• Peab Oy/

Asunnonostajat yhä kiinnostuneempia A-energialuokan kerrostalokodeista – ykkössyyksi noussut energiakriisi, mutta myös ilmastonmuutos huolettaa

Energiakriisi ja ilmastonmuutos muuttavat myös uusia kerrostaloasuntoja ostavien kuluttajakäyttäytymistä. Rakennusliike Peabilla on huomattu, että asunnonostajien kiinnostus A-energiakoteihin on lisääntynyt. Peabin asuntoliiketoiminnan aluejohtaja Juha Valonen uskoo, että lähitulevaisuudessa energiatehokkuuden merkitys asunnon ostokriteerinä vain kasvaa.

”Meillä Peabilla tämänhetkinen maailmantilanne näkyy asiakkaidemme vahvasti kasvavana kiinnostuksena energiatehokkaisiin A-energialuokan kerrostalokoteihin. Näissä asumisen aikaiset kustannukset jäävät muiden energialuokkien koteja pienemmiksi”, Peabin asuntoliiketoiminnan aluejohtaja Juha Valonen sanoo.

Asunnonostajilla on kaksi syytä valita A-energialuokan koti. Toisaalta ihmiset haluavat säästää rahaa asumiskustannuksissaan, toisaalta yhä useampi suomalainen miettii ilmastonmuutosta kotia valitessaan.

”Näemme Ruotsista, että ympäristömerkit ovat asunnonostajille hyvin tärkeitä. Me Suomessa tulemme tässä vielä jälkijunassa”, Peabin ympäristöasioista vastaava asuntoliiketoiminnan kehityspäällikkö Riikka Hurme toteaa.

Peabilla uskotaan, että lähitulevaisuudessa energiatehokuuden merkitys asunnon ostokriteerinä kasvaa. Uutta kerrostaloasuntoa ostaessaan kuluttaja miettii ensisijaisesti sijaintia ja toimivaa pohjaratkaisua, mutta energiatehokkuus ja vähäpäästöisyys ovat kiilaamassa yhä tärkeämmiksi ostokriteereiksi.

”Meillä rakennusalan toimijoilla on iso vaikutus kuluttajien asenteisiin. Kun nostamme esiin yhä enemmän A-energiakotien konkreettisia hyötyjä, saamme kuluttajat ajattelemaan asioita uudesta näkökulmasta ja muutamme asenteita laajemminkin kohti kestävää kehitystä.”

Myös lainsäädäntö ohjaa rakentamista energiatehokkaampaan suuntaan. Isoilla kaupungeilla on monesti tontin luovutuksissa kriteerinä se, että rakennetaan A-energialuokan taloja – ja toisinaan myös kiertotalouden huomioiminen.

”Kiertotalouden edelläkävijämaasta Hollannista on esimerkkejä toimintamallista, jossa kuluttaja saa helpommin lainaa, jos on ostamassa asuntoa A-energiatalosta tai kiertotaloutta harjoittavasta taloyhtiöstä. Tämän toivoisi olevan lähitulevaisuutta myös Suomessa”, Riikka Hurme toteaa.

Peabilla päätettiin reilu vuosi sitten, että kaikki suunnitteluun tulevat uudet kerrostaloasunnot täyttävät nykyisen A-energialuokan vaatimukset.

”A-energiakoteihin siirtyminen oli meille itsestään selvää, koska ympäristöasioiden merkitys on jatkuvasti kasvanut niin yhteiskunnallisesti kuin asunnonostajien näkökulmasta”, Juha Valonen kertoo.

Rakennusala on suuri päästöjen aiheuttaja. Suomen nykyinen rakennuskanta aiheuttaa kolmasosan kaikista päästöistämme.

”Meidän on tunnettava vastuumme ilmastonmuutoksen torjunnassa. Sillä, miten ja mitä rakennamme ja millaiset käytönaikaiset päästöt ovat, on aivan valtava merkitys”, Riikka Hurme sanoo.

Nykyisten A-energiakotien rakentaminen perustuu Peabilla vahvaan ammattitaitoon, jota on hankittu esimerkiksi tekemällä ilmastolaskelmia kerrostaloasunnoista jo kolmen vuoden ajan.

”Meille on kertynyt lähes 60 eri asuntokohteestamme valtava määrä dataa. Tämän tiedon avulla pystymme luomaan entistä energiatehokkaampia koteja. Lain mukaan tämänkaltaiset ilmastolaskelmat tulevat pakollisiksi rakennuslupiin vuonna 2025, mutta meidän mielestämme oli tärkeää toimia tässä asiassa jo nyt.”

Tarkempaa tietoa talojen energiatehokkuudesta ja energialuokista: peab.fi/ajankohtaista.

Lisätiedot:

Asuntoliiketoiminnan aluejohtaja Juha Valonen, Peab,

juha.valonen@peab.fi, +358 50 611 95

Asuntoliiketoiminnan kehityspäällikkö Riikka Hurme, Peab

riikka.hurme@peab.fi, +358 40 848 0904

Viestintä- ja markkinointijohtaja Ritva Mäenpää, Peab

ritva.maenpaa@peab.fi, +358 50 63145

Peab on Pohjoismainen yhteiskuntarakentaja, jolla on 15 000 työntekijää ja 6 miljardin euron liikevaihto. Paikallisen läsnäolon ja omien resurssiemme avulla kehitämme ja rakennamme arkea. Pääkonttori sijaitsee Förslövissä, Skånessa. Konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä. www.peab.fi