• Peab Oy/

Kruunuvuorenrantaan rakentuu ainutlaatuinen, merellinen kortteli - länsiosan arkkitehtuurikutsukilpailu on ratkennut

Peabin, TA-Yhtiöiden ja Helsingin kaupungin järjestämän kilpailun voitti Huttunen-Lipasti-Pakkanen Arkkitehdit Oy:n ehdotus ”Cerro Torre”

Arkkitehtuurikutsukilpailu järjestettiin Kruunuvuorenrannan korttelin 49274 länsiosan suunnittelemiseksi ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi. Tavoitteena oli löytää kaupunkikuvallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoinen sekä toteuttamiskelpoinen suunnitelma. Kilpailualue on korttelin läntisin osa.

Kortteli sijaitsee Kruunuvuorenselän itärannalla, vastapäätä kantakaupunkia. Lähellä rantaa sijaitseva kilpailualue on uniikki, merellinen ja luonnonläheinen kokonaisuus. Tuleva Kruunusillat–hanke tuo kantakaupungin vain 15 minuutin raitiovaunumatkan päähän alueesta.

Kilpailun voittajaksi valittiin voimakasilmeinen ehdotus ”Cerro Torre”, joka on kilpailun raadin mukaan toteutettu määrätietoisesti ja vahvan vision kannattelemana. Ehdotuksessa on myös ansiokkaasti pohdittu korttelin näkyvyyttä ja ilmettä kaukomaisemassa ja sen merellistä siluettia. Kilpailutyö käsittää 204 korkeatasoista asuntoa, joista 129 on Peab Oy:n omistusasuntotuotantoa ja 75 TA:n asumisoikeus- ja hitas-tuotantoa. Korttelin ensimmäisen asuinkerrostalon ennakkomarkkinointi käynnistyy syksyllä 2018. Rakentaminen käynnistetään vuoden 2019 alussa ja koko kortteli valmistuu vuonna 2021.

”Kruunuvuorenranta on yksi harvoista paikoista, josta voi katsella koko Helsingin siluettia.  Kilpailulla haimme ainutlaatuiselle paikalle korkeatasoista ja toteutuskelpoista ehdotusta, jolla voimme tarjota asiakkaille asumisen elämyksiä ja samalla luoden mielenkiintoista kaupunkikuvaa. Nyt olemme sellaisen työn äärellä ja on erittäin hienoa päästä toteuttamaan voittajatyötä”, sanoo asuntoliiketoiminnan johtaja Juha-Pekka Eskola Peabilta.

”TA-Yhtiöt haluaa olla mukana tuomassa ainutlaatuiseen kortteliin monipuolista ja monimuotoista kohtuuhintaista asumista”, sanoo TA-Yhtiöihin kuuluvan TA-Rakennuttaja Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Joenperä.

Arkkitehtuurikutsukilpailun voittotyön ”Cerro Torre” tekijä on Huttunen-Lipasti-Pakkanen Oy. Muut kutsukilpailuun osallistuneet toimistot ovat: Arkkitehdit Anttila Rusanen Oy,

Arkkitehdit Kirsi Korhonen ja Mika Penttinen Oy sekä Serum arkkitehdit Oy. Raati päätti antaa kunniamaininnan Arkkitehdit Kirsi Korhonen ja Mika Penttinen Oy:n ehdotukselle ”Taittovoltti”, jonka innovatiivinen asuntosuunnittelu pyrkii luomaan uutta asumisen kulttuuria.

”Kruunuvuorenrannasta on toteutumassa urbaani ja merellinen valon kaupunginosa. Tämä kortteli, Kruunuvuorenselän tuntumassa, tarjoaa laadukasta ja kantakaupunkimaista asumista kolmen kilometrin päässä Kauppatorilta.  Kilpailu oli korkeatasoinen ja onnistui erinomaisesti. Toteuttamisen lähtökohdat ovat lupaavat”, kertoo Kruunuvuorenrannan projektinjohtaja Pirjo Siren Helsingin kaupungilta.

Juha-Pekka Eskola, Peab asunnot, asuntoliiketoiminnan johtaja, p. 0400 381 953, juha-pekka.eskola@peab.fi

Mikael Lönnroth, TA-Yhtiöt, projektipäällikkö, p. 044 773 5590, mikael.lonnroth@ta.fi

www.ta.fi

Pirjo Siren, Helsingin kaupunki, Kruunuvuorenrannan projektinjohtaja, p. 09 310 256 99