Peabin omat asuntokohteet jatkossa tehokkaimpaan A-energialuokkaan

Rakennusyhtiö Peabin tavoite on olla hiilineutraali rakentaja vuoteen 2035 mennessä. ”Otamme merkittävän askeleen kohti tätä tavoitetta, kun jatkossa kaikki uudet asuntomme täyttävät nykyisen A-energialuokan vaatimukset”, kertoo Peab Kiinteistökehitys Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Eskola.

Kohta kahden vuoden ajan Peab on laskenut asuntokohteidensa hiilijalanjäljen. Mittauksista saatujen tietojen perusteella on pohdittu keinoja hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Ensimmäiseksi panostetaan energiatehokkuuteen. Jatkossa kaikki Peabin uudet, omat asuntokohteet suunnitellaan niin, että ne luokitellaan nykyisten säädösten mukaan A-energialuokkaan, joka on energialuokista tehokkain.

”A-energialuokka merkitsee vahvaa takuuta sille, että otamme kaikessa toiminnassamme huomioon ympäristövastuulliset ratkaisut, energiatehokkuuden ja päästöjen vähentämisen. Jo nyt osa asunnoistamme on täyttänyt A-energialuokan vaatimukset”, kertoo Juha-Pekka Eskola.

Ympäristönäkökulmat ovat nousseet myös asiakkaidemme prioriteettilistalla korkeammalle tasolle. Asunnon omistajat ovatkin yhä kiinnostuneempia esimerkiksi asuntojensa hiilijalanjäljestä.

”Lupauksemme kestävästä kehityksestä perustuvat aina käytännön tekoihin ja jatkuvaan kehittämiseen. Hiilijalanjälkimittausten avulla voimme kertoa, kuinka paljon päästöjä rakennus tuottaa koko elinkaarensa aikana, eli rakennustuotteiden valmistuksesta mahdolliseen purkuvaiheeseen asti.”

Asunnon ostajat ovat kiinnostuneita energiatehokkuudesta myös oman taloutensa näkökulmasta.

”Energiatehokkuus vähentää talon käytön aikaista lämmitysenergian tarvetta. Tämä säästää asukkailta rahaa ja samalla pienentää rakennuksen hiilijalanjälkeä”, Eskola sanoo.

Peab on saanut mittauksista paljon arvokasta tietoa eri toimenpiteiden vaikutuksesta hiilijalanjälkeen.

”Aiomme edelleen parantaa energiatehokkuutta erityisesti talotekniikkaan, kuten ilmanvaihtoon, liittyvillä suunnitteluratkaisuilla.”

Lisätietoja antaa:

Toimitusjohtaja Juha-Pekka Eskola, Peab Kiinteistökehitys Oy

juha-pekka.eskola@peab.fi, p. +358 40 0381 953

Viestintä- ja markkinointijohtaja Ritva Mäenpää, Peab

ritva.maenpaa@peab.fi, p. +358 50 63 145

Peab on Pohjoismainen yhteiskuntarakentaja, jolla on 16 000 työntekijää ja 5,7 miljardin euron liikevaihto. Paikallisen läsnäolon ja omien resurssiemme avulla kehitämme ja rakennamme arkea. Pääkonttori sijaitsee Förslövissä, Skånessa. Konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä.