Peabin urakoima Tapiolan koulu ja lukio valmistui

Tapiolan koulun ja lukion peruskorjaus- ja laajennusurakka on valmistunut. Alkuperäinen Tapiolan yhteiskoulun rakennus on valmistunut 1960 ja sitä on laajennettu kahteen otteeseen 60- ja 80 – luvuilla. Rakennuksessa on tehty lisäksi myöhempiä peruskorjauksia ja tilamuutoksia. Kaikissa laajennusvaiheissa on noudatettu alkuperäistä arkkitehtuuria, joten rakennus on pysynyt harvinaisen yhtenäisenä kokonaisuutena.

Kohde on kaupunkikuvallisesti merkittävä ja korkeasta korjausasteesta huolimatta rakennus päätettiin säilyttää, koska se on tärkeä osa alkuperäistä Tapiolaa. Rakennusta myös laajennettiin pieneltä osalta. Yksi kohteen merkittävistä arkkitehtonisista ajatuksista on ollut matalat tilat. Remontin kannalta ne olivat ongelmallisia, koska mataliin tiloihin oli mahdotonta sovittaa nykyistä talotekniikkaa. Perinteisellä toteutustavalla sijoitettavat ilmastointikanavat olisivat aiheuttaneet sen, että ulkoarkkitehtuuri olisi täydellisesti tuhoutunut alkuperäisestä ideasta.

Sekä vanhoissa että uusissa rakennuksen osissa on monikulmaisia muotoja, jotka toistuvat maan alta vesikatolle asti. Monimuotoisuus on aiheuttanut päänvaivaa niin rakennesuunnittelijoille kuin urakoitsijoille. Erityispiirteenä on liikuntahallin kaarevapintainen, hyperbolinen paraboloidikatto.

”Tuotannon haasteena olivat erityisesti pohjarakennusolosuhteet, rakennuksen sisällä tehtävät sisäpuoliset louhinnat ja niihin liittyvät perustusten vahvistukset sekä työmaaympäristön aiheuttamat rajaehdot. Selvisimme kuitenkin haasteista ja lopputulos on todella onnistunut”, kertoo apulaisaluejohtaja Marko Rinkinen Peabilta.

Apulaisaluejohtaja Marko Rinkinen, Peab PKS korjausrakentaminen, puh. +358 40 7676 160, marko.rinkinen@peab.fi

Peab-konserni on yksi Pohjoismaiden suurimmista rakennusyhtiöistä. Se työllistää Pohjoismaissa 13 000 henkeä, joista Suomessa noin 700 henkilöä. Konsernin toiminta on jakautunut neljään liiketoiminta-alueeseen; rakentaminen, asunto- ja kiinteistöliiketoiminta, infrarakentaminen sekä teollisuus. Peab-konsernin liikevaihto on 4.8 miljardia euroa. Konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä.