Peabilla jo kuudes kosteudenhallinnan teemaviikko

Suomen olosuhteissa laadukkaalla kosteudenhallinnalla on suuri vaikutus rakennusten terveellisyyteen, turvallisuuteen ja elinkaaren pituuteen. Peab on tehnyt systemaattista työtä kosteudenhallinnan huomioon ottamisessa rakennusprojektien kaikissa vaiheissa useiden vuosien ajan. Nyt Peabilla vietetään vuosittaista kosteudenhallinnan teemaviikkoa jo kuudennen kerran. Kunnon rakentajien jokaiseen päivään kaikilla työmailla kuuluu työvaiheiden, materiaalien ja rakenteiden käsittely niin, että kosteus ei aiheuta vaurioita.

Kuusi vuotta sitten rakennusyhtiö Peab päätti lähteä kehittämään kosteudenhallintaa kokonaisvaltaisesti.

”Meille kosteudenhallinta on yksi kunnon rakentamisen kulmakivistä. Teimme kuusi vuotta sitten laajan tutkimuksen rakentamisen maineesta Suomessa, ja silloin kosteusongelmat nousivat eniten suomalaisia huolestuttavaksi asiaksi nykyrakentamisessa. Silloin päätimme lähteä systemaattisesti kehittämään kosteudenhallintaa omassa toiminnassamme ja haastoimme koko alan mukaan kosteudenhallintakoulutuksen kehittämiseen. Olemme luoneet monia uusia toimintamalleja ja pidämme asiaa jatkuvasti esillä sisäisesti. Meillä kaikilla peabilaisilla rakentajilla – minä mukaan lukien – on kosteudenhallintapätevyys”, Peab Oy:n toimitusjohtaja Mika Katajisto kertoo.

Alkuvuodesta 2024 Peab sai ensimmäisenä Suomessa Rakentamisen Laatu RALA ry:n kehittämän kosteudenhallintasertifikaatin. Se kertoo, että otamme kosteudenhallinnan systemaattisesti huomioon toiminnassamme ja rakennusprojektiemme kaikissa vaiheissa suunnittelusta lähtien.

Noudatamme Kuivaketju10-toimintamallia kaikilla omaperusteisilla työmaillamme. Lisäksi koko henkilöstömme on suorittanut eKosteus-koulutuksen vuodesta 2020 lähtien. Suunnitteilla olevissa omissa uudisasuntokohteissamme riippumaton valtakunnallinen kumppaniyritys valvoo kosteudenhallinnan prosessia sekä rakentamisen laatua alusta loppuun.

Suomen kansallisvarallisuudesta 75 prosenttia muodostuu rakennetusta ympäristöstä. Kaupungistumisen myötä rakentaminen tiivistyy ja on aiempaa korkeampaa, mikä osaltaan lisää sään vaikutuksia rakennuksiin.

”Suomalaiset ansaitsevat terveet ja turvalliset rakennukset, joiden elinkaari ei pääty ennenaikaisesti ainakaan kosteusongelmiin. Huolellinen suunnittelu ja laadukas rakentaminen ovat todella vaikuttavia ympäristötekoja, joilla on iso yhteiskunnallinen merkitys”, Mika Katajisto toteaa.

Kuva: Tomi Parkkonen

Mika Katajisto, toimitusjohtaja, Peab Oy
mika.katajisto@peab.fi , p. +358 40 570 1025

Peab on Pohjoismainen yhteiskuntarakentaja, jolla on 14 000 työntekijää ja 5,1 miljardin euron liikevaihto. Paikallisen läsnäolon ja omien resurssiemme avulla kehitämme ja rakennamme arkea. Pääkonttori sijaitsee Förslövissä, Skånessa. Konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä.