Peab toteuttaa Helsingin kaupungille Yrjönkadun uimahallin perusparannuksen

Peab ja Helsingin kaupunki ovat allekirjoittaneet sopimuksen kulttuuri- ja rakennushistoriallisesti merkittävän Yrjönkadun uimahallin perusparannuksesta. Hankkeen urakkasumma on noin 12 miljoonaa euroa.

Arkkitehti Väinö Vähäkallion suunnittelema Yrjönkadun uimahalli on valmistunut vuonna 1928. Rakennuksena se on kulttuuri- ja rakennushistoriallisesti merkittävä ja sitä käsitellään kuin suojeltua rakennusta. Rakennustaiteellinen arvo on erityisesti sisätilojen osalta poikkeuksellisen suuri.

Hankkeessa uudistetaan vedenkäsittely-, lämpö-, käyttövesi- ja ilmanvaihtojärjestelmät ja sähkötekniset järjestelmät sekä korjataan vesieristyksiä ja vaurioituneet julkisivut, ikkunat ja ovet huomioiden rakennuksen suojeluarvot. Samalla korjataan myös kosteus-vaurioituneita rakenteita ja vesikaton tasakattoalueet sekä tehdään käyttötarkoituksen muutoksia osassa uimahallirakennuksen tiloja.

Energiatehokkuutta parannetaan käyttöveden talteenottojärjestelmän käyttöönotolla. Ympäristöturvallisuutta puolestaan parannetaan rakentamalla kellaritiloihin palo-osastoituja varastotiloja vedenkäsittelykemikaalien säilyttämistä varten.

Olemme ylpeitä tullessamme valituksi tämän Suomen vanhimman uimahallin kunnostajaksi. Upea rakennus motivoi korjaajiansa tekemään siitä entistä hienomman ja toimivamman”, sanoo korjausrakentamisen yksikönjohtaja Vesa Ahlroos Peabilta.

Hanke käynnistyy kesäkuussa 2024 ja sen on määrä valmistua marraskuussa 2025.

Vesa Ahlroos, yksikönjohtaja, Peab Oy, korjausrakentaminen
vesa.ahlroos@peab.fi, puh. +358 50 366 6669

Peab on pohjoismainen yhteiskuntarakentaja, jolla on 14 000 työntekijää ja 5,0 miljardin euron liikevaihto. Paikallisen läsnäolon ja omien resurssiemme avulla kehitämme ja rakennamme arkea. Konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä.