• Peab Oy/

Peab Asfalt käynnisti hiilidioksidipäästöt puolittavan ECO-Asfalt™:in tuotannon Lahden asfalttiasemallaan

Osana Euroopan ympäristöpääkaupungin hanketta Peab Asfalt käynnisti ECO-Asfalt™:n lanseerauksen nimenomaan Lahdessa. Hiilidioksidipäästöt puolittavan ECO-Asfalt™:in valmistus käynnistyi tällä viikolla Peabin Lahden asfalttiasemalla. Lahdessa asfaltin valmistuksessa käytettävä fossiilinen polttoaine korvataan uusiutuvista raaka-aineista tuotetulla energialla.

Siirtyminen fossiilittomiin polttoaineisiin valmistusprosessissa on tärkein toimenpide asfaltin ilmastovaikutusten vähentämiseksi, koska juuri valmistus on paljon energiaa vievä vaihe. ECO-Asfalt™:in valmistuksessa fossiilinen polttoaine on Lahdessa korvattu elintarvikkeiden jäännöstuotteista tuotetulla biopolttoaineella. Lahdessa fossiilinen maakaasu vaihdettiin Labio Oy:n paikallisesti tuotettuun biokaasuun.

Tuotannon käynnistyttyä Peab Asfalt saa tarkat toteutumatiedot päästöjen vähennyksistä. Päästölaskennan ja lähtötietojen vaatimustenmukaisuusarvioinnin suhteessa ISO-standardin (14044:2006) sisältö- ja laatuvaatimuksiin on toteuttanut Ramboll Finland Oy.

Peab Asfaltilla on työn alla myös päästölaskuri, jonka avulla voidaan määritellä ennakkoon ECO-Asfalt™:in käytön tuomat kohdekohtaiset päästövähennykset.

”Uskomme vahvasti kestävään kehitykseen ja olemme olleet pitkään edelläkävijä mm. kierrätysasfaltin käytössä. ECO-Asfalt™ on ollut Peabilla Ruotsissa tuotannossa jo vuodesta 2015 alkaen. Nyt aloitimme sen valmistuksen myös Suomessa ja nimenomaan Lahdessa, vuoden 2021 Euroopan ympäristöpääkaupungissa, jonka pääyhteistyökumppani olemme”, toteaa maajohtaja Markku Lilja Peab Asfaltilta.

ECO-Asfalt™ on ominaisuuksiltaan yhtä laadukas ja kestävä kuin aiemmin valmistamamme asfaltti. On hienoa, että pystymme näin pienentämään hiilidioksidipäästöjämme ja siten tuotantomme ympäristövaikutusta näin paljon”, kertoo aluepäällikkö Jorma Jäntti Peab Asfaltin Lahden yksiköstä.

Maajohtaja Markku Lilja, Peab Asfalt

markku.lilja@peabasfalt.fi , p. +358 40 065 3526

Aluepäällikkö Jorma Jäntti, Peab Asfalt, Lahti

jorma.jantti@peabasfalt.fi, p. +358 400 495 182