Peab Oy puolitti tapaturmalukunsa vuonna 2009

Työtapaturmien määrä Peab Oy:n rakennustyömailla väheni puolella edellisvuoteen verrattuna. Tapaturmataajuus väheni 28 tapaturmaan per miljoona työtuntia. Samoin tapaturmista aiheutuneet poissaolot tippuivat alle puoleen vuoden 2008 tasosta. Vuoteen 2007 verrattuna tapaturmataajuus ja tapaturmista aiheutuneet poissaolot ovat vähentyneet Peab Oy:ssä alle kolmasosaan.

Rakennusalan keskimääräinen tapaturmataajuus on 75 - 80 tapaturmaa per miljoona työtuntia. Luvussa ei ole viime vuosina tapahtunut myönteistä kehitystä, vaikka suuret rakennusyritykset ovatkin merkittävästi vähentäneet tapaturmiensa määrää.

Merkittävin tekijä Peab Oy:n tapaturmakehityksessä on ollut työympäristön kehittyminen. Tähän on vaikuttanut eniten linjaorganisaatioiden järjestelmällinen turvallisuustyö sekä yrityksen turvallisuuskulttuurin parantuminen.

Jatkossa Peab Oy:n, kuten usean muunkin rakennusyrityksen, suurin haaste on turvallisuusasenteiden muuttaminen entistä paremmiksi. Tähän haasteeseen vastattaessa ei saa unohtaa ennakoivaa suunnitelmallisuutta ja työympäristön jatkuvaa seurantaa.

Marko Kilpeläinen, turvallisuuspäällikkö, Peab Oy, puh. 040 570 1090, marko.kilpelainen@peab.fi,
Petri Suuperko, toimitusjohtaja, Peab Oy, puh. 040 7132 100,
petri.suuperko@peab.fi,