Uudistunut Nyhtökaura® - vähemmän suolaa herkullisuudesta tinkimättä

Gold&Green Foods teki hyvästä entistäkin parempaa uudistamalla kotimaisen Nyhtökauran reseptiä. Nyhtökaura® Nuden valmistuksessa ei käytetä enää lainkaan suolaa, joten ainesosaluettelo on entistäkin lyhyempi. Myös Nyhtökaura® Tomaatille on mynnetty terveellisyydestä kertova Sydänmerkki. Tasapainoisemman ravintosisällön lisäksi uudistuneessa Nyhtökaurassa on entistäkin mehevämpi koostumus. Kaikki Nyhtökaura® -tuotteet sisältävät kuitua, runsaasti proteiinia ja vain vähän tyydyttynyttä rasvaa.

Suuri osa suomalaisista saa liikaa suolaa ruoastaan. Fin Ravinto 2017 -tutkimuksen mukaan suolan saantisuosituksen ylittää Suomessa jopa yhdeksän kymmenestä aikuisesta. Lisäksi 70 % väestöstä saa liian vähän kuitua ja 95 % liikaa tyydyttynyttä rasvaa. Jo viidesosa suomalaisista pitää matalaa suolapitoisuutta tärkeänä tekijänä ruokavalinnoissaan ja jopa neljäsosa suomalaisista arvostaa korkeaa kuitupitoisuutta (Mintel 2021). Suolan kulutuksen vähentäminen edistää verenpaineen pysymistä normaalina osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja.

Nyhtökauran reseptiä uudistettiin vastaamaan kotikokkien ja ammattikeittiöiden toiveita löytää vähemmän suolaa sisältäviä kasviproteiinituotteita markkinoilta. Terveellisyydestä kertova Sydänmerkki löytyy maustamattoman Nyhtökaura® Nuden lisäksi jatkossa myös Nyhtökaura® Tomaatista. Nyhtökaura® Nuden valmistuksessa ei käytetä enää lainkaan suolaa, joten ainesosaluettelo on entistäkin lyhyempi. Tuote on valmistettu vain luonnollisesti ravitsevista raaka-aineista eli kaurasta, herneestä, härkäpavusta ja hellävaraisesti puristetusta rypsiöljystä, ilman mitään ylimääräistä. Suolapitoisuus 0,52 g/100 g johtuu yksinomaan raaka-aineissa luontaisesti esiintyvästä natriumista. Markkinoilla olevissa muissa maustamattomissa lihankorvikkeissa suolaa on keskimäärin 1,3 g/100 g.

”Teimme hyvästä entistäkin parempaa. Pohjolan puhtaassa luonnossa kasvava kaura ja luonnollisesti ravitsevat raaka-aineet ovat tuotteidemme perusta ja kehitämme jatkuvasti tuotteitamme edistämään aidosti ihmisten ja maapallon hyvinvointia. Kotimaisen kasviproteiinimarkkinan pioneerina Nyhtökaura Nude oli itseasiassa yksi ensimmäisiä Sydänmerkin saaneita kasviproteiinivalmisteita vuonna 2019 ja olemme todella iloisia, että nyt myös tomaatilla maustettu tuotteemme täyttää nämä terveellisyyskriteerit ”, iloitsee Maija Itkonen, Gold&Green Foodsin perustaja ja innovaatiojohtaja.

Lihan kulutus Suomessa on laskenut kahtena peräkkäisenä vuotena (Luonnonvarakeskus 2021) ja moni suomalainen on yhä enemmän kiinnostunut korvaamaan eläinperäisiä proteiinin lähteitä kasviproteiinivalmisteilla. Pelkkä kasvipohjaisuus ei ole kuitenkaan tae tuotteen terveellisyydestä, sillä monet kasviproteiinivalmisteet sisältävät yllättävän paljon suolaa. Nyhtökaura® Nude sisältää  61 % vähemmän suolaa kuin markkinoilla olevat maustamattomat lihankorvikkeet ja Nyhtökaura® Tomaatti sisältää 48 % vähemmän suolaa kuin markkinoilla olevat maustetut lihankorvikkeet Suomessa.

Kaikki Nyhtökaura® -tuotteet sisältävät kuitua, runsaasti proteiinia ja vain vähän tyydyttynyttä rasvaa. Tasapainoisemman ravintosisällön lisäksi Nyhtökaura®-tuotteiden koostumus on entistäkin mehevämpi ja herkullisempi. Helpot valmistusohjeet ovat pysyneet samana  ja tuotteita voi käyttää kaikissa lempiresepteissä tuttuun tapaan. Uudistunut Nyhtökaura®-resepti tulee käyttöön helmikuusta alkaen kuluttajatuotteissa Suomessa, ammattikeittiötuotteisiin reseptiuudistus päivittyy myöhemmin keväällä 2022.

Palkittu proteiini kutsuu kaikki mukaan ympäristökriisin ratkaisuun

Pohjolan kaurasta ja palkokasveista valmistettu Nyhtökaura® on tunnettu kotimainen innovaatio, joka on löytänyt paikkansa suomalaisten lautasilta. Nyhtökauran kehittäjille myönnettiin yhdessä Härkiksen kehittäjien kanssa joulukuussa 2021 kaikkien aikojen ensimmäinen Sininen pallo -ympäristöpalkinto tunnustuksena uraauurtavasta työstä ympäristökriisin ratkaisussa ja suomalaisten ruokatottumusten pysyvästä muuttamisesta. Tunnustuksena vastuullisuudestaan Nyhtökaura® palkittiin joulukuussa myös kansainvälisellä SEAL (Sustainability, Environmental Achievement and Leadership) Sustainable Product Awardsilla.

Ruoka on yksittäisen kuluttajan helpoimpia keinoja vaikuttaa omaan sekä maapallon hyvinvointiin ja nyt vegaanitammikuun kunniaksi Gold&Green kutsuu kaikki suomalaiset mukaansa muuttamaan maailmaa ateria kerrallaan.

Lähteet:
Lightspeed/Mintel 2021: The Nordic consumer: how health and sustainability shape priorities in food and drink Ravitsemus Suomessa – FinRavinto 2017 -tutkimus https://www.julkari.fi/handle/10024/137433
Luonnonvarakeskus 2021: Ravintotase 2019 lopullinen ja ennakko 2020 https://stat.luke.fi/ravintotase-2019-lopullinen-ja-ennakko-2020_fi

Laura Toppinen
Gold&Green Foods
laura.toppinen@gg.fi

Gold&Green Foodsista
Gold&Green Foods on 2015 perustettu suomalainen yhtiö, joka kehittää innovatiivisia, terveellisiä ja ekologisia elintarvikkeita kaurasta ja palkokasveista. Liikeidean ydin on pohjoismainen kaura yhdistettynä ainutlaatuiseen tuotantomenetelmään. Gold&Greenin herkulliset kasviproteiinisuosikit Nyhtökaura® ja Delikaura™ valmistetaan tarkoin valituista ja luonnollisesti ravitsevista raaka-aineista Järvenpään hiilineutraalilla tehtaalla. Gold&Green Foods on osa Paulig-konsernia vuodesta 2016 lähtien. Lue lisää osoitteesta gg.fi

Nyhtökaurasta
Nyhtökaura® on suomalainen innovaatio. Tämä Pohjolan kaurasta, herneestä ja härkäpavusta valmistettu vallankumouksellinen kasviproteiini tunnetaan korkeasta proteiinipitoisuudestaan sekä lyhyestä, yksinkertaisesta ainesosaluettelosta (kaura, herne, härkäpapu & öljy). Maailmaa rakastava Nyhtökaura® sopii jokaisen aterian sydämeen, aina suosikkiruuista uusiin tuttavuuksiin. Sen mehevä rakenne on täydellinen paistamiseen ja maku sopii ruokaan kuin ruokaan. Koska maailmaa muuttavan ruoan pitää olla terveellistä ja herkullista. Lue lisää: gg.fi

Sydänmerkistä
Sydänmerkki-logolla merkityt tuotteet ovat tuoteryhmässään terveellisempiä vaihtoehtoja. Sydänmerkki perustuu tutkittuun tietoon. Sydänmerkin tarkoitus on auttaa terveellisten ruokavalintojen tekemisessä ja se on hyvä käytännön apu ruokaostoksilla. Tutustu Sydänmerkki-tuotteisiin ja -resepteihin osoitteessa www.sydanmerkki.fi

Pauligista
Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green ja Poco Loco.  Vuonna 2020 Pauligin liikevaihto oli 920 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on yli 2 000 työntekijää 13 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.

Pauligista