• Peab Oy/

Peab oli Suomen vastuullisin kesätyöpaikka yli 1000 työntekijän yritysten sarjassa

Vastuullinen kesäduuni 2024 -tutkimuksen mukaan rakennusyhtiö Peab oli suurimpien yritysten sarjassa Suomen paras kesätyöpaikka. Peab erottui edukseen erityisesti kesätyöntekijöiden perehdytyksessä ja ohjaamisessa, jota yrityksessä on systemaattisesti kehitetty jo usean vuoden ajan. Tärkeintä on kuitenkin työkulttuurin vaaliminen sekä avoin ja arvostava työyhteisö.

Rakennusyhtiö Peab voitti yli 1000 työntekijän yritysten sarjan vastuullisimpana kesätyöpaikkana. Erityisen hyvät tulokset Peab sai kesätyöntekijöiden perehdytyksestä ja ohjaamisesta, jotka ovat kesätyökokemukseen eniten vaikuttavien tekijöiden joukossa.

Tutkimuksen mukaan kesätyökokemukseen eniten vaikuttavat tekijät olivat kesätyöntekijöiden mielestä mahdollisuus vaikuttaa työhön ja mielipiteiden kuuntelu, esihenkilön apu työssä kehittymisessä ja kokemus siitä, että voi keskustella esihenkilön kanssa mieltä askarruttavista asioista.

Peab on panostanut paljon kesätyöntekijöiden ja harjoittelijoiden ohjaamiseen kokonaisvaltaisesti ja tästä saamme kiittää esihenkilöitä ja perehdyttäjiä työmailla. Tärkeänä osana ohjaamista on esihenkilöiden ja perehdyttäjien tukeminen monipuolisesti HR:n ja muun tukiorganisaation toimesta. Käytännön esimerkkeinä voisi mainita mm. esihenkilöinfot ja verkkokoulutukset.

Perehdytysprosessi kestää koko harjoittelujakson ajan ja harjoittelijan kehittymistä seurataan systemaattisesti. Osana perehdytystä ovat esihenkilön ja harjoittelijan väliset säännölliset keskustelut. Lisäksi kesätyöntekijä saa vastuuta harjoittelun edetessä.

Kaikkein tärkeintä on Peabin arvoihin perustuvan työkulttuurin vaaliminen ja perehdyttäjien oma motivaatio. Työyhteisön tulee olla avoin ja jokaista arvostava. Peabilaiset ovat ammatistaan ylpeitä ja ottavat harjoittelijat avosylin vastaan.

Kuva: Tomi Parkkonen

Saara Koponen, HRD-asiantuntija, Peab Oy
saara.koponen@peab.fi, p. +358 40 537 6326

Peab on Pohjoismainen yhteiskuntarakentaja, jolla on 14 000 työntekijää ja 5,0 miljardin euron liikevaihto. Paikallisen läsnäolon ja omien resurssiemme avulla kehitämme ja rakennamme arkea. Pääkonttori sijaitsee Förslövissä, Skånessa. Konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä.