Peabin ECO-Asfalt puolittaa asfaltoinnin päästöt SSAB:n Raahen tehtaalla

SSAB:n Raahen terästehtaalla asfaltoidaan vuosittain merkittävä määrä tietä ja kenttiä. Tänä vuonna tehdas teettää kaikki asfaltoinnit Peabin ECO-Asfalt™:illa, joka lähes puolittaa asfaltoinnin hiilidioksidipäästöt.

Peab Asfalt on viime keväänä ottanut käyttöön ECO-Asfalt™:in kahdella asfalttiasemallaan Suomessa, joista toinen on Raahessa. Raahen asemalla ECO-Asfalt™:in valmistuksessa fossiilinen polttoöljy korvataan elintarvikkeiden jäännöstuotteista tuotetulla biopolttoöljyllä. Tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen puolittuminen. Muutoin ECO-Asfalt™ valmistetaan samalla tavalla kuin tavallinen asfaltti.

SSAB:n Raahen terästehtaalla tehdään vuosittain noin 30 000 neliömetriä asfaltointeja, mikä vastaa kooltaan noin neljän jalkapallokentän suuruista aluetta. Tänä vuonna tehdas toteuttaa ensimmäistä kertaa kaikki asfaltointinsa ECO-Asfalt™:lla, joka vähentää tehdasalueen asfaltointien kasvihuonekaasupäästöjä (CO2e) 68 175 kg eli noin 48 prosenttia aiempiin vuosiin verrattuna.

”Olemme jo pitkään tehneet hyvää yhteistyötä SSAB:n kanssa.  On hienoa, että pääsemme nyt aloittamaan ECO-Asfalt™:n käytön”, toteaa aluepäällikkö Timo Tuikkala Peab Asfaltilta.

On ilo nähdä, että yhteistyökumppanimme on tuonut Raaheen ratkaisun, joka vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä”, kertoo SSAB:n ympäristöjohtaja Harri Leppänen.

SSAB:n tavoitteena on siirtyä vaiheittain kohti fossiilivapaata teräksentuotantoa. SSAB:n Raahen tehtaan suunnitellusta aikataulusta kohti fossiilivapaata terästuotantoa voi lukea osoitteessa ssab.fi/raahe

Lisätiedot:

Aluepäällikkö Timo Tuikkala, Peab Asfalt, Raahe

timo.tuikkala@peabasfalt.fi, p. +358 400 685 022

Viestintä- ja markkinointi Katja Laurén, Peab Asfalt

katja.lauren@peabasfalt.fi, p. +358 40 533 7522

Harri Leppänen, SSAB:n ympäristö- ja turvallisuusjohtaja

harri.leppanen@ssab.com

Peab on Pohjoismainen yhteiskuntarakentaja, jolla on 16 000 työntekijää ja 5,7 miljardin euron liikevaihto. Paikallisen läsnäolon ja omien resurssiemme avulla kehitämme ja rakennamme arkea. Pääkonttori sijaitsee Förslövissä, Skånessa. Konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä. www.peab.fi

SSAB on maailmanlaajuisesti toimiva pohjoismainen ja yhdysvaltalainen teräsyhtiö. Yhtiön lisäarvoa tarjoavat tuotteet ja palvelut on kehitetty tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on vahvempi, kevyempi ja kestävämpi maailma. SSAB:llä on työntekijöitä yli

50 maassa ja tuotantolaitoksia Ruotsissa, Suomessa ja Yhdysvalloissa. Yhtiö on noteerattu Nasdaq Tukholmassa ja toissijaisesti Nasdaq Helsingissä.