• Peab Oy/

Insta Group Oy volyymiennätykseen 2012 ja rakentaa uuden pääkonttorin Tampereen Sarankulmaan

Tilinpäätös 2012

Insta-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli 84,4 M€. Liikevaihto oli koko Instan historian korkein ja ylitti merkittävästi tilikaudelle asetetun tavoitteen. Myös tilikaudelle asetetut kannattavuustavoitteet ylitettiin ja konsernin rahoitusasema ja vakavaraisuus vahvistui.

Teollisuusautomaatio -toimialan liikevaihto oli 47,9 M€, mikä merkitsi 30 %:n kasvua edelliseen tilikauteen verrattuna. Liikevaihto ylitti selvästi budjetoidun tason ja toimialan suhteellinen osuus koko konsernin liikevaihdosta oli 58 %. Toimialan tulos ylitti budjetin ja edellisvuoden tuloksen.

Puolustus- ja turvallisuusteknologia -toimialan liikevaihto oli 35,7 M€, missä oli laskua edelliseen tilikauteen noin 24 %. Syynä laskuun oli tilikauden alussa voimaan saatettu yritysjärjestely, jossa merkittävä osa Insta DefSec Oy:n aseintegraatio- ja modernisaatioliiketoiminnasta siirrettiin liiketoimintasiirtona osakkuusyhtiö Oricopa Oy:öön ja näin ollen yhtiön ja Insta –konsernin ulkopuolelle. Liikevaihdossa saavutettiin budjetoitu tavoite ja sen osuus konsernin liikevaihdosta oli 42 %. Myös tilikaudelle asetettu kannattavuustavoite saavutettiin.

Liitteessä toimintakertomus 2012

Toimitilojen laajentaminen 2013-2014

Insta Group Oy on päättänyt laajentaa toimitilojaan Tampereen Sarankulmassa. Yhtiölle rakennetaan Sarankulmankadun varrelle uusi toimisto- ja teollisuusrakennus, jonka laajuus on noin 7500 brm2. Toimitilan rakennuttaa Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma, jonka kanssa Insta on allekirjoittanut toimitilojen käyttöä koskevan pitkäaikaisen vuokrasopimuksen.

Uuden toimitilarakennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto Arkjaatiset Oy ja rakennuttajakonsulttina on toiminut A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy, joka jatkaa myös hankkeen valvojana. Kohteen urakoitsijoiksi on valittu Peab Oy (rakennusurakka), Are Oy (talotekniikka) ja Siemens Oy (automaatio). Rakennustyöt aloitetaan heti ja suunnitelman mukainen valmistumisajankohta on kesäkuu 2014. Rakennushankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 15 M€.

- Uusi projektinjohtourakka on meille kunniatehtävä. Ajatuksemme Instan kanssa menivät heti alussa hyvin yhteen. Turvallisuus- ja ympäristöasiat ovat meille molemmille tärkeitä ja tulemme panostamaan niihin tämän vuoden aikana erityisen paljon. Olemmekin päättäneet sertifioida nämä asiat osaksi toimintajärjestelmäämme kuluvan vuoden aikana. Peabin arvot – luottamus, henkilökohtaisuus, käytännönläheisyys ja kehittäminen – sopivat mitä parhaiten juuri projektinjohtourakointiin, kertoo yksikönjohtaja Miikka Routama Peabilta.

- Toimitilainvestointi on Installe merkittävä, mutta hallittu riskinotto kasvun edellytysten turvaamiseksi. Suunnitteluun ja toteutukseen on valittu parasta asiantuntemusta ja kokemusta. Investoinnit ovat välttämättömyys Suomen talouden kasvulle ja haluamme tässä toteuttaa oman panoksemme, kertoo Insta Group Oy:n talousjohtaja Asko Järvenpää.

Uudistilojen rakentaminen on jatkoa systemaattiselle toimitilojen kehittämiselle, mikä alkoi v. 2009, jolloin käynnistettiin Sarankulmassa nykyaikaisen avioniikkakorjaamon rakentaminen. Sen jälkeen toimitiloja on uudistettu vastaamaan entistä paremmin toiminnan ja kasvun vaatimuksia. Uudisrakennuksen jälkeen Installa on Tampereen Sarankulmassa käytössään toimitiloja yhteensä 26000 brm2.

Liitteessä havainnekuvia

Toimitusjohtaja Pertti Huusko, Insta Group Oy, puh. 040 779 9410, pertti.huusko@insta.fi

Yksikönjohtaja Miikka Routama, Peab Oy, puh. 040 713 2810, miikka.routama@peab.fi

Insta Group Oy on kasvava ja kansainvälistyvä korkean teknologian konserni, jonka toimialoja ovat puolustus- ja turvallisuusteknologia (Insta DefSec Oy), teollisuusautomaatioteknologia (Insta Automation Oy) ja uusien liiketoimintojen kehittämiseen keskittyvä Insta Innovation Oy. Konsernin liikevaihto on 84,4 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 700. Konsernilla on toimipaikat Tampereella, Vantaalla, Helsingissä, Muuramessa, Oulussa, Porissa, Porvoossa, Harjavallassa ja Varkaudessa.

Peab-konserni on yksi Pohjoismaiden suurimmista rakennusyhtiöistä. Se työllistää Pohjoismaissa 14 000 henkeä, joista Suomessa noin 800 henkilöä. Peab Oy:n toimialoihin kuuluvat asuntorakentaminen, muu talonrakentaminen ja korjausrakentaminen. Kiinteistöliiketoiminnasta vastaa Peab Invest Oy ja maa- ja vesirakentamisesta Peab Infra Oy. Konsernin liikevaihto on 5.3 miljardia euroa. Peab-konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä