• Peab Oy/

Peab haastoi koko rakennusalan mukaan kosteudenvastaiseen hankkeeseen: ”Hienoa, että kaikki lähtivät mukaan”, sanoo Peabin toimitusjohtaja Mika Katajisto

Jokainen Peabin työntekijä suorittaa tästä lähtien kosteudenhallinnan 10-modulisen eKosteus-koulutuksen.  ”Tämä on yksi työurani hienoimmista hankkeista. Olemme luoneet yhdessä Rakennusteollisuuden ja muiden alan yritysten kanssa yhteisen koulutuksen. Kun rakentajien kosteudenhallinnan osaaminen kasvaa, rakentamisen laatu paranee. Tämä on erittäin hyvä uutinen kaikille suomalaisille”, Peabin toimitusjohtaja Mika Katajisto sanoo.

Mukana yhteisessä rintamassa ovat 14 suurinta Suomessa toimivaa rakennusyhtiötä.

Peab julkaisi 2018 keskustelua herättäneen tutkimuksen rakennusalan maineesta.  Tutkimuksen mukaan suomalaiset eivät luota rakentamisen laatuun ja rakentajiin. 92 prosenttia suomalaisista piti kosteus- ja sisäilmaongelmia suurena yhteiskunnallisena ongelmana.

”Päätimme haastaa koko alan toimimaan yhdessä ongelman ratkaisemiseksi. Samalla syntyi idea yhteisestä koulutuksesta. Viime vuosien rajut säänvaihtelut sekä leudot ja märät talvet vaativat meitä tarttumaan kosteudenhallintaan entistä tarkemmin”, Peabin toimitusjohtaja Mika Katajisto sanoo.

Haaste otettiin hyvin vastaan. Rakennusalan yritykset ja Rakennusteollisuus laittoivat voimansa yhteen ja nyt uusi eKosteus-koulutus kaikille rakentamisen ammattilaisille on valmis.

”Olen iloinen, että olemme pystyneet tällaiseen yritysten väliseen ainutlaatuiseen ja hedelmälliseen yhteistyöhön”, sanoo Mika Katajisto.

Rakennusteollisuus, Rakennusteollisuuden Koulutuskeskus ja rakennusyhtiöt suunnittelivat yhdessä 10 moduulin laajuisen eKosteus-koulutuksen, ja kaikki rakennusyhtiöt ovat sitoutuneet ottamaan sen käyttöön. Peab kouluttaa koko henkilöstönsä ja edellyttää myöhemmin koulutuksen suorittamista myös alaurakoitsijoiltaan.

”Työturvallisuuskortin suorittaminen on ollut perusvaatimus alallamme. On tärkeää koko alan tulevaisuudelle, että tästä eKosteudesta tulee vähintään yhtä vahva vaatimus alamme osaajille”, Mika Katajisto sanoo.

Peab on tehnyt lisäksi paljon muitakin kosteudenhallinnan linjauksia. Työmailla tehdään viikoittaiset kosteudenhallintakierrokset ja Kuivaketju10-auditoinnilla varmistetaan, että kaikki kosteudenhallintaan liittyvät tehtävät on suoritettu. Asuntorakentamisessa kosteusmittaukset tehdään jokaisessa huoneistossa sekä märkä- että kuivatiloissa. Vuosittain pidetään myös kosteudenhallinnan teemaviikko, jonka yhteydessä kerätään hyviä käytäntöjä ja tunnistetaan kehityskohteita.

”Tavoitteena on, että kosteudenhallintaan opitaan suhtautumaan yhtä vakavasti kuin työturvallisuuteen. Laiminlyöntejä ei sallita ja puutteisiin tartutaan välittömästi. Viime kädessä kaikki lähtee jokaisen omasta ammattiylpeydestä. Teen työt niin hyvin kuin osaan ja jos jokin asia arveluttaa, kysyn neuvoa”, Katajisto tiivistää.

Rakennusyhtiö Peab Oy

Toimitusjohtaja Mika Katajisto
P. 040 5701 025,
mika.katajisto@peab.fi