satelliittikuvat auttavat Pauligia kasvattamaan maukasta ja ympäristöystävällistä ruokaa

Kansainvälinen elintarvikeyhtiö Paulig kokeilee vaihtoehtoisia ja entistä tehokkaampia tapoja suojella luontoa ja luonnonvaroja. Yritys ottaa käyttöön innovatiivisia vehnäntuotantotapoja yhdessä eri puolilla Eurooppaa toimivien viljelijöiden kanssa. Kumppaniyritys Improvin´in kerää kattavaa tietoa, jonka avulla Paulig on vakuuttunut mahdollisuudestaan vaikuttaa merkittävästi syömiemme ruokien luontovaikutukseen. Satelliittikuvat ovat yksi tiedonkeruussa käytetyistä lähteistä.

Ruoantuotannon ympäristövaikutukset riippuvat pitkälti siitä, miten raaka-aineita kasvatetaan. Pauligin tuotteissa, kuten tortilloissa ja tortillalastuissa, tämä tarkoittaa keskittymistä vehnän viljelyyn. Tiivis yhteistyö viljelijöiden kanssa on välttämätöntä, jotta voimme puuttua yhteisiin haasteisiimme: hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, viljelykasvilajikkeiden vahvistamiseen, luonnon monimuotoisuuden parantamiseen ja terveen maaperän ylläpitämiseen.

Pauligin ja viljelijöiden yhteistyössä keskitytään maatilojen vastuullisuustietojen keräämiseen ympäristöjalanjäljen mittaamiseksi ja rajoittamiseksi. Hankkeessa käytetään ruotsalaisen ilmastoteknologiayrityksen Improvin'in rakentamaa digitaalista infrastruktuuria. Improvin'in tekoälypohjainen teknologia kerää tietoa eri lähteistä, kuten tilanhoitojärjestelmistä ja satelliittikuvista ja laskee Pauligin hankkiman vehnän hiilidioksidipäästöt ja vaikutuksen luonnon monimuotoisuuteen. Automatisoitu tiedonkeruu tarkoittaa nopeampaa, helpompaa ja paljon tarkempaa vastuullisuustietojen keräämistä sekä viljelijöille että Pauligille verrattuna aiemmin käytettyihin manuaalisiin menetelmiin.

"Tämä on meille tärkeä askel raaka-aineidemme ympäristöjalanjäljen kartoittamisessa. Käytämme apuna tarkkoja kenttätason tietoja, joilla on merkittävä laajentumispotentiaali. Haluamme ymmärtää nykytilannetta ja tunnistaa kehityskohteita. Nämä perustiedot auttavat meitä valtavasti seuraamaan toimintamme tuloksia ja tekemään tietoon perustuvia päätöksiä skaalauksesta", sanoo Pauligin vastuullisuusjohtaja Salla Sulasuo

Miten teknologia on apuna

Elintarvikkeiden ainesosien, kuten vehnän, ilmastovaikutuksen mittaaminen vaatii paljon tietoa. Improvin’in järjestelmä seuraa ja kerää automaattisesti tietoa vehnän kasvun kaikista vaiheista: kylvöstä, sadonkorjuusta, jauhatuksesta ja prosessoinnista aina siihen saakka, kun tuore vehnäerä saapuu Pauligin tehtaalle.

Satelliittikuvat ovat yksi arvokas tietolähde. Ne antavat hyödyllistä tietoa viljelykasvityypeistä, sadoista ja viljelykäytännöistä. Säätietoihin yhdistettyinä kuvat auttavat ennustamaan tulevia satoja.

Lisäksi Improvin’in järjestelmä saa tietoa vehnää käsitteleviltä myllyiltä. Tämä on hyödyllistä, koska tuotantomäärät ja niiden laatu, kuten kuinka paljon kuivausta ne tarvitsevat, vaikuttavat ympäristöjalanjälkeen merkittävästi.

Myös maaperän terveys on yksi ympäristövaikutusten ja luonnon monimuotoisuuden kriittisistä mittareista. Terveempi maaperä on hedelmällisempää ja pystyy sitomaan enemmän hiiltä ilmakehästä. Maaperän laadun arvioimiseksi järjestelmä analysoi esimerkiksi viljelykiertoon liittyviä tietoja.

"On muutamia keskeisiä seikkoja, jotka vaikuttavat merkittävästi minkä tahansa viljan ilmastojalanjälkeen. Satojen, viljelykierron, lannoitetyyppien ja lannoitemäärien tunteminen antaa jo hyvän kuvan hiilijalanjäljestä ja vaikutuksista luonnon monimuotoisuuteen", sanoo Improvin'in toimitusjohtaja Niklas Wallsargård

Kaiken tämän tiedon avulla Paulig ja viljelijät voivat edistää muutosta siellä, missä sillä on merkitystä, ja vähentää vehnän ilmastovaikutuksia pelloilta lähtien.

Edelläkävijän asema

Paulig-konserni pyrkii johtamaan elintarvikealaa sitoutumalla vastuullisuuteen, innovatiiviseen tuotekehitykseen ja digitaaliseen muutokseen. Tavoitteena on vaikuttaa myönteisesti maapalloon ja tuoda kuluttajien saataville herkullisia tuotteita.

"Paulig on asettanut kunnianhimoisia vastuullisuustavoitteita, jotka Science Based Targets aloite on vahvistanut olevan linjassa 1,5 celsiusasteen maailmanlaajuisen ilmastotavoitteen kanssa. Yksi näistä tavoitteista on sitoutuminen Pauligin arvoketjun Scope 3 -päästöjen vähentämiseen 50 % vuoteen 2030 mennessä. Missiomme on tulla Euroopan edelläkävijäksi näissä asioissa, ja käytämme vaikutusvaltaamme kaikin keinoin tämän tavoitteen saavuttamiseksi", sanoo Pauligin toimitusjohtaja Rolf Ladau

Lisätietoa:

Nils Sjöberg
Communications Manager Sweden

nils.sjoberg@paulig.com

Pauligista:

Paulig on kansainvälinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: Tex Mex-, Snacks- ja World Foods –tuotteita, kahvia sekä mausteita. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco ja Zanuy. Valmistamme tuotteita myös asiakkaiden omille tuotemerkeille ja teollisuusasiakkaille. Vuonna 2023 Pauligin liikevaihto oli noin 1,2 miljardia euroa. Paulig perustettiin 1876 ja sen omistaa 100 % Pauligin suku. Yrityksen palveluksessa on 2 200 työntekijää 13 eri maassa työskentelemässä lupauksemme eteen ”For a life full of flavour”. www.pauliggroup.com

Improvin’ista

Improvin’ on ruotsalainen teknologiayritys, joka tarjoaa kestävän kehityksen alustan maatalouselintarvikealalle. Elintarvikevalmistajat, jalostajat ja myllyt käyttävät Improvin’in alustaa alkutuotannon päästöjen määrittämiseen, todentamiseen ja raportointiin ja tekevät yhteistyötä toimittajiensa kanssa päästöjen vähentämiseksi ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseksi. Improvin’in digitaalisen infrastruktuurin avulla yritykset voivat sisällyttää vastuullisuuden olemassa oleviin hankintaprosesseihinsa ja täyttää samalla alkutietoraportointia koskevat säädökset.
www.improvin.com