Suomalainen startup muuttaa Pauligin kahvituotannon sivuvirrat luonnonväreiksi tekstiileille

Pauligin kahvinpurujätteestä valmistetaan nyt luonnonväriaineita tekstiiliteollisuuden tarpeisiin. Paulig on aloittanut yhteistyön suomalaisen Natural Indigo –startupin kanssa, joka valmistaa luonnonvärejä teollisessa mittakaavassa. Pauligin Vuosaaressa sijaitsevan hiilineutraalin kahvipaahtimon sivuvirroista syntyneet väriaineet vaihtelevat kullan ja ruskean eri sävyistä jopa siniseen, ja ovat herättäneet kansainvälistä kiinnostusta. Yhteistyö tukee Pauligin kunnianhimoisia vastuullisuustavoitteita edistää ilmastotoimia ja kiertotaloutta omassa toiminnassaan ja arvoketjussaan.

"Olemme erittäin innoissamme tästä yhteistyöstä. On hienoa nähdä, miten kahvintuotantomme sivuvirta löytää uuden käyttötarkoituksen raaka-aineena täysin eri teollisuudessa. Tavoitteenamme on olla vastuullisuuden edelläkävijä, ja sen lisäksi, että minimoimme hävikin syntymistä ja edistämme materiaalien kierrättämistä omassa toiminnassamme, pyrimme jatkuvasti löytämään uusia ratkaisuja ja tukemaan innovaatioita yhteistyön kautta", sanoo Kaisa Lipponen, Pauligin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja.

Pauligin Vuosaaren kahvipaahtimo Helsingissä on yksi Euroopan suurimmista kahvipaahtimoista. Paahtimolta lähtee noin 60 miljoonaa kahvipakettia vuodessa ja tuotannossa on yli 200 erilaista lopputuotetta. Paahtimo toimii täysin uusiutuvalla energialla ja sillä on rakennuksen hiilineutraaliudesta kertova CarbonNeutral® -rakennussertifikaatti.

"Olemme keskittyneet kehittämään prosessiamme niin, että kahvintuotannossa syntyy mahdollisimman vähän hävikkiä. Tämän mahdollistavat moderni teknologia ja tehokas laadunvalvonta tuotantoprosessin eri vaiheissa. Jos esimerkiksi kahvipakkaus ei täytä laatukriteereitämme, se havaitaan automaattisesti ja kahvi pakataan uudelleen", kertoo Jorma Varis, Pauligin paahtimotoiminnon johtaja.

Kahvista kullan ja sinisen sävyiksi

Vuosaaresta kahvinpurujäte siirtyy Natural Indigon tehtaalle, jossa kahvinpuruista uutetaan väri. Tämän jälkeen väri jalostetaan eri luonnonvärisävyiksi - keltaisesta, oranssista ja ruskeasta jopa siniseen. Kahvituotannon sivuvirroista valmistettuja värejä on jo käytetty suomalaisten tekstiiliyritysten tuotteissa.

"Olemme erittäin iloisia voidessamme tehdä yhteistyötä Pauligin kanssa ja päästessämme yhdistämään intohimomme kestäviin innovaatioihin. Kahvinpurujätteen käyttäminen luonnonvärien ainesosana on herättänyt paljon kiinnostusta niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin", sanoo Pasi Ainasoja, Natural Indigon toimitusjohtaja.

Myös tunnettu ja rakastettu suomalainen designbrändi Marimekko on innoissaan luonnonväreistä.

"Haluamme Marimekolla olla edelläkävijänä kehittämässä tuotteitamme ja toimintatapojamme läpi arvoketjun. Luonnonvärit ovat yksi niistä alueista, joilla pyrimme löytämään vaihtoehtoja tavanomaisille materiaaleille. Marimekko ja Natural Indigo Finland ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2019 lähtien. Olemme erittäin iloisia siitä, että matkan varrella Marimekon kangaspainoa Helsingissä on käytetty mm. erilaisten väriaineiden käyttölaadun ja värinkestävyyden testaamiseen, mikä on osaltaan auttanut luonnonvärien käytön laajentamisessa tekstiiliteollisuudessa", sanoo Riika Wikberg, Marimekon liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja, joka vastaa yrityksen vastuullisuuden transformaatio-ohjelman toteutumisesta.

Sivuvirrat käyttöön

Natural Indigon yhteistyön lisäksi Pauligin kahvintuotannon sivuvirtaa hyödynnetään jo muilla teollisuuden aloilla. Tanskalainen bioteknologiayritys Kaffe Bueno jalostaa Pauligin kahvipaahtimon sivuvirran uusiokäyttämällä kahviöljyksi ja muiksi aktiivisiksi ainesosiksi, joita hyödynnetään kosmetiikka- ja ravitsemusteollisuudessa sekä funktionaalisissa elintarvikkeissa. Esimerkiksi suomalaisen Bernerin XZ-brändi käyttää kierrätettyä kahviöljyä XZ Kinuskikahvi-hiustuotesarjassaan. Pauligin pääomasijoitusyhtiö PINC on sijoittanut Kaffe Buenoon.

Janna Viisterä
Viestintäpäällikkö
+358408620055
communications@paulig.com