Peab rakentaa Helsingin kaupungille vainajatilat

Peab ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelu ovat allekirjoittaneet sopimuksen vainajien kylmäsäilytys- ja hyvästelytilojen rakentamisesta Malmin hautausmaan alueelle. Urakkasumma on 8 milj. euroa.

Kokonaisurakkana toteutettava Helsingin kaupungin suurimman vainajien kylmäsäilytys- ja hyvästelytilojen uudisrakennuksen kokonais-pinta-ala on n. 1200 brm2. Rakennus koostuu yksikerroksisesta polveilevasta rakennusmassasta sekä korkeasta vainajasäilytystornit sisältävästä osuudesta ja siinä on tilat noin 300 vainajalle.

Rakennuksen tornimaiseen osaan rakennettaviin viiteen korkeaan kylmäsäilytystilaan sijoitetaan varastoautomaatiojärjestelmällä toteutetut noin 15 metriä korkeat hyllyjärjestelmät ja automaatiolla toimivat hissit.

Kohteen rakennuspaikka sijaitsee Malmin hautausmaan alueella. Malmin uusiin vainajatiloihin keskitetään jatkossa hautaamista tai tuhkaamista odottavien vainajien lyhytaikainen säilyttäminen. Aiemmin vainajia on säilytetty Helsingin sairaaloissa ja hoivakodeissa.

Rakennuspaikan välittömässä läheisyydessä on muinaismuistolailla suojeltu kiinteä muinaisjäännös, joka ulottuu osittain rakennusalueelle.

Rakennusvaiheessa työmaalla noudatetaan Päästöttömät työmaat green deal -sopimuksen vaatimuksia, joilla vähennetään työmaalla syntyviä päästöjä.

Hanke käynnistyy heinäkuussa 2024 ja sen on määrä valmistua huhtikuussa 2026.

(Havainnekuva: Vestas Arkkitehdit Oy)

Ilkka Laakeristo, aluejohtaja, Peab Oy, rakentaminen, Etelä-Suomi
ilkka.laakeristo@peab.fi, puh. +358 40 767 6187

Peab on pohjoismainen yhteiskuntarakentaja, jolla on 14 000 työntekijää ja 5,0 miljardin euron liikevaihto. Paikallisen läsnäolon ja omien resurssiemme avulla kehitämme ja rakennamme arkea. Konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä.