• Peab Oy/

Rakennusyhtiö Peab palkkasi oman opettajan: ”Haluamme helpottaa oppilaitosten arkea ja luoda alallemme parempaa tulevaisuutta”

Rakennusyhtiö Peab on palkannut oman Peab-opettajan. Tehtävään valittu Jari Tyni alkaa kiertää Suomen ammattioppilaitoksia ja edistää oppisopimusten ja harjoittelupaikkojen syntymistä työmaille. Opettajan palkkaamalla Peab haluaa rakentaa siltoja oppilaitosten ja yritysten välille sekä nostaa esiin ammattioppilaitosten merkitystä työvoimapulasta kärsivän rakennusalan osaajien kouluttajana.

Suomen ensimmäiseksi Peab-opettajaksi on palkattu kasvatustieteen maisteri ja rakennusmestari Jari Tyni. Hän on työskennellyt viimeksi teknisentyönopettajana yläkoulussa, aiemmin rakennusalalla. Opettajahaku herätti erittäin paljon kiinnostusta ja tehtävään haki yli 50 henkilöä.

Peab-opettajan ensisijaisena tehtävänä on vahvistaa rakennusalan oppilaitosten ja työelämän yhteyksiä. Hän kiertää Suomen ammattioppilaitoksia ja auttaa niitä järjestämään oppilaille oppisopimuskoulutusta ja harjoittelupaikkoja Peabilla. Lisäksi Peab-opettaja järjestää koulutuksia ja kursseja ja voi luennoida esimerkiksi kosteudenhallinnan perusteista.

”Rakennusalan isona työllistäjänä ja kasvuyrityksenä olemme huolestuneita alamme vetovoimasta ja osaavan työvoiman saannista tulevaisuudessa. Oman Peab-opettajan palkkaaminen on meiltä konkreettinen teko ammattiopistojen työn tukemiseksi ja alamme tulevaisuuden turvaamiseksi. Ammattioppilaitokset ovat jääneet viime vuosina niin mielikuvalliseen kuin taloudelliseenkin paitsioon”, Peabin toimitusjohtaja Mika Katajisto sanoo.

Peab selvitti viime vuonna rakennusalan oppilaitosten vetovoimaa. Selvitys* paljasti, että ammattioppilaitosten rakennusalan opintoihin ensimmäisenä hakutoiveenaan pyrkivien määrä on viiden viime vuoden aikana pudonnut 22 prosenttia. Vuonna 2014 rakennusalan ja talotekniikan perustutkintoihin pyrki yhteishaussa ensisijaisesti 4 307 opiskelijaa, viime vuonna 3 379 ja tänä vuonna 3 282. Kaikista hakijoista ensisijaisia hakijoita on vain noin kolmasosa. Lisäksi rakennusalan ammatillisen tutkinnon suorittaneista vain puolet päätyy päätoimisesti alan töihin. Myös opintojen keskeyttäminen on ongelma monissa ammattioppilaitoksissa.

”Uskon, että ihmiset rupeavat haluamaan alalle, kun tietävät siitä enemmän. Siinä on minun tehtäväni: kierrän, kerron ja keskustelen. Rakennusalalla työskentelevät jättävät vahvan jäljen suomalaiseen yhteiskuntaan. Me teemme rakennusalalla työtä, jonka tuloksen kaikki näkevät. Sitä haluan korostaa nuorille”, sanoo Peab-opettaja Jari Tyni.

Peab on alan ensimmäinen yritys, joka palkkaa opettajan suoraan omiin riveihinsä. Rakennusliiton koulutuspäällikkö Juhani Lohikoski pitää tätä erinomaisena hankkeena:

”Rakennusalalla on keskeinen rooli suomalaisen yhteiskunnan uudistamisessa. On tärkeää, että alan koulutus on vetovoimaista ja sillä on kiinteät yhteydet työpaikoille. Peab-opettaja auttaa siten myös valmistuvien nuorten siirtymistä työelämään."Pula osaavista tulevaisuuden rakentajista ei koske vain Suomea. Ruotsissa toimii kolme Peab-koulua, joiden 300 oppilasta opiskelevat rakennusalan eri ammatteihin valmistavaa lukio-ohjelmaa.
”Ruotsin erittäin suositut ja tunnetut Peab-koulut ovat meille innoittavana esimerkki työelämän ja oppilaitosten välisestä vaikuttavasta yhteistyöstä. Käytännön opetus tapahtuu työmailla, joten uskomme, että Peab-opettajalla on paljon annettavaa ammattioppilaitoksille ja niiden opiskelijoille. Alamme kaikkien eri toimijoiden yhteinen haaste on parantaa rakennusalan houkuttelevuutta niin nuorten kuin muuntokoulutusta harkitsevien mielissä”, Peabin toimitusjohtaja Mika Katajisto toteaa.

Rakennusteollisuuden yhteiskuntasuhdepäällikkö Lauri Pakkanen uskoo, että yritysten panos koulutukseen houkuttelee alalle motivoituneita ammattilaisia.

”Yhteistyö lähtee ihmisistä ja nyt Peab-opettajalla on erinomaiset mahdollisuudet kannustaa eri osapuolia mukaan rakennusalan koulutuksen kehittämiseen.”

* Kesällä 2019 tehtyyn selvitykseen haastateltiin 16:ta rakennusalan ammattiopistojen, ammattikorkeakoulujen ja Opetushallituksen edustajaa sekä koottiin valtakunnalliset tilastot hakijamääristä ja valmistuneista.

Lisätietoja antavat:

Rakennusyhtiö Peab Oy:

Peab-opettaja Jari Tyni

040 129 1740, jari.tyni@peab.fi

Toimitusjohtaja Mika Katajisto
040 5701 025, mika.katajisto@peab.fi

Viestintä- ja markkinointijohtaja Ritva Mäenpää
050 63145, ritva.maenpaa@peab.fi

Peab on Pohjoismaiden suurimpia rakennusyhtiöitä. Peab-konsernin liikevaihto on 5,3 miljardia euroa ja se työllistää noin 17 000 henkeä. Konsernilla on toimintaa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Pääkonttori sijaitsee Förslövissä, Skånessa. Konsernin osake noteerataan Tukholman pörssissä. www.peab.fi